Descartesen Filosofia: Jainkoa, Arima eta Ezagutza
Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en vasco con un tamaño de 4,4 KB
Jainkoaren eta Arimaren Ulermena Descartesengan
"Metodoaren Diskurtsoa"-ren laugarren zatian, Descartesek adierazten du pertsona batzuek zailtasunak dituztela Jainkoa eta arima ezagutzeko, haien adimenak beti zentzumenen bidez hauteman daitekeenari erreparatzen baitio. Hain ohituta daude zentzumenen bidez hautematen duten horretara, ezen imajinaezina iruditzen baitzaie termino horietatik kanpo pentsatzea. Ideia hori filosofoen eskolan islatzen da, non ezagutza oro zentzumenetatik datorrela baieztatzen den, nahiz eta Jainkoaren eta arimaren ideiak ez diren haietatik sortzen.
Jainkoa eta Sentimenak Descartesengan
Jainkoa: Atal honetan, Jainkoa filosofian eta erlijioan entitate jainkotiar boteretsu eta garrantzitsu bati dagokio. Descartesek argudiatzen du pertsona batzuek zaila dutela Jainkoa ulertzea, haien ikuspegia sentipenetara mugatzen delako, eta horrek eragozten dielako beren adimena jainkozko eta espiritual den orotarantz bideratzea.
Sentimenak: Testuinguru honetan, "sentimenak" mundu fisikoak gorputzaren zentzumenen bidez duen esperientzia sentsorialari dagokio. Descartesek argudiatzen duenez, filosofo batzuek diote ezagutza oro esperientzia sentsorialetik datorrela, baina adierazten du Jainkoaren eta arimaren ideiak ezin direla zentzu fisikoen bidez eskuratu.
Descartesen Argumentua eta Hausnarketa
Aldeko argumentua: Descartesek Jainkoaren existentziaren aldeko argumentua honetan oinarritzen du: Jainkoaren ideia ezin da zentzumenetatik etorri, Jainkoa izaki perfektua eta infinitua delako eta, beraz, zentzumenek hura hautemateko duten gaitasuna gainditzen duelako. Beraz, Jainkoaren ideia kanpoko kausa batek ezarri behar izan du adimenean.
Kontrako argumentua: Testu honen kontrako argumentua izan liteke Jainkoaren ideia giza esperientziatik eta kulturatik eratorritako eraikuntza mentala izan daitekeela, jainkozko izaki batek ezarri ordez. Gainera, perfekzioaren ideia subjektiboa da, eta kultura eta pertsona desberdinen artean alda daiteke, eta horrek zalantzan jartzen du Descartesen argumentuaren baliozkotasuna.
Hausnarketa: Testu honek gure pentsamoldeak Jainkoari eta arimari buruz ditugun ideiak nola mugatu ditzakeen erakusten digu. Descartesek iradokitzen duenez, pertsona batzuek zaila dute ideia horiek ulertzea, materialean gehiegi zentratuta daudelako eta espirituala imajinatu ezin dutelako. Konturatzen naiz garrantzitsua dela adimen irekia izatea eta ikusi eta ukitu dezakegunaz haratago arakatzea. Gure sinesmenek eta esperientziek munduaren ulermenean nola eragin dezaketen ere hausnartzen dut.
Laburbilduz, testu honetan, bitxiak izateko eta gure zentzumenekin zuzenean hauteman ezin ditugun gauzak sakonago ulertzeko beharra nabarmentzen da. Gogoeta egitera gonbidatzen gaitu, gure ideiak nola zabal daitezkeen hausnartzera, baldin eta prest bagaude gure adimena materialetik haratago altxatzeko.
Intuizioa, Dedukzioa, Analisia eta Sintesia
Intuizioa eta dedukzioa bi arrazoibide mota dira, eta desberdinak dira prozesu eta ikuspegi aldetik. Intuizioa berehalako ulermenari edo ezagutzari dagokio, arrazoibide kontzienterik gabe. Zuzeneko pertzepzioan edo ulermen sakonean oinarritzen da, ebidentzia espliziturik edo azterketa zehatzik behar izan gabe. Bestalde, dedukzioak berariazko ondorio batera iristeko arau edo printzipio orokorrak aplikatzea dakar. Logikan oinarritzen da.
Analisiari eta sintesiari dagokienez, objektuak, ideiak edo sistemak aztertzeko eta ulertzeko erabiltzen diren prozesu osagarriak dira. Analisiak osagai txikienetan objektu edo problema bat deskonposatzea dakar, haren egitura eta funtzionamendua ulertzeko. Azterketa zehatza eta zatien banaketa ditu ardatz. Bestalde, sintesiak osagai edo ideia bereiziak konbinatzea dakar, osotasun berri bat edo ulermen berri bat eratzeko. Sakabanatutako zatiak unitate koherente berri batean bildu behar dira.
Bi kontzeptu bikoteak konparatuz, intuizioa eta sintesia holistikoagoak eta pertzepzio globalean oinarrituagoak izaten dira; dedukzioa eta analisia, berriz, analitikoagoak dira, arrazoibide logiko eta xehatuan oinarrituak. Hala ere, prozesu horietako bakoitza erabilgarria izan daiteke hainbat testuingurutan eta arazo motatan. Intuizioaren, dedukzioaren, analisiaren eta sintesiaren konbinazio orekatua funtsezkoa izan daiteke pentsamendu sortzailerako, arazoen ebazpenerako eta ulermen sakonerako.