Desenvolupament Cognitiu Infantil: Etapes i Característiques Clau
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,16 KB
Desenvolupament Cognitiu de 0 a 2 anys
Període de la intel·ligència preparatòria: Es caracteritza pel pas que haurà de fer el nen o nena des de l'acció fins a l'operació.
Realitat que viu a inicis d'aquest període:
- Un món físic d'objectes i relacions que, en general, ha arribat a dominar en l'estadi anterior.
- Un món social format per uns objectes animats, diferents als objectes materials, anomenats persones.
- Un món interior simbòlic, que es va iniciar a finals de l'estadi anterior i que és el fet més rellevant en els primers anys d'aquest estadi.
L’infant podrà albirar el resultat d'una activitat o acció sense necessitat d'actuar, o podrà pensar en objectes i persones absents.
Desenvolupament Cognitiu de 2 a 6 anys
Trets que determinen la manera de raonar en aquest estadi:
- Egocentrisme. (Prova de les tres muntanyes). Incapacitat per diferenciar el que és objectiu del que és subjectiu. Es manifesta a través del llenguatge utilitzat. Influeix en la representació que l’infant té del món. Dificultat per poder adoptar el punt de vista dels altres.
- Centració. Tendència a seleccionar i atendre a un sol aspecte de la realitat. (Prova dels gots d'aigua).
- Sincretisme. Tendència a percebre la realitat mitjançant visions globals i a trobar relacions entre objectes i esdeveniments sense cap anàlisi previ.
- Juxtaposició. Incapacitat de relacionar o ordenar d'una manera lògica els elements que formen un tot.
- Irreversibilitat. Incapacitat d'executar una acció en els dos sentits (al dret i a l'inrevés) del recorregut.
La Funció Simbòlica o Semiòtica
Manifestacions:
- El joc simbòlic: Jocs de simulació o del "com si". Hi predomina l'assimilació.
- La imitació diferida: Imitació sense la presència del model. Hi predomina l'acomodació.
- La imatge mental. És una cosa interna, no d'origen perceptiu.
- El dibuix: Imitació de la realitat, permet representar la realitat.
- El llenguatge: És el màxim nivell de representació com a signe. Obre un espai il·limitat per a l'exercici de les funcions cognitives.
Subestadi 1: De 2 a 4 anys
“Pensament simbòlic i preconceptual”
- Ús de preconceptes.
- Ús del raonament transductiu.
Els Preconceptes o Conceptes Primitius
Són nocions que el nen o nena lliga a la utilització de les primeres paraules amb valor representatiu (signes) que adquireix.
Es fonamenten en imatges que li evoquen els objectes concrets de la seva pròpia vida quotidiana.
Encara no pot apreciar els trets essencials de similitud entre objectes: No pot reconèixer com a iguals objectes idèntics que observa en espais diferents o en situacions espaiades en el temps.
No pot conservar la identitat dels objectes que experimenten canvis, encara que siguin superficials.