Desenvolupament del Llenguatge Infantil: Guia Completa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4 KB
El balbuceig: primeres vocalitzacions
Als 3 mesos s'inicia el balbuceig o lal·lació, que consisteix en vocalitzacions intencionades produïdes pels moviments dels òrgans de fonació.
Les primeres emissions són articulacions identificables amb fonemes (per exemple, /axo/ o /ago/), però són inintencionades.
Etapa lingüística: desenvolupament de la parla
Es caracteritza per l’emissió intencionada de paraules, que va des de:
- La mera denominació de paraules (12 mesos)
- Fins l’adquisició del significat de tota una frase contextualitzada (24 mesos)
L’inici de les primeres paraules es produeix quan l’infant utilitza de manera conscient un terme lingüístic de manera estable i en diferents situacions per referir-se a un element concret.
Presenten característiques en funció de:
- L’articulació
- La significació
- L’ús
Entre els 18 i els 24 mesos s’inicia l’etapa verbal a tres nivells:
- Fonològic
- Semàntic
- Morfosintàctic
Acompanya paraula i moviment.
L'articulació de les paraules
Dels 24 als 30 mesos són capaços de dir el nom d'objectes rellevants per a ells (per exemple, una joguina).
És capaç de reconèixer possessius i noms de coses del seu entorn.
Als 3 anys el vocabulari és més ampli.
La intencionalitat de les paraules
La gesticulació, les variacions en l’entonació i el context en què s’emeten les paraules ajuden a fer que la persona adulta pugui interpretar el missatge de l’infant.
Desenvolupament lingüístic als 3 anys
- Sap descriure activitats del present i experiències del passat.
- Fa ús de la negació.
- Utilitza pronoms personals i plurals.
- Fa moltes preguntes.
- Escolta contes i coneix cançons.
Desenvolupament lingüístic als 4 anys
- Pot reconèixer fins a 2000 paraules.
- Fa ús de moltes paraules i té un llenguatge estructurat.
- El vocabulari es consolida.
- L’ajuda a parlar dels seus interessos, nocions i experiències pròpies.
- La mirada esdevé un element clau en la comunicació.
El paper de l'adult en el desenvolupament
- Respectar el ritme i l’evolució de l’infant.
- L’infant ha d’escoltar l’adult (explicar, cantar...).
- Fomentar la mirada i el contacte físic amb el nadó.
Problemes comuns en el desenvolupament de la parla
- Que el nen repeteixi les preguntes.
- Que el nen faci els sons però no parli, pot ser a causa d'afonia (per sequedat de les cordes vocals).
- Que el nen hagi de ser intervingut per tallar-li el “frenillo” (és de naixement), perquè no li arriba la llengua al paladar i no articula els sons correctament.
- Que un nen de 22 mesos no digui res.
- Nens que només diguin paraules soltes.
- Que als 4 anys portin pipa i biberó, pot provocar que desenvolupin problemes en la parla.
Dislàlia: alteracions en l'articulació
Alteració en l’articulació dels fonemes, que pot ser deguda a problemes d'oïda, boca, coll...
Alteracions més freqüents: /b/, /d/, /g/, /k/, /r/, /rr/, /l/, /ll/, /s/, /z/, /i/, /j/.
Exemple: cadira per cadida (substitucions).
Omissió: /pr/, /br/, /bl/, /cr/ (Exemple: clau per cau, s'omet alguna lletra).
N’hi ha de quatre tipus:
- Evolutiva: Inadequat desenvolupament del seu aparell fonoarticulador. Madurativa (fins als 6 anys d'edat).
- Audiògena: No articula correctament a causa d'una pèrdua auditiva.
- Fonètica: Dificultat en l’aspecte motriu i dels òrgans bucofonatoris. Incoordinació motriu.
- Fonològica: Dificultat en la percepció, discriminació i organització del fonema. Pot produir-lo aïlladament, però dins la paraula pot estar alterat.