Desenvolupament de les activitats aquàtiques educatives
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,04 KB
Introducció a les activitats aquàtiques
Què són les A.A?
Totes aquelles activitats que es poden realitzar a l’aigua amb diferents orientacions:
- utilitària → aprendre a nedar
- competitiva → esports aquàtics
- terapèutica → salut
- recreativa → oci
- educativa → formació
Què són les A.A. educatives?
A.A.Educatives → medi aquàtic = recurs → beneficis → desenvolupament global del nen
Possibilitats del medi aquàtic
Les possibilitats que ens ofereix l’aigua venen determinades per les diferències que hi ha respecte al medi terrestre a nivell:
- motriu → respiració, propulsió, posició corporal
- cognitiu → processos d’aprenentatge motriu i del llenguatge, característiques físiques de l’aigua, reacció dels cossos al medi aquàtic, ...
- social → processos socials vivenciats de manera diferent.
Desenvolupament didàctic de les activitats aquàtiques educatives etapes:
- 0-2 anys → familiarització medi aquàtic
- 3-6 anys → adaptació al medi aquàtic
- 7-12 anys → domini del medi aquàtic
Etapes: 0 a 2 anys → familiarització
Periodització:
- Inici després dels 3 mesos: en relació a la cicatrització del cordó umbilical.
- Abans dels 3 mesos: activitats a la banyera.
- Acompanyats pels pares: en relació a la dependència pares-nadó.
Beneficis:
- Desenvolupament psicomotriu.
- Enfortiment del sistema cardiorespiratori.
- Ajuda al sistema immunològic.
- Augment del coeficient intel·lectual.
- Millora relació pares-nadons.
- Inici a la socialització.
- Desenvolupament habilitats vitals de supervivència.
- Ajuda a la relaxació.
Aspectes a tenir en compte:
- Reunió amb pares
- Certificat/consulta metge
- Determinació horari: en relació hàbits nadó.
- Piscina poc profunda.
- Temperatura aigua: 30-32º
- Espai per canviar al nadó
- Del curs: anual/trimestral
- De l’activitat: entre 20-40 minuts
- Adaptada a les condicions del nadó (fred, malestar,...)
- Pels pares: ús de xancletes (relliscades!!), entrada a l’aigua,...
- Normes pròpies de la piscina.
- Material no tòxic.
- De colors vius.
- De diferents tamanys
- Que pugui posar-se a la boca
- De diferents textures
- Motivador, educatiu
- Que afavoreixi l’activitat.
Rol del professor:
- Motivador/dinamitzador
- Moltes interaccions amb els pares
- Poques interaccions directes amb el nadó
- Empatia i comprensió amb els pares
- Bona comunicació amb pares i nadons.
Activitats:
- Adaptades al nivell de desenvolupament dels nadons.
- Significatives per a pares i nadons (hi ha d’haver un aprenentatge)
- Que respectin els aspectes de seguretat
- A mode de propostes
Etapes: 3 a 6 anys → adaptació al medi aquàtic
Periodització:
- A partir dels 3 anys:
- Menys dependència dels pares: classes amb el tècnic
- Accions educatives en relació als nens.
- Ampliació de les relacions socials.
Objectius:
- Facilitar la habituació al medi.
- Afavarir el procés de formació d’esquema corporal.
- Reforçar l’educació de la respiració.
- Afavarir la regulació del to muscular.
- Desenvolupar el control corporal.
- Contribuir a l’estructuració espai-temporal.
- Desenvolupar conductes perceptives, manipulatives i exploradores.
Aspectes a tenir en compte:
- Establir grups → Per edats, Per nivells
- Piscina profunda o poc profunda.
- Temperatura aigua: 28-30º
- Espai per deixar tovalloles i sabatilles
- Del curs → anual
- De l’activitat → entre 45-60 minuts
- Normes pròpies de la piscina.
- No material d’ajuda total (sensació falsa seguretat!!!)
- No coma fi sinó com a mitjà.
Rol del professor:
- Adquireix més protagonisme
- Molt important la relació afectiva amb el nen
- Capacitat d’adaptar-se al tipus d’alumne i les seves necessitats
- Disponibilitat emocional-corporal
- Oferir seguretat i motivació
Activitats:
- Adaptades al nivell dels alumnes.
- Adaptades a l’objectiu de la sessió
- Significatives: en relació a l’aprenentatge
- Que segueixin una progressió lògica
- Que respectin les normes de seguretat
- Que tinguin un component lúdic
Objectius:
- Facilitar la habituació al medi.
- Educar la respiració: fases, apnees, ritmes respiratoris
- Consolidar el desenvolupament de l’esquema corporal
- Potenciar el control corporal
- Desenvolupar la coordinació general
- Potenciar l’estructuració temporal i espacial
- Contribuir al desenvolupament de la condició física
- Iniciar al nen/a en els esports aquàtics
- Aprendre a entendre l’activitat aquàtica i el propi cos com un mitjà de relació amb els demés.
Etapes: 7 a 12 anys → domini del medi aquàtic
Aspectes a tenir en compte:
- Establir grups → Per edats, Per nivells
- Piscina profunda o poc profunda.
- Temperatura aigua: mínim 26º
- Majors dimensions de la piscina
- Del curs → anual
- De l’activitat → entre 45-60 minuts
- Normes pròpies de la piscina.
- Atenció a les conductes dels alumnes
- Molta autonomia
- Material més específic
- Com a aspecte motivador i d’ajuda
- No coma fi sinó com a mitjà
Rol del professor:
- Dinamitzador/educador
- Perd protagonisme
- Complir normes de seguretat!!
Activitats:
- Adaptades al nivell del grup
- Adaptades a l’objectiu de la sessió
- Segures i motivants