Descartes: L'Ésser Humà i la Moral Provisional
Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,48 KB
L'Ésser Humà Segons Descartes
La Interrelació de les Substàncies
Segons Descartes, l'ésser humà és un compost d'ànima (el pensament) i de substància extensa (el cos). Però, com es relacionen el pensament, que no és extens, i el cos, que sí que ho és? Com pot la ment donar ordres al cos i com pot el cos enviar sensacions a la ment?
La Glàndula Pineal
Descartes proposa la glàndula pineal, situada a la base del cervell, com a punt d'interacció entre l'ànima i el cos. Aquesta glàndula rep les ordres de la ment i les transmet a les parts del cos, i rep informació dels òrgans sensorials i la transmet a la ment. Ho fa alliberant un flux, els "esperits animals", que circula pel sistema nerviós.
No obstant això, el problema persisteix, ja que la glàndula pineal és física i es connecta amb la ment, que és immaterial.
La Moral Provisional de Descartes
Descartes proposa unes pautes de comportament per a la vida mentre busca la veritat. Aquestes pautes, que anomena "moral provisional", no són definitives, però li permeten viure mentre busca la veritat:
- Seguir les lleis i costums del país i acceptar les opinions moderades.
- Un cop presa una decisió, portar-la a terme sense vacil·lació.
- Acceptar les limitacions pròpies i evitar confrontar-se amb allò que no es pot aconseguir (influència de l'estoïcisme).
- Dedicar la vida a la recerca del saber, ja que el saber porta a la virtut i la virtut a la felicitat.
Annex: Crítica a Descartes
Petició de Principi
Descartes afirma que la idea de Déu justifica la veracitat de les idees clares i distintes. Però, alhora, afirma que la idea de Déu és una idea clara i distinta, per la qual cosa es justifica a si mateixa per després justificar les altres idees. Això és una petició de principi, un cercle viciós.
A partir del principi d'evidència, demostra Déu, i a partir de Déu, demostra el principi d'evidència.
Consideracions Finals
El cos està sotmès a les lleis mecàniques? Sense la res cogitans, no hi hauria llibertat humana. Quin sentit tindria la moral, el bé o el mal, o la capacitat de decidir? Només els humans tenen res cogitans; els animals són extensió en moviment sense ànima, mecanitzats. Hem de tenir esperit autocrític i comprovar les nostres creences.