Desenvolupament de les activitats aquàtiques educatives

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,04 KB

Introducció a les activitats aquàtiques

Què són les A.A?

Totes aquelles activitats que es poden realitzar a l’aigua amb diferents orientacions:

  • utilitària → aprendre a nedar
  • competitiva → esports aquàtics
  • terapèutica → salut
  • recreativa → oci
  • educativa → formació

Què són les A.A. educatives?

A.A.Educatives → medi aquàtic = recurs → beneficis → desenvolupament global del nen

Possibilitats del medi aquàtic

Les possibilitats que ens ofereix l’aigua venen determinades per les diferències que hi ha respecte al medi terrestre a nivell:

  • motriu → respiració, propulsió, posició corporal
  • cognitiu → processos d’aprenentatge motriu i del llenguatge, característiques físiques de l’aigua, reacció dels cossos al medi aquàtic, ...
  • social → processos socials vivenciats de manera diferent.

Desenvolupament didàctic de les activitats aquàtiques educatives etapes:

  • 0-2 anys → familiarització medi aquàtic
  • 3-6 anys → adaptació al medi aquàtic
  • 7-12 anys → domini del medi aquàtic

Etapes: 0 a 2 anys → familiarització

Periodització:

  • Inici després dels 3 mesos: en relació a la cicatrització del cordó umbilical.
  • Abans dels 3 mesos: activitats a la banyera.
  • Acompanyats pels pares: en relació a la dependència pares-nadó.

Beneficis:

  • Desenvolupament psicomotriu.
  • Enfortiment del sistema cardiorespiratori.
  • Ajuda al sistema immunològic.
  • Augment del coeficient intel·lectual.
  • Millora relació pares-nadons.
  • Inici a la socialització.
  • Desenvolupament habilitats vitals de supervivència.
  • Ajuda a la relaxació.

Aspectes a tenir en compte:

  • Reunió amb pares
  • Certificat/consulta metge
  • Determinació horari: en relació hàbits nadó.
  • Piscina poc profunda.
  • Temperatura aigua: 30-32º
  • Espai per canviar al nadó
  • Del curs: anual/trimestral
  • De l’activitat: entre 20-40 minuts
  • Adaptada a les condicions del nadó (fred, malestar,...)
  • Pels pares: ús de xancletes (relliscades!!), entrada a l’aigua,...
  • Normes pròpies de la piscina.
  • Material no tòxic.
  • De colors vius.
  • De diferents tamanys
  • Que pugui posar-se a la boca
  • De diferents textures
  • Motivador, educatiu
  • Que afavoreixi l’activitat.

Rol del professor:

  • Motivador/dinamitzador
  • Moltes interaccions amb els pares
  • Poques interaccions directes amb el nadó
  • Empatia i comprensió amb els pares
  • Bona comunicació amb pares i nadons.

Activitats:

  • Adaptades al nivell de desenvolupament dels nadons.
  • Significatives per a pares i nadons (hi ha d’haver un aprenentatge)
  • Que respectin els aspectes de seguretat
  • A mode de propostes

Etapes: 3 a 6 anys → adaptació al medi aquàtic

Periodització:

  • A partir dels 3 anys:
  • Menys dependència dels pares: classes amb el tècnic
  • Accions educatives en relació als nens.
  • Ampliació de les relacions socials.

Objectius:

  • Facilitar la habituació al medi.
  • Afavarir el procés de formació d’esquema corporal.
  • Reforçar l’educació de la respiració.
  • Afavarir la regulació del to muscular.
  • Desenvolupar el control corporal.
  • Contribuir a l’estructuració espai-temporal.
  • Desenvolupar conductes perceptives, manipulatives i exploradores.

Aspectes a tenir en compte:

  • Establir grups → Per edats, Per nivells
  • Piscina profunda o poc profunda.
  • Temperatura aigua: 28-30º
  • Espai per deixar tovalloles i sabatilles
  • Del curs → anual
  • De l’activitat → entre 45-60 minuts
  • Normes pròpies de la piscina.
  • No material d’ajuda total (sensació falsa seguretat!!!)
  • No coma fi sinó com a mitjà.

Rol del professor:

  • Adquireix més protagonisme
  • Molt important la relació afectiva amb el nen
  • Capacitat d’adaptar-se al tipus d’alumne i les seves necessitats
  • Disponibilitat emocional-corporal
  • Oferir seguretat i motivació

Activitats:

  • Adaptades al nivell dels alumnes.
  • Adaptades a l’objectiu de la sessió
  • Significatives: en relació a l’aprenentatge
  • Que segueixin una progressió lògica
  • Que respectin les normes de seguretat
  • Que tinguin un component lúdic

Objectius:

  • Facilitar la habituació al medi.
  • Educar la respiració: fases, apnees, ritmes respiratoris
  • Consolidar el desenvolupament de l’esquema corporal
  • Potenciar el control corporal
  • Desenvolupar la coordinació general
  • Potenciar l’estructuració temporal i espacial
  • Contribuir al desenvolupament de la condició física
  • Iniciar al nen/a en els esports aquàtics
  • Aprendre a entendre l’activitat aquàtica i el propi cos com un mitjà de relació amb els demés.

Etapes: 7 a 12 anys → domini del medi aquàtic

Aspectes a tenir en compte:

  • Establir grups → Per edats, Per nivells
  • Piscina profunda o poc profunda.
  • Temperatura aigua: mínim 26º
  • Majors dimensions de la piscina
  • Del curs → anual
  • De l’activitat → entre 45-60 minuts
  • Normes pròpies de la piscina.
  • Atenció a les conductes dels alumnes
  • Molta autonomia
  • Material més específic
  • Com a aspecte motivador i d’ajuda
  • No coma fi sinó com a mitjà

Rol del professor:

  • Dinamitzador/educador
  • Perd protagonisme
  • Complir normes de seguretat!!

Activitats:

  • Adaptades al nivell del grup
  • Adaptades a l’objectiu de la sessió
  • Segures i motivants

Entradas relacionadas: