Desenvolupament Cognitiu i Lingüístic Infantil: Etapes Clau
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,63 KB
Desenvolupament Lingüístic i Cognitiu
4 anys i 6 mesos: Domini Lingüístic Avançat
A aquesta edat, el nen ja domina les passives, les oracions condicionals i les frases amb sentit de l'humor. L'infant ja té consciència metalingüística i experimenta un gran augment del vocabulari, del domini de la construcció sintàctica i de la fluïdesa del discurs. És important recordar que el nen aprèn tot això en el seu dia a dia, a través de l'entorn en què viu, sense necessitat de classes formals.
Desenvolupament Pragmàtic: La Funció del Llenguatge
El desenvolupament pragmàtic té un objectiu funcional en la comunicació.
La Conversa
- Torns de paraula: Es produeixen durant la conversa. L'adult parla i el nen espera que acabi per tenir el seu torn.
- Manteniment del tema de conversa.
- Regles implícites referides a la quantitat d'informació, la qualitat, la vinculació amb el tema i el to/la forma.
- Adequació a l'interlocutor.
La Coherència
- Coherència.
- Cohesió.
Teories del Desenvolupament Cognitiu: Piaget
Període Preoperatori (2 – 7 anys): Estadi Intuïtiu
En aquest estadi, l'acció ha estat interioritzada; el nen no necessita realitzar-la físicament. Busca la lògica a través de la intuïció. Aquest període abasta tota l'etapa de parvulari. Es formen esquemes representatius i s'interioritza l'acció. És un estadi prelògic, on el nen encara no sap aplicar la lògica. Hi ha dues etapes:
Pensament Simbòlic Preconceptual (2-4 anys)
El nen busca una lògica, però encara no la posseeix.
- Joc simbòlic: Joc en què el nen atribueix significats diferents a objectes (per exemple, jugar a metges). Té molta influència social, ja que imiten coses de l'entorn immediat.
- Llenguatge: Fan monòlegs (parlen sols), tenen un llenguatge interior, ajunten pensament i llenguatge, i parlen mentre pensen.
- Pensament egocèntric:
- Artificialisme: Creuen que tot es pot fabricar (qui fa una muntanya? Tot ho fa l'home. Hi ha un senyor que fa arbres, un que fa núvols...).
- Animisme: Donen vida a tot (les muntanyes creixen, es planten pedres i creixen, el vent està viu perquè es mou, atribueixen formes vives al moviment).
- Determinisme: Quan no saben les coses, les justifiquen com a "determinades" (els vaixells floten perquè han de flotar).
- Antropomorfisme: Les coses reaccionen com les persones (quan el nen s'ha fet mal amb la taula, l'adult li diu "lletja" a la taula, donant-li propietats humanes).
- Màgia.
- Preconceptes: Definició per l'ús, sense generalització. Primer diuen "mama" a totes les dones, després van concretant.
Pensament Intuïtiu (4-6 anys)
Es centra en una sola característica, no hi ha reversibilitat ni noció de conservació.
Període d'Operacions Concretes (7-12 anys)
Els esquemes representatius s'organitzen respectant unes regles, però sempre lligats a objectes concrets. En aquest període hi ha:
- Reversibilitat: Acció interioritzada però reversible, a través de material concret.
- Descobriment de la invariabilitat (noció de conservació).
- Capacitat de diàleg i de joc cooperatiu ("guanya l'equip", etc.).
- Operacions logico-matemàtiques:
- Classificacions: classes, subclasses, arbre genealògic...
- Seriacions.
- Concepte de nombre.
- Operacions infralògiques:
- Operacions de mesura: conservació de la matèria, reversibilitat...
- Operacions espacials: proximitat, separació.
- Operacions temporals: passat, present, futur.
Període d'Operacions Formals (a partir de 12 anys)
Implica operacions formals i pensament abstracte, sense necessitat d'objectes concrets. Suposa la capacitat d'operar sobre les operacions mateixes.
- Pensament hipoteticodeductiu: Substitueix l'assaig-error, formula hipòtesis i dedueix conclusions.
Teories del Desenvolupament Cognitiu: Wallon
1r Estadi: Impulsiu-Emocional (0-1 any)
- 0-3 mesos: Estadi de la impulsivitat motriu. El nen està quiet (sense gana, sense pipí, sense son) o està crispat (el contrari). Les activitats fonamentals són menjar, dormir i moure's. (Somriure social, per imitació, no és un somriure real).
- 3-9 mesos: Estadi emocional. El nen ja és capaç de somriure, fer crits per demanar, expressar sofriment o alegria.
- 9-12 mesos: Sistematització dels exercicis sensoriomotors. Interioritza els moviments i ja controla els exercicis motors per començar a caminar.
2n Estadi: Sensoriomotor i Projectiu (1-3 anys)
- 1-2 anys: Estadi sensoriomotor. Activitats circulars (Baldwin). Investiga, explora, desenvolupa la intel·ligència de les situacions (imagina com pot resoldre una situació).
- 2-3 anys: Estadi projectiu. Imitació, activitat simbòlica, intel·ligència representativa, llenguatge. Aquest estadi és molt semblant al de Piaget.
3r Estadi: Del Personalism (3-6 anys)
Tallen definitivament amb el cordó umbilical simbòlicament. És un període crític.
- 3 anys: Edat del "no". És l'edat de l'oposició, una activitat habitual. Busca la reivindicació del jo.
- 4 anys: Edat de la gràcia. Seducció de l'altre, narcisisme, exhibició, necessitat d'afecte i d'aprovació. Té consciència que és guapo, que és graciós... Es vesteix sol amb totes les ganes del món. És l'etapa de parvulari. Encara és tractat com a "príncep i princesa".
- 5-6 anys: Continuació de l'estadi del personalisme, amb un enfocament en la consolidació de la identitat.
4t Estadi: Del Pensament Categorial (6-11 anys)
- 6-7 anys: Edat de la raó. Autodisciplina, col·laboració en grup, atenció. Quan se li pregunta "Què és la foscor?", respon que només és quan és de nit. Si se li planteja que quan es tanquen les cortines també es produeix, hi ha dissonància.
- 7-9 anys: Pensament sincrètic. Pensament per parelles de conceptes concrets, categories amb continguts concrets.
- 9-12 anys: Pensament categorial lògic. Coneixement operatiu racional. Aquí ja sap respondre bé la pregunta de manera lògica.