Desenvolupament Afectiu i Emocional en la Infància: Teories i Aferrament
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en
catalán con un tamaño de 4,4 KB
Desenvolupament Afectiu: Definició i Expressions
El desenvolupament afectiu és el conjunt de processos relacionats amb el món dels afectes, les emocions i els sentiments. Aquests processos conformen el món emocional de l'infant.
Expressions Externes de l'Afectivitat
Les principals manifestacions de l’afectivitat són els sentiments i les emocions.
La Importància dels Vincles en la Infància
El tipus de vincles que un infant estableixi en la infància i la qualitat d’aquests seran determinants en el seu desenvolupament afectiu, i condicionaran la manera que tingui de relacionar-se amb els altres en l’edat adulta.
Diferències Clau entre Emoció i Sentiment
- Emoció: És breu i més intensa. No es pot controlar.
- Sentiment: És més durador i menys intens. Es pot modificar, segons el pensament que s'associï a l’emoció viscuda.
Agents Clau en el Desenvolupament Afectiu
El Rol de la Família
La família intervé en el desenvolupament afectiu amb dos objectius principals:
- Assegurar la supervivència del nadó proporcionant-li tot el que necessita.
- Establir una relació afectiva que estimuli les seves potencialitats.
Tipus de Famílies
- Tradicional: Mare, pare i fills.
- Monoparental: Només un dels progenitors té la custòdia de l’infant.
- Homosexual: Pares o mares del mateix sexe.
- Reconstruïda: Quan els pares biològics se separen i un d'ells forma una nova família incloent el fill de la relació anterior.
- Adopció/Acollida.
Funció Adaptativa i Social de les Emocions
Les emocions influeixen en el comportament de la persona, ja que exerceixen una activació necessària perquè la seva actuació sigui l’apropiada.
Exemples de la Funció Adaptativa
- Alegria: Ens porta a repetir l’esdeveniment que l’ha produït.
- Ira: Ens fa menys reflexius i ens pot conduir cap a la destrucció. Però també serveix com a defensa en determinades situacions viscudes com un atac.
- Tristesa: Ens empeny a abandonar un objectiu i a substituir-lo per un altre, i ens fa reflexionar sobre la situació que l’ha causat.
- Por: Ens fa tendir a protegir-nos.
- Aversió/Fàstic: Ens empeny a rebutjar i evitar l’esdeveniment que la produeix.
- Sorpresa: Ens prepara per afrontar de forma efectiva una situació nova.
Interacció Afectivitat i Desenvolupament Cognitiu
En l’ésser humà, l’afectivitat i la cognició no són parcel·les independents que funcionin sense cap relació entre elles. És evident, per exemple, que el rendiment davant d’un examen disminueix si s’afronta amb molta angoixa, o que un fet que s’ha viscut amb molta por és recordat més fàcilment.
Estadis del Desenvolupament Infantil (Piaget)
- Sensoriomotor (0-2 anys): Gran desenvolupament mental. El coneixement està determinat pel que l'infant pot fer amb un objecte en els àmbits sensorial i motor.
- Preoperacional (2-6 anys): Ja no necessita tenir una experiència directa i immediata, pot fer representacions. Es desenvolupa el llenguatge, el pensament simbòlic i la imitació.
Estadis del Desenvolupament segons Wallon
- Estadi d'impulsivitat motriu.
- Estadi emocional.
- Estadi sensoriomotor.
- Estadi del personalisme.
Teoria de l'Aferrament (J. Bowlby i M. Ainsworth)
Fases de l'Aferrament segons Bowlby
- Fase de preaferrament.
- Fase de formació de l’aferrament.
- Fase de l’aferrament ben definit.
- Fase de formació d’una relació recíproca.
La Situació Estranya de Mary Ainsworth
Aquesta prova mesura el sentiment de seguretat i confiança que els infants dipositaven en la seva mare i la qualitat del vincle d’aferrament que havien pogut establir.
Tipus d'Aferrament
- Aferrament segur.
- Aferrament evasiu.
- Aferrament d’oposició (o ambivalent).
- Aferrament desorganitzat.