Desenvolupament Cognitiu Infantil: Conceptes i Activitats
Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,94 KB
Conceptes Clau en el Desenvolupament Cognitiu
Qualitat
La qualitat és la propietat, l'atribut o la característica que tenen els objectes. Els infants la descobreixen a través de la manipulació i l'experimentació sensorial, com ara la panera dels tresors, el joc heurístic i els racons. Les qualitats físiques inclouen el color, la temperatura, el gruix i la textura. L'escola ha d'oferir una gran varietat de materials didàctics, quotidians, d'elaboració pròpia o de la natura.
Quantitat
La quantitat no sorgeix a partir del joc lliure i les activitats quotidianes; no se solen dissenyar activitats per treballar aquest procés. L'infant es mira al mirall: quants ulls té? Altres exemples inclouen el joc heurístic, repartir material, buidar o omplir recipients, els racons i l'hora de dinar.
Conceptes que es poden treballar: molt, poc, una mica, dos, tres, etc.
Activitats: comparar, classificar.
Adquisició del Concepte de Quantitat en 4 Fases
- Fase 1: Sensacions i experimentació (panera dels tresors).
- Fase 2: Reconeixement de parts del cos, experimentació amb materials (joc heurístic).
- Fase 3: Experimentació amb materials amb alguna diferència en les seves qualitats. Per exemple: agulles d'estendre, són iguals a, diferents a, més que, menys que.
- Fase 4: Les educadores quantifiquen les seves accions, demanen a l'infant la quantitat que vol.
Nombre
Recitar, comptar, identificar el grafisme o expressar l'edat amb els dits no implica saber comptar, però ajuda a l'estructura del nombre. Cal fomentar activitats com ara classificacions qualitatives i quantitatives, i intentar que els infants trobin un criteri quantitatiu de classificació. És important acostar-s'hi, corregir-ho, verbalitzar-ho i usar suport visual.
Assolir el Concepte de Nombre Natural
Per assolir el concepte de nombre natural, cal que l'infant entengui els principis de correspondència.
Principi de Conservació
Si dos conjunts són iguals en nombre, sempre hi haurà el mateix independentment de com es col·loquin. Exemple: si posem una fila de 4 caramels separats i a sota 4 caramels junts, diran que n'hi ha més a dalt perquè la filera és més llarga.
Mesura
La mesura s'adquireix després del nombre, perquè implica saber comparar dues quantitats d'una mateixa magnitud. De vegades enganyen. Per exemple, si posem la mateixa quantitat de líquid en un recipient més allargat, pensaran que en té més encara que sigui el mateix, perquè es deixen portar pel sentit de la vista.
Nocions bàsiques:
- Longitud: llarg, curt, ample, estret.
- Superfície: rodó, quadrat.
- Volum: gran, mitjà, petit.
- Pes: pesat, lleuger.
Espai
L'espai (orientació, situació i distància) està relacionat amb l'esquema corporal (orientació espacial).
- Nocions d'orientació estàtica: endavant, endarrere, a un costat, a l'altre.
- Direccionalitat: endavant, cap amunt.
- Posició: damunt, sota, al davant.
- Distància: lluny, a prop.
- Dimensions: 1D, 2D, 3D.
Classe de lactants: els infants es poden moure i manipular.
Classe d'1 any: que puguin moure's a buscar els colors, construccions, anar al bany.
Classe de 2 anys: donar-los petits encàrrecs.
Temps
A partir dels 3 anys, l'infant té la necessitat de comptar el temps. Per exemple, quant de temps necessita per realitzar una activitat. Quan s'ha interioritzat el concepte de temps, introduirem els conceptes de lent i ràpid (si caminem més ràpid, arribarem abans).
Aspectes temporals per treballar:
- Saludar segons el moment del dia.
- Diferenciar dia i nit.
- Triar una activitat i verbalitzar-la.
- Accions presents, passades i futures.
- Calendaris i horaris.
Exemple: espelmes.
Relacions Operacionals
Una vegada els infants coneixen els mecanismes d'aproximació i els objectes en si, començarem a estudiar les relacions que poden establir entre ells. Hi ha dos aspectes:
1. Agrupació d'Objectes per Qualitats o Atributs
L'infant segueix aquesta seqüència: primer agrupa de manera espontània amb un criteri flexible, després és capaç de mantenir el criteri i, finalment, de seguir una classificació.
Als 3 anys, pot classificar segons dues variables. El procés d'agrupació es pot fer individualment, en grup o a la inversa: determinar la característica comuna d'una agrupació. S'ha de nomenar un conjunt més ampli de referència. Per exemple, si tenim plàtans i pomes, la categoria superior seria fruita o menjar.
2. Agrupacions Quantitatives
Podem començar a classificar bossetes segons si tenen moltes boles o poques.
Després es pot ordenar segons si tenen més o menys boletes: 2, 4, 6. Primer els hi donem les bosses fetes, després han de ser capaços d'omplir-les ells.
El pas següent és verbalitzar i evocar-ho, dibuixant, per exemple, les boletes que hi havia. Si ho fa bé, un altre nen pot fer el procés invers a partir del dibuix.
Més endavant, s'introduiran els conceptes de mesures (peus, pams, etc.).
Metodologia
Dels 0 als 3 anys, s'ha d'entendre des del punt de vista sensorial i psicomotor, des d'una perspectiva globalitzadora. A partir dels 3 anys, poden començar a fer activitats específiques de classificació, agrupació, etc.
Recursos Materials
- 0-6 mesos: textures, llanes, fruites, joguines, ninots de drap.
- 6-12 mesos: l'educador ha d'estimular la coordinació oculomanual. Activitats recomanades: apilar, picar o llençar plàstic semidur (panera dels tresors).
- 12-18 mesos: en aquesta època cal desenvolupar la creativitat, la lògica i la motricitat fina. Figures geomètriques i comparar amb elements de la natura, peces de construcció de 3 a 3,5 cm (joc heurístic).
- 18-24 mesos: es treballa l'elasticitat dels materials, les formes, la memòria i la concentració, amb materials com la plastilina, el plàstic, la fusta i trencaclosques d'escuma.
- 24-36 mesos: concentració, atributs, lògica, coordinació oculomanual, habilitat, imaginació, classificació, mesura, seriacions, quantificacions, orientació espacial, dominos, etc.
- A partir dels 36 mesos: s'aprofundeix en l'anterior i s'afegeixen jocs de coneixença de l'entorn o de societat, com ara cartes de grup.