Desenvolupament Cognitiu i Influència Social: Vygotski i el Clima Afectiu

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,43 KB

Desenvolupament Cognitiu i Influència Social

Vygotski

Diu que davant de cada nivell de coneixement real, s'estén un nivell de coneixement potencial. El coneixement real és aquell que ve determinat per la capacitat de la ment del nen de resoldre una classe de problemes. En canvi, el coneixement potencial consisteix en la classe de problemes que pot resoldre de seguida amb la cooperació d'un expert (pares-professors). Aquesta és la zona de desenvolupament pròxim. És important considerar el nínxol ecologicosocial.

Esquemes Resum

L'Analogia dels Marcs – Kaye

Hi ha marcs de criança (atencions RN), de protecció, instrumental, de modelatge (comportament), de converses, històric. El conjunt mostra com els pares organitzen l'espai de vida, tracte, recursos i valors. Aquest procés és genèric, basat en l'àmbit cultural. És un procés bidireccional, universal (s'estableixen vincles) i particular (perquè situen al nen com a persona social dins d'un context específic).

Clima Afectiu – Spitz

És la totalitat de forces que influeixen en el desenvolupament dels nens. El TACTE i els llaços socials (empatia, afecte, reconeixement) arranquen i es projecten a partir de la relació social primordial amb la figura de la mare i amb la família.

El Vincle Afectiu

- Bowlby: Els nens tenen un llaç afectiu sòlid amb la mare, que es manifesta per un conjunt de conductes que mantenen una proximitat relativa (segons l'edat) entre la diada. L'objectiu és regular la distància entre els dos. Els factors que l'activen són l'alarma davant d'un perill, cansament, ferida… Aquest vincle és per a tota la vida. Es crea mitjançant l'intercanvi emocional, que genera un ambient d'aprenentatge i possibilita l'exploració i el joc, és a dir, l'expansió funcional.

- Bretherton: Model intern d'actuació – Patró format per les característiques o temperament del nen, l'experiència d'episodis anteriors i el patró de vigilància de la mare i reaccions habituals davant un contratemps.

- Ainsworth: Modalitats de vincle – Donades per les diferències en l'atenció que les mares presten als fills en els primers mesos, que repercuteixen en la qualitat de la seva relació mútua.

Entradas relacionadas: