Desenvolupament de Capacitats Perceptiu-Motrius
Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,43 KB
Capacitats Perceptiu-Motrius
Les capacitats perceptiu-motrius són les següents:
- Equilibri: Es manifesta en qualsevol postura i l'estimulem fent qualsevol moviment. Hi ha tres tipus d'equilibri: estàtic, dinàmic i amb objectes.
- Organització espacial: L'espai no és només el que ocupem o per on ens movem, sinó que també inclou dades de l'experiència que passen a formar part del nostre pensament. Cal potenciar la funció de retenir rutes i trajectòries. La millor manera d'estimular l'orientació i l'evolució lúdica és mitjançant danses, coreografies grupals d'aeròbic, etc., treballant la distància.
- Organització temporal: El temps pertany al món relatiu. En l'educació física, podem definir el temps com la durada que separa dues percepcions espacials. L'habilitat temporal s'estimula mitjançant el ritme: amb exercicis del ritme propi (cor i respiració) o amb sincronització de música i moviment.
- Actitud postural: Desenvolupament dels músculs, que s'estimula practicant qualsevol exercici.
- Respiració: Capacitat de respirar que es pot millorar amb l'exercici físic.
- Control quinestèsic: Utilització de tots els nostres sentits per obtenir informació del nostre entorn; és a dir, el coneixement del propi cos.
- Lateralitat: Procés cerebral que s'adquireix des del naixement fins als 6 anys aproximadament. Consisteix en l'estructuració de les ordres entre els hemisferis cerebrals. Del naixement fins als sis anys aproximadament, es produeix el procés de la definició de la dominància hemisfèrica. És el reconeixement del segment hàbil i el seu desenvolupament. S'ha d'afavorir aquest procés mitjançant el desenvolupament correcte de la motricitat.
- Control tònic: Les capacitats perceptiu-motrius es plantegen dins d'una àrea global de l'educació infantil anomenada "Descoberta d'un mateix", que treballa tots els aspectes que fan referència al control i consciència corporal, a les capacitats perceptives i a la higiene.
Importància del Moviment i Objectius
Totes les activitats humanes impliquen moviment i, des de l'escola, es pot potenciar la seva descoberta i evolució en els estadis primaris de la vida. Els objectius relacionats amb el control i la consciència corporal són la respiració, la relaxació i el control tònic.
Relaxació Muscular
La relaxació muscular consisteix a aprendre a dirigir l'atenció, que és una funció essencial del cervell. Durant la relaxació, el subjecte (nen) pren consciència de l'estat dels seus músculs i després els relaxa, aprenent així a controlar la seva atenció. La introduirem com a descans després d'activitats molt dinàmiques i per afavorir la interiorització de la imatge corporal. És convenient respectar la posició del cos i dels ulls que li sigui més còmode. El mestre ha de parlar amb veu suau, donant consignes de benestar o simplement posant música suau.
Objectius de la Relaxació Muscular
- Millora de la capacitat de percepció i autopercepció.
- Millora del coneixement i control del propi cos.
- Evitar contraccions segmentàries parasitàries.
- Millora de la concentració i l'atenció (visual i auditiva).