Desenvolupament de la condició física en diferents etapes de la vida

Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,75 KB

La condició física és la capacitat que té un organisme fer un treball efectiu, retardant al màxim la fatiga i prevenint l’aparició de lesions. Etapa 1(4-6): utilitzar components gestuals i lúdics amb exercicis sense concentració. Jocs de lliures i gestos globals. Etapa 2(7-9): formació motriu bàsica, importància ritme i formes jugades, desenvolupa la condició física amb habilitats físiques bàsiques, desplaçaments, girs, salts, llançaments i recepcions. Etapa 3 (9-12): metabolisme aeròbic més eficaç que adult, culminar desenvolupament motriu, començar amb tasques motrius especifiques, i aprofundir amb la mobilitat articular i la flexibilitat. Etapa 4 (12-14): prepuberal, retrocés de l’aprenentatge motriu, canvis morfològics, treballar CFB, per compensar la pèrdua de la coordinació. La resistència millora progressivament durant la infància i l’adolescència, tant en nens com en nenes. Tot i que en l’adolescència es fiquen al davant els nois, les noies en canvi no només no augmenten, sinó que de vegades s’estanquen per la fisiologia o la cultura. Infància: o Càrregues dinàmiques amb grans grups musculars, càrrega continua 5-10’ fins 20-30’ o Intensitat del 50 al 70% de la capacitat màxima cardiovascular, pulsacions 180-190. Si no hi ha fatiga extrema als tres minuts s’ha d’haver recuperat les pulsacions inicials, i als 10-12’ les prèvies a l’exercici. o Fer carreres amb equilibri d’o2 no molt llargues, no fer distàncies mitges d’alta intensitat, per l’alt percentatge anaeròbic. o Fer jocs de carreres i persecució, entrenaments en circuit i carreres alternades amb exercicis variats, evitar treballs repetitius i llargs. o Entrenar la resta de capacitats, no fer entrenaments específics de resistència. Pubertat: o No passar els 35-40’ continus, és pot fraccionar 4x10’ amb pauses actives. o Podem fer farlecks extensius de 20-25’ i mètodes intervàlics curts de 40 a 80 metres. o Introduir esforços anaeròbics, però no sistemàtics, sinó amb jocs o activitats esportives. Adolescència: o Predomina treball aeròbic, augmentar la durada i la intensitat. o Arribem al 90% de la capacitat aeròbica, no hi ha total maduresa cardiovascular, podem trobar valors molt alts als 15-16 anys, l’entrenament anirà dirigit a la potència aeròbica. o Capacitat anaeròbica no té el mateix rendiment que la aeròbica, a partir dels 14 anys es poden començar els treballs específics. - Anaeròbica: capacitat de l’organisme per aguantar un alt deute d’o2 mantenint un esforç el major temps possible. No es necessita o2. o Alàctica: procés d’utilització de ATP i re-sintetització de ATP des del CP del múscul, no utilitza o2 i no produeix residus. o Lactica: degrada els sucres per sintetitzar ATP amb unes reaccions metabòliques, es fa amb o2 i produeix àcid làctic. - Aeròbica: capacitat de mantenir un esforç continu amb o2 per ajudar a les necessitats del desgast muscular. Esforç lleu, mig o sub-màxim. Hi ha equilibri entre el desgast i l’o2. o Potència: utilitzar a la màxima intensitat la via energètica. o Capacitat: es refereix a la durada de la via energètica aeròbica quan no la fem a la màxima intensitat.
1(4-6): utilitzar components gestuals i lúdics amb exercicis sense
concentració. Jocs de lliures i gestos globals.Etapa 2(7-9): formació motriu bàsica, importància ritme i formes jugades, desenvolupa la condició física amb habilitats físiques bàsiques, desplaçaments, girs, salts, llançaments i recepcions.
2(7-9): formació motriu bàsica, importància ritme i formes jugades, desenvolupa
la condició física amb habilitats físiques bàsiques, desplaçaments, girs,
salts, llançaments i recepcions.Etapa 3 (9-12): metabolisme aeròbic més eficaç que adult, culminar desenvolupament
motriu, començar amb tasques motrius especifiques, i aprofundir amb la mobilitat
articular i la flexibilitat.
3 (9-12): metabolisme aeròbic més eficaç que adult, culminar desenvolupament
motriu, començar amb tasques motrius especifiques, i aprofundir amb la mobilitat
articular i la flexibilitat.
Etapa 4 (12-14): prepuberal, retrocés de
l’aprenentatge motriu, canvis morfològics, treballar CFB, per compensar la
pèrdua de la coordinació. La resistència millora progressivament durant la
infància i l’adolescència, tant en nens com en nenes. Tot i que en l’adolescència es fiquen al davant
els nois, les noies en canvi no només no augmenten, sinó que de vegades
s’estanquen per la fisiologia o la cultura. Infància: o Càrregues dinàmiques amb grans grups musculars, càrrega continua 5-10’ fins 20-30’ o Intensitat del 50 al 70% de la capacitat màxima cardiovascular, pulsacions 180-190. Si no hi ha fatiga extrema als tres minuts s’ha d’haver recuperat les pulsacions inicials, i als 10-12’ les prèvies a l’exercici. o Fer carreres amb equilibri d’o2 no molt llargues, no fer distàncies mitges d’alta intensitat, per l’alt percentatge anaeròbic. o Fer jocs de carreres i persecució, entrenaments en circuit i carreres alternades amb exercicis variats, evitar treballs repetitius i llargs. o Entrenar la resta de capacitats, no fer entrenaments específics de resistència. Pubertat: o No passar els 35-40’ continus, és pot fraccionar 4x10’ amb pauses actives. o Podem fer farlecks extensius de 20-25’ i mètodes intervàlics curts de 40 a 80 metres. o Introduir esforços anaeròbics, però no sistemàtics, sinó amb jocs o activitats esportives. Adolescència: o Predomina treball aeròbic, augmentar la durada i la intensitat. o Arribem al 90% de la capacitat aeròbica, no hi ha total maduresa cardiovascular, podem trobar valors molt alts als 15-16 anys, l’entrenament anirà dirigit a la potència aeròbica. o Capacitat anaeròbica no té el mateix rendiment que la aeròbica, a partir dels 14 anys es poden començar els treballs específics. - Anaeròbica: capacitat de l’organisme per aguantar un alt deute d’o2 mantenint un esforç el major temps possible. No es necessita o2. o Alàctica: procés d’utilització de ATP i re-sintetització de ATP des del CP del múscul, no utilitza o2 i no produeix residus. o Lactica: degrada els sucres per sintetitzar ATP amb unes reaccions metabòliques, es fa amb o2 i produeix àcid làctic. - Aeròbica: capacitat de mantenir un esforç continu amb o2 per ajudar a les necessitats del desgast muscular. Esforç lleu, mig o sub-màxim. Hi ha equilibri entre el desgast i l’o2. o Potència: utilitzar a la màxima intensitat la via energètica. o Capacitat: es refereix a la durada de la via energètica aeròbica quan no la fem a la màxima intensitat.

Entradas relacionadas: