Descobreix Mèrida: Història i Patrimoni de Emèrita Augusta
Enviado por Chuletator online y clasificado en Latín
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,17 KB
El nom llatí de Mèrida és Emèrita Augusta. Es va fundar al 25 aC per l’emperador August. Es va crear perquè fos un assentament pels soldats que havien lluitat al nord de la Península. La ubicació de la ciutat era molt bona estratègicament, ja que estava prop del riu Guadiana, amb importants vies de comunicació, com la Via de Plata. A més, estava envoltada de turons que servien com a protecció natural.
Mèrida va ser la capital de la Lusitània amb l’estatus de colònia (Colònia Augusta Emèrita).
La ciutat, que va prosperar ràpidament, tenia un model de planta hipodàmica amb els dos carrers principals, el cardo i el decumanus. Està envoltada per una muralla de tram irregular, amb torres de defensa i quatre portes.
La ciutat comptava amb dos fòrums. D’una banda, hi havia el provincial, que s'hi accedia per l'arc de Trajà. A més, hi havia edificis destinats a l’administració de la província i un temple de culte imperial del segle I aC.
D’altra banda, hi havia el municipal, on es resolien els assumptes locals. Aquest fòrum estava situat a l’encreuament dels dos carrers principals. També es trobava una basílica destinada als afers judicials i un temple erròniament anomenat temple de Diana perquè es creu que era dedicat al culte imperial.
Com a edificis d’espectacles dins del fòrum, tenim el teatre millor conservat de tota la Península, amb columnes corínties, i el pulpíton (escenari) recobert de fusta. Aquest comptava també amb una part posterior amb cambres pels actors, un peristil enjardinat i una petita capella per al culte imperial. Amb l’arribada del cristianisme, aquesta infraestructura va caure en desús.
Els romans eren aficionats a les lluites de gladiadors i, per aquest motiu, hi havia un amfiteatre inaugurat l’any 8 aC.
La ciutat gaudia d'un dels circs més ben conservats de l’imperi i un dels més grans, edificat a principis del segle I dC i fora de la muralla a causa de les seves dimensions. En ell es feien les curses de cavalls.
La ciutat també comptava amb nuclis termals, com les termes d’Alange, que eren un conjunt termal al qual acudien els membres de l’alta societat. Es troba també en molt bon estat de conservació.
Per gaudir d’un subministrament d’aigua abundant, es van crear tres aqüeductes: el de Sant Llàtzer, l’Aqua Augusta i el dels Miracles, creat al segle I dC i que era espectacular, amb arcs de granit i maó. Aquest transportava l'aigua de l'embassament de Prosèrpina. A més, finalitzava en un castellum aquae a partir del qual es distribuïa l'aigua per la ciutat.
Finalment, també eren presents en la ciutat un pont romà sobre el riu Guadiana, un clavegueram que desembocava en el Guadiana i una necròpolis.
El que ha quedat del patrimoni cultural d’Emèrita es pot trobar avui dia al Museu d’Art Romà de Mèrida.