Desenvolupament Afectiu Infantil: Clau per al Benestar Emocional
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,49 KB
1. La Relació entre el Desenvolupament Afectiu i Altres Àrees
El desenvolupament afectiu és molt important, ja que és el motor per desenvolupar altres àrees. Aquest influeix significativament en el desenvolupament integral de l'infant. Aquesta àrea té en comú amb totes les altres que el desenvolupament es produeix durant tota la vida, és continu.
2. Afectivitat, Emocions i Sentiments: Conceptes Clau
- Afectivitat:
- Són les vivències de l'estat d'ànim en relació a nosaltres mateixos, amb les persones properes i amb el nostre entorn. L'afectivitat s'expressa a través d'emocions i sentiments.
- Emocions:
- És un estat d'agitació fisiològic i anímic que produeix un estímul extern. Durant els primers mesos de vida, l'infant experimenta emocions anomenades bàsiques, que més endavant esdevenen més complexes.
- Sentiments:
- Són emocions sentides o pensades que es mantenen en absència de l'estímul que les ha provocat.
3. La Sobreprotecció Infantil: És la Millor Plataforma Emocional?
No, ja que cal mantenir un equilibri. No es pot sobreprotegir l'infant ni tampoc se'l pot deixar de banda. S'ha de propiciar un ambient de seguretat, equilibri i afecte.
4. Experiments que Demostren la Necessitat Universal d'Afecte
Diversos experiments han posat de manifest la necessitat innata d'afecte:
L'Experiment de Harlow amb Micos
Harlow va experimentar amb micos que mai havien tingut l'afecte de la mare. Va col·locar-los en una gàbia amb dues estructures: una de metall que proporcionava aliment i una altra de tela suau que oferia confort i comoditat. Quan espantaven el mico, aquest, en comptes d'anar corrent a protegir-se amb l'estructura que li cobria una de les seves necessitats bàsiques (aliment), corria cap a l'estructura suau, ja que, tot i no donar-li aliment, li proporcionava molta seguretat. En altres gàbies on hi havia micos sense cap estructura recoberta de tela, el mico, en espantar-se, corria cap a qualsevol lloc a amagar-se.
L'Experiment de Lorenz amb Oques
Lorenz va observar oques que, només néixer, l'havien vist a ell i no a la seva mare. Les oques van creure que Lorenz era la seva figura parental, ja que era l'única persona que havien vist, i el seguien allà on anés.
Aquests estudis demostren que els vincles afectius no s'estableixen únicament amb les figures que proporcionen aliment, sinó que hi ha una necessitat universal de contacte i afecte.
5. Les Emocions Bàsiques en el Desenvolupament Infantil
K. Bridges afirma que, només néixer, el bebè ja neix amb una emoció establerta: l'agitació generalitzada, que es basa en el plaer i el malestar i s'expressa a través del somriure o el plor. Més endavant, passades unes setmanes, sorgeixen les emocions bàsiques:
Alegria
Durant les primeres setmanes, el nounat somriu en moments d'alliberament de tensió, com quan dorm, l'acaricien o li parlen amb una veu suau. A la sisena setmana, el nen comença a adquirir el somriure social, somrient quan reconeix la veu de la mare. Entre els 3 i 4 mesos, apareix la rialla. És universal; tots els nens la mostren, i si no és així, l'infant podria patir un trastorn.
Tristesa
És menys freqüent, ja que només la pateixen els nens amb mares deprimides o cuidadors que no els atenen o no cobreixen les seves necessitats.