Desenvolupament dels Sentits en la Infància: Trastorns i Estimulació

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,99 KB

El Tacte: Desenvolupament i Trastorns

Desenvolupament del Sentit del Tacte

El fetus és sensible al tacte i el nadó té una sensibilitat tàctil molt precoç. La sensibilitat cutània, neurològica i orgànica és un dels sentits que es desenvolupa primer.

Trastorns del Tacte

El trastorn principal és la insensibilitat tàctil.

Sistema Cinestèsic: Desenvolupament i Trastorns

Desenvolupament del Sistema Cinestèsic

El nounat ja percep el moviment quan el traslladen o quan el bressolen, però és un sentit molt incipient, que es desenvoluparà d’acord amb el desenvolupament psicomotriu.

Trastorns del Sistema Cinestèsic

El document original no especifica trastorns concrets per al sistema cinestèsic.

El Gust: Desenvolupament i Trastorns

Desenvolupament del Sentit del Gust

El nounat té aquest sentit bastant desenvolupat perquè a l'úter matern les papil·les gustatives ja funcionen. Discrimina entre el que és dolç, àcid, salat i amarg. Al quart mes de vida nota el salat.

Trastorns del Gust

Es poden produir:

  • Hipogeusia: disminució de la sensibilitat gustativa.
  • Ageusia: falta de sensibilitat gustativa.
  • Parageusia: mala interpretació dels gustos.

L’Olfate: Desenvolupament i Trastorns

Desenvolupament del Sentit de l'Olfate

L’olfacte assoleix el màxim desenvolupament als tres anys.

Trastorns de l'Olfate

El trastorn més important és la insensibilitat olfactiva (anosmia o hiposmia).

L’Oïda: Desenvolupament i Trastorns

Anatomia Bàsica de l'Oïda

L'oïda es divideix en externa, mitjana i interna.

Desenvolupament Auditiu

El nadó neix amb una sordesa parcial a causa de la immaduresa del nervi auditiu.

  • A les 12 hores pot diferenciar el llenguatge humà.
  • Als 2 dies reacciona a sons intensos a prop seu.
  • Als 7 dies reconeix la veu de la mare.
  • Als 2 mesos mou el cap en direcció a un soroll.
  • Als 3 o 4 mesos es pot concentrar en un so, és quan el sistema auditiu madura.

Trastorns Auditius: Hipoacúsia

La hipoacúsia és la deficiència de la capacitat auditiva. Diferents graus:

  • Hipoacúsia lleu o lleugera
  • Hipoacúsia moderada o mitjana
  • Hipoacúsia severa
  • Hipoacúsia profunda

La Vista: Desenvolupament i Trastorns

Anatomia del Globus Ocular

El globus ocular es compon de:

  • La capa externa és l’escleròtica.
  • La capa mitjana és l’úvea, que a la part posterior està formada per la coroide.

Desenvolupament Visual

L’agudesa visual de les nenes i els nens en néixer és molt pobre; són capaços de distingir el que és clar del que és fosc, però no poden distingir formes i colors.

  • Al mes, el nadó ja pot fixar la mirada recta.
  • Als 2 mesos pot seguir un objecte amb la mirada en un recorregut de 180 graus.
  • Als 3 mesos gira el cap per seguir un objecte que es desplaça.
  • Al quart mes ja té un horitzó visual de 180 graus.
  • Al sisè mes ha adquirit la coordinació ull-mà i percep la profunditat.
  • Al vuitè mes examina millor els objectes.
  • Als dotze mesos, l’agudesa visual infantil és molt semblant a la d'un adult.

Trastorns Visuals

Els trastorns visuals inclouen:

  • La ceguesa, la més greu, que és la falta de visió.
  • Els trastorns de refracció: són els defectes oculars que causen un enfocament incorrecte de la imatge sobre la retina. Els més habituals són:
    • Miopia
    • Hipermetropia
    • Astigmatisme
  • El trastorn de mobilitat: és l'estrabisme, que consisteix en la pèrdua del paral·lelisme normal de l’ull (ull desviat).
  • El trastorn de recepció: daltonisme.

L'Estimulació Sensorial en la Infància

L'estimulació sensorial consisteix en una programació i aplicació sistemàtica d’una sèrie d’activitats destinades a afavorir l’entrada d'informació de l’entorn al sistema nerviós a través dels sentits.

Disseny d’Activitats d’Aula per a l'Estimulació

Les activitats es poden dissenyar de diverses maneres:

  • De manera transversal: integrant-les en diferents activitats rutinàries.
  • De manera prioritària: mitjançant l'exploració i manipulació d’objectes.
  • De manera específica: amb activitats concretes per treballar objectes determinats.

Elements Clau per al Disseny d'Activitats

  • Nom de l’activitat
  • Àrea sensorial
  • Grup/Classe
  • Objectius
  • Materials
  • Temps
  • Desenvolupament de l’activitat
  • Avaluació
  • Observacions

Entradas relacionadas: