Descartes: Dualisme Ment-Cos a les Meditacions (Selectivitat)

Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,83 KB

Selectivitat Juny 2013 (Sèrie 4): Descartes

Text de les Meditacions Metafísiques

Ara que sé que totes les coses que concebo clarament i distintament Déu pot fer que siguin tal com jo les concebo, és suficient poder concebre una cosa sense una altra de manera clara i distinta per a tenir la certesa que l’una és diferent de l’altra, perquè, si més no per mitjà de l’omnipotència divina, es podria donar una cosa sense l’altra […]. Per tant, a partir del fet que sé que existeixo i que m’adono que l’única cosa que pertany a la meva naturalesa és que sóc una cosa que pensa, concloc amb certesa que la meva essència rau solament en això: que sóc una cosa que pensa o una substància que no té per essència o naturalesa res més que pensar. I bé pot ser que jo tingui un cos estretament unit a mi […]; tanmateix, pel fet que d’una banda tinc una idea clara i distinta de mi mateix com a cosa que només pensa i és inextensa, i d’altra banda una idea distinta del cos com una cosa que només és extensa i no pensa, és clar que jo, és a dir, l’ànima per la qual sóc el que sóc, és plenament i veritablement distinta del cos, i que pot existir sense ell.

René DESCARTES. Meditacions metafísiques, VI

Preguntes sobre el Text

1. Idees Principals (2 punts)

Expliqueu breument (entre seixanta i cent paraules) les idees principals del text i com hi apareixen relacionades.

  • (i) Esmentar que aquest fragment conté un argument a favor del dualisme (que la ment i el cos són dues coses diferents).
  • (ii) Descriure, d’una manera o altra, l’argument següent:
    • (iia) És possible concebre la ment com a distinta del cos.
    • (iib) Si dues coses es poden concebre de forma distinta, aleshores podria existir l’una sense existir l’altra (garantit per l'omnipotència divina).
    • (iic) Per tant, la ment podria existir sense que existís el cos.
    • (iid) Per tant, la ment i el cos no són la mateixa entitat.

2. Significat de Termes (1 punt)

Expliqueu breument (entre cinc i quinze paraules en cada cas) el significat que tenen en el text els mots o expressions següents:

  • a) «de manera clara»: Que es concep sense cap mena de dubte, amb evidència.
  • b) «a la meva naturalesa»: A la meva essència, a allò que fa que jo sigui allò que sóc.

3. Explicació de la Distinció Ànima-Cos (3 punts)

Expliqueu per què René Descartes diu: «[…] és clar que jo, és a dir, l’ànima per la qual sóc el que sóc, és plenament i veritablement distinta del cos, i que pot existir sense ell.» (En la resposta, us heu de referir als aspectes del pensament de Descartes que siguin pertinents, encara que no apareguin explícitament en el text.)

  • (i) Explicar amb les pròpies paraules l’argument per al dualisme que Descartes presenta en aquest mateix text, basat en la possibilitat de concebre clarament i distintament l'ànima sense el cos.
  • (ii) Això requerirà referir-se a:
    • (iia) Les nocions de claredat i distinció com a criteri de veritat.
    • (iib) El cogito («penso, aleshores existeixo») i com aquest estableix l’existència indubtable de l’ànima com a cosa pensant (res cogitans).
    • (iic) La concepció del cos com a cosa extensa (res extensa), que no pensa.
    • (iid) La idea que allò que es pot concebre clarament i distintament com a separat, és realment distint (l’omnipotència de Déu garanteix la correspondència entre la concepció clara i distinta i la possibilitat real).

Entradas relacionadas: