Desenvolupament del Llenguatge Infantil: Etapes i Factors Clau
Enviado por Chuletator online y clasificado en Inglés
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,62 KB
Punt de Partida
El llenguatge, com sabem, és una característica de l'espècie, però es desenvolupa (i) gràcies al contacte amb un codi compartit per la comunitat de parlants que envolta l'infant, i (ii) oralment. Aquestes dues circumstàncies, la fonació i la interacció, ben aviat es manifesten a la vida de l'infant, si bé no són més que un començament. Però aquestes dues circumstàncies que acabem de veure, no són llenguatge, sinó condicions prèvies per al desenvolupament convencional del llenguatge natural humà.
La Competència Pragmàtica
Resulta evident de l'observació dels infants que encara no «parlen» en el sentit adult del mot, que molt abans de demostrar coneixement d'una llengua, el llenguatge es fa present mitjançant la competència pragmàtica: l'infant aprèn com funcionen els intercanvis verbals abans de poder-ne fer cap ple de contingut. Hymes (1974) va dir: «The knowledge of sentences, not only as grammatical but also as appropiate. [The child] acquires the competence as to when to speak, when not, and as to what to talk about with whom, when, where and in what manner. In short, a child becomes able to accomplish a repertoire of speech acts, to take part in speech events, and to evaluate their accomplishment by others».
El Protollenguatge
Les set microfuncions del protollenguatge segons Halliday són:
- Instrumental: obtenir necessitats materials.
- Regulatòria: modificar el comportament dels altres.
- Interactiva: dirigir-se a altres persones.
- Personal: expressió d'emocions.
- Heurística: investigació de l'entorn.
- Imaginativa: jocs.
- Informativa: de desenvolupament posterior.
Accedint al Codi: l'Ecolàlia
Cutler (1994) va dir: «Las características rítmicas del habla son incorporadas en la competencia lingüística del niño en la segunda mitad del segundo año, antes de adquirir las primeras palabras. Pero, además, esta prosodia es diferente, dependiendo de qué lengua se trate». Aguado (1995) afegeix: «Esto es de enorme utilidad para los niños, ya que reconocer estas características rítmicas le permitirá segmentar la cadena que recibe vía auditiva y aislar los componentes [...] para ir formando su léxico».
L'Aliat Interior del Codi
Lust et al. (1980) ja va demostrar experimentalment que infants d'edat preescolar preferien la coreferència (permesa) del segon exemple que no la del primer. Això s'interpreta com presència de principis sintàctics abans de la capacitat de crear oracions com aquestes:
*He turned around when Snuffles found the penny.
When he closed the box, Cookie-Monster laid down.
El Primer Llenguatge
Entre 12 i 18 mesos la parla de l'infant es caracteritza per la persistència de l'ecolàlia, per les holofrases i per la gramàtica pivot.
- Holofrases: expressions monoverbals amb el sentit pragmàtic d'una oració completa.
- Gramàtica pivot: la que permet fer frases de dues paraules, de les quals una és d'un inventari reduït i representa una ordre, un verb, un adjectiu o una negació, i l'altra és d'un inventari més obert.