Desenvolupament Afectiu i Emocional en la Infància: Teories i Aferrament

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,4 KB

Desenvolupament Afectiu: Definició i Expressions

El desenvolupament afectiu és el conjunt de processos relacionats amb el món dels afectes, les emocions i els sentiments. Aquests processos conformen el món emocional de l'infant.

Expressions Externes de l'Afectivitat

Les principals manifestacions de l’afectivitat són els sentiments i les emocions.

La Importància dels Vincles en la Infància

El tipus de vincles que un infant estableixi en la infància i la qualitat d’aquests seran determinants en el seu desenvolupament afectiu, i condicionaran la manera que tingui de relacionar-se amb els altres en l’edat adulta.

Diferències Clau entre Emoció i Sentiment

  • Emoció: És breu i més intensa. No es pot controlar.
  • Sentiment: És més durador i menys intens. Es pot modificar, segons el pensament que s'associï a l’emoció viscuda.

Agents Clau en el Desenvolupament Afectiu

El Rol de la Família

La família intervé en el desenvolupament afectiu amb dos objectius principals:

  1. Assegurar la supervivència del nadó proporcionant-li tot el que necessita.
  2. Establir una relació afectiva que estimuli les seves potencialitats.

Tipus de Famílies

  • Tradicional: Mare, pare i fills.
  • Monoparental: Només un dels progenitors té la custòdia de l’infant.
  • Homosexual: Pares o mares del mateix sexe.
  • Reconstruïda: Quan els pares biològics se separen i un d'ells forma una nova família incloent el fill de la relació anterior.
  • Adopció/Acollida.

Funció Adaptativa i Social de les Emocions

Les emocions influeixen en el comportament de la persona, ja que exerceixen una activació necessària perquè la seva actuació sigui l’apropiada.

Exemples de la Funció Adaptativa

  • Alegria: Ens porta a repetir l’esdeveniment que l’ha produït.
  • Ira: Ens fa menys reflexius i ens pot conduir cap a la destrucció. Però també serveix com a defensa en determinades situacions viscudes com un atac.
  • Tristesa: Ens empeny a abandonar un objectiu i a substituir-lo per un altre, i ens fa reflexionar sobre la situació que l’ha causat.
  • Por: Ens fa tendir a protegir-nos.
  • Aversió/Fàstic: Ens empeny a rebutjar i evitar l’esdeveniment que la produeix.
  • Sorpresa: Ens prepara per afrontar de forma efectiva una situació nova.

Interacció Afectivitat i Desenvolupament Cognitiu

En l’ésser humà, l’afectivitat i la cognició no són parcel·les independents que funcionin sense cap relació entre elles. És evident, per exemple, que el rendiment davant d’un examen disminueix si s’afronta amb molta angoixa, o que un fet que s’ha viscut amb molta por és recordat més fàcilment.

Estadis del Desenvolupament Infantil (Piaget)

  • Sensoriomotor (0-2 anys): Gran desenvolupament mental. El coneixement està determinat pel que l'infant pot fer amb un objecte en els àmbits sensorial i motor.
  • Preoperacional (2-6 anys): Ja no necessita tenir una experiència directa i immediata, pot fer representacions. Es desenvolupa el llenguatge, el pensament simbòlic i la imitació.

Estadis del Desenvolupament segons Wallon

  1. Estadi d'impulsivitat motriu.
  2. Estadi emocional.
  3. Estadi sensoriomotor.
  4. Estadi del personalisme.

Teoria de l'Aferrament (J. Bowlby i M. Ainsworth)

Fases de l'Aferrament segons Bowlby

  1. Fase de preaferrament.
  2. Fase de formació de l’aferrament.
  3. Fase de l’aferrament ben definit.
  4. Fase de formació d’una relació recíproca.

La Situació Estranya de Mary Ainsworth

Aquesta prova mesura el sentiment de seguretat i confiança que els infants dipositaven en la seva mare i la qualitat del vincle d’aferrament que havien pogut establir.

Tipus d'Aferrament

  • Aferrament segur.
  • Aferrament evasiu.
  • Aferrament d’oposició (o ambivalent).
  • Aferrament desorganitzat.

Entradas relacionadas: