Desenvolupament de l'Expressió Corporal i Joc Dramàtic en Infants

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,85 KB

Evolució de l'Expressivitat Corporal (Henry Wallon)

Estadi d'Impulsivitat Motora i Emocional (0-12 mesos)

  • Intensitat en la percepció de l'estat del cos i fusió afectiva amb l'entorn.
  • Moviments: descàrregues motores descoordinades.
  • Progressió en la distribució del to muscular, facilitant canvi de posició i marxa.

Estadi Sensoriomotor (1-2 anys) i Projectiu (2-3 anys)

  • Predomini de la sensibilitat externa.
  • La marxa permet conèixer l'espai; el llenguatge, la representació d'objectes.
  • Necessitat d'actuar sobre les coses per captar el món exterior.
  • Imitació i representació: claus en el desenvolupament.

Estadi del Personalisme (3-6 anys)

  • Crisi de personalitat als 3 anys: oposició per diferenciar-se.
  • Edat de la gràcia als 4 anys: narcisisme motor i recerca de reconeixement.
  • Transformació dels moviments.
  • Cap als 5 anys: imitació de models adults en actituds socials.

Desenvolupament Integral de l'Infant

  • Ajuda a construir l'autoconcepte.
  • Desenvolupa l'autoestima personal i la personalitat.
  • Aporta seguretat personal, equilibri i adaptació al medi.

Estratègies per Potenciar l'Expressió Corporal

Aprenentatge Significatiu: Propostes d'activitat que connectin el plaer de moure's amb el d'expressar-se.

Conèixer el Propi Cos: Partir del coneixement corporal individual.

Varietat en el Context: Explorar recursos expressius i imitar per ampliar el repertori.

Moviments Espontanis: Potenciar l'expressió espontània sobre la repetició sistemàtica.

Espai com a Element d'Expressió: Utilitzar l'espai per comunicar.

El Joc Dramàtic: Modalitats i Recursos

Què és el Joc Dramàtic?

  • Joc + Drama.
  • Acció mitjançant llenguatge corporal, verbal, etc.
  • Actuació directa (jocs personalitzats) o ús de substituts simbòlics (titelles, ombres...).
  • Interacció social entre iguals.

El Joc Dramàtic Afavoreix

  • Expressió lúdica.
  • Imitació, imaginació, fantasia i llibertat.
  • Possibilitats expressives del cos.
  • Expressió lingüística.
  • Autoestima.
  • Empatia.
  • Memòria.

Finalitat del Joc Dramàtic

Experiència educativa integradora de llenguatges expressius, basada en el joc i el protagonisme infantil, que potenciï l'expressió personal, la capacitat creativa i la millora de relacions personals.

Modalitats de Dramatització

Jocs Dramàtics Espontanis o Lliures

  • Joc simbòlic.
  • Posada en pràctica de rols apresos.
Característiques de les Representacions
  • Rapidesa d'acció.
  • Argument senzill i entenedor.
  • Elements reiteratius (atenció i participació).
  • Multisensorialitat (suport visual i musical).
  • Dramatització de cançons, contes, obres de teatre...

Altres Modalitats de Teatre

a) Teatre de Titelles
  • Potencia imaginació i creativitat.
  • Millora dicció, vocabulari i sintaxi.
  • Potencia motricitat manual.
b) Teatre d'Ombres
  • Manipulació de siluetes amb pals o el cos.
  • Projecció sobre llençol o pantalla.
  • Afavoreix orientació espacial, coordinació motora i expressió corporal.

Jocs d'Expressió Corporal

  • a) El Mim: Expressió d'una trama sense parlar.
  • b) La Imitació: Gestos i moviments amb o sense significat.
  • c) Activitats de Relaxació: Infants cansats, respecte del silenci.

Recursos del Joc Dramàtic

Les Màscares

  • Útils per explicar o representar històries (animals).
  • S'utilitzen a partir dels 2 anys.
  • L'educador/a les mostra primer per familiaritzar.

El Maquillatge Escènic

  • Animals, estàtues, pallassos, pirates.
  • Caracterització senzilla.
  • A partir dels 18 mesos.

Vestits de Fantasia o Disfresses

  • Gaudi a partir dels 24 mesos.
  • Incorporació a escenificacions no verbals de contes, imitació d'animals...

Quin és el Paper de l'Educador?

  • L'adult és un participant més, no un observador distant.
  • Facilita espontaneïtat, desinhibició i creativitat.
  • Incita a descobrir facultats expressives pròpies.
  • Equilibri entre autoritat i companyia en el joc.
  • Estimula la participació constant amb propostes dinàmiques, sense forçar.
  • Els exercicis tenen valor relatiu segons l'apropiació individual.
  • Importància de partir de la realitat (estat anímic i físic) i el moment present.

Entradas relacionadas: