Descartes, Locke, Hume: Teories del coneixement i política
Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,08 KB
Descartes
Coneixements a raó. Matemàtiques, idees innates. Subjectivisme: +anima –cos. Déu. Desconfiança dels sentits. Dualisme antropològic. Dubte per trobar la veritat. Agafarà l’argument ontològic. Resposta davant una manera d’entendre el coneixement que ell no estava d’acord. Somnis
Intuïció i deducció
Teoria del coneixement
- La incertesa de les dades sensorials
- Dels errors de raonament o entitats matemàtiques
- Del que és el somni i la vigília
- Dels ensenyaments rebuts
Primera veritat:
Res cogitans à Idees
Segona veritat:
Res infinita à existència Deu
Tercera veritat:
Res extensa à Mecanicisme
Aquest ordre d’aparició no és igual a l’ordre d’importància. Aquesta seria la res infinita, la res cogitans i la res extensa. Les altres dues fan referència a veritats per arribar al coneixement.
- Extensió: “És l’atribut d’allò material, allò objectitzable.
- Substància: “Allò que no necessita cap altra cosa per existir, excepte de Déu”.
Locke
Teoria del coneixement → Pare de l’empirisme
Teoria política → Contractualisme, defensa sistema liberal
Empirisme:
Coneixement = experiència
Política
Locke defensava el contractualisme à contracte. Renunciar llibertat per seguretat. Canvi govern i millor govern
Estat de la natura:
Indica com era la societat abans del contracte.
Segons Locke: Es regeix per la raó. Propietat privada. Predomina el respecte mutu.
Segons Hobbes: L’individu té por. No propietat privada. Supervivència.
Segons Rousseau: Raó + Societat = No amor comú (EGO). El pacte: recuperar avantatges.
Estat cívil
Locke: Estat liberal, separació de poders, lleis, dret de rebel·lió
Hobbes: Estat absolutista, no separació de poders (sobirà), no dret a rebel·lió
Rousseau: Indivisible (Poble + Govern) i Inalienable (els responsables no poden delegar)
Hume
Defensa un empirisme. Crítica les idees innates de Descartes
Impressions (sentits) → 1. De reflexió (internes, sentiments) 2. De sensació (externes, qualitats objectes)
Teoria del coneixement
IDEES
- Simples (venen d’una impressió)
- Complexes (unió idees simples) Llei d’associació d’idees
Semblança: Similitud física. Continuïtat: Temporal o espacial. Causalitat: Causa → Efecte. Necessàries. Repetició → Predicció. Crítica del concepte de res cogitans, res infinita i res extensa.
El jo és un conjunt d’impressions de reflexió que la imaginació uneix en una unitat. També diu que es confon el conjunt amb el jo. No es pot tenir cap impressió de Déu. No es pot demostrar l’existència de Déu sense la experiència. La idea de Déu no és innata, ens l’han ensenyat. Impressions de cada cosa individual però no del TOT.