Desenvolupament de la Ciutadania i Resolució de Conflictes

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,1 KB

Ciutadania, Valors i Resolució de Conflictes

L'Home com a Animal Polític: La Visió d'Aristòtil

Al segle IV abans de Crist, el filòsof grec Aristòtil va definir l'home com un "animal polític". Aristòtil no volia dir que l'home havia de participar necessàriament en política; ell es referia al fet que l'home per naturalesa ha de viure amb altres homes, i això vol dir viure en comunitat. Per a Aristòtil, la comunitat més adient per a l'individu havia de ser autosuficient i autònoma.

Objectius de l'Educació Cívica i la Ciutadania

La Unió Europea inclou com a objectiu que la comunitat escolar promogui realment l'aprenentatge dels valors i la participació democràtica per tal de preparar les persones per a la ciutadania.

Aquesta assignatura pretén que els joves aprenguin a convivure en una societat plural i globalitzada tenint presents els drets humans. Té com a objectiu afavorir el desenvolupament de persones lliures i íntegres a través de la consolidació de:

  • L'autoestima
  • La dignitat personal
  • La llibertat
  • La responsabilitat

Formació de Ciutadans Lliures i Íntegres

Es busca la formació de futurs ciutadans amb criteri propi, respectuosos, participatius i solidaris, que coneguin els seus drets, assumeixin els seus deures i desenvolupin hàbits cívics.

Valors i Competències Cíviques

Què són els Valors?

Els valors són principis que serveixen per conduir les nostres vides. L'aprenentatge dels valors comença en la infantesa quan s'interioritza el que està bé o malament a través de la família.

Competències Cíviques en Acció

Les competències cíviques s'aprenen quan es posen en pràctica. Ser competent suposa demostrar els coneixements en situacions concretes de la vida real on s'han de prendre decisions. Algunes competències cíviques essencials són:

  • Expressar les nostres opinions, judicis i punts de vista de manera raonada i controlant les nostres emocions.
  • Assumir les conseqüències de les nostres accions.
  • Trobar solucions no violentes als conflictes a través del diàleg i la negociació.
  • Participar de manera democràtica en les decisions dels grups als quals pertanyem.

Gestió i Resolució de Conflictes

A la convivència quotidiana es generen conflictes que, encara que no semblin importants, deterioren la comunicació i les relacions amb les persones. De vegades no ens posem d'acord sobre coses senzilles o intentem convèncer els altres de les nostres opinions. El diàleg és important i hem de buscar fets i raons que expliquin els nostres punts de vista.

El conflicte apareix quan es presenta una situació que amenaça el nostre sistema de valors. Qualsevol conflicte produeix com a resultat un canvi que millora o empitjora la situació. Que el conflicte es resolgui positivament depèn de les estratègies que s'utilitzin i de les nostres habilitats per manejar aquests conflictes.

Estratègies per a la Resolució Positiva

Què hem de fer:
  • Identificar el problema i abordar-lo com més aviat millor.
  • Atacar el problema i no la persona.
  • Escoltar sense interrompre.
  • Fer preguntes obertes en primera persona que permetin el diàleg.
  • Preocupar-se pels sentiments dels altres.
  • Mantenir una actitud oberta per trobar solucions creatives.
  • Concretar els punts d'acord i fer-ne el seguiment.
  • Ser responsables del que diem i fem.
Què no hem de fer:
  • Evitar afrontar els conflictes, ja que així s'aguditzaran.
  • Fer suposicions, emetre judicis o culpabilitzar.
  • Ignorar els interessos de cadascuna de les parts.
  • Atacar o interrompre la persona que té la paraula.
  • Permetre que les emocions dominin el diàleg.
  • Imposar als altres valors i conviccions personals.
  • Donar per suposat que s'ha entès el missatge que es volia transmetre.
  • Imposar un acord.

Entradas relacionadas: