Desafíos y Oportunidades de las Artes Escénicas en Galicia
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en español con un tamaño de 62,59 KB
A Situación de Partida
Para a elaboración do presente informe, a comisión relatora partiu da
necesidade de considerar a situación actual de partida, desde a que propoñer
as perspectivas do presente e os desafíos para o futuro. Todo iso hai que
contextualizalo ademais nun proceso de desenvolvemento do tecido teatral
que, en Galicia, sempre padeceu eivas substantivas, entre as que quizais a
máis importante sexa que os creadores escénicos xamais tiveron un acceso
natural aos espazos de creación e produción, sendo os teatros espazos para a
exhibición e nunca polos de creación e dinamización.
Pero igualmente hai que destacar o feito de que as artes escénicas gozan en
Galicia de moi pouca visibilidade, en especial aquelas que pola súa natureza
implican procesos de comunicación de base lingüística e nas que a lingua
galega é vehicular, caso do teatro, ausente, como a danza, do ámbito da
educación obrigatoria. Esa visibilidade escasa implica que as artes escénicas
na maioría dos casos resultan invisibles, descoñecidas e alleas a sectores
importantes da poboación.
A carencia de políticas de promoción tanto interior coma exterior das
nosas artes escénicas e dos seus creadores.
A asunción mimética do concepto e dos modelos propios da industria
cultural, alleos por completo a unhas artes que en ningún caso permiten
procesos industriais, e que, finalmente, acaban promovendo a
mercantilización da cultura.
O escaso nivel de normalización da educación artística vinculada coas
artes escénicas, e as carencias indubidables no campo da investigación.
O abandono absoluto que padecen as artes escénicas de carácter
comunitario, asociativo ou escolar, así como a ausencia de redes
específicas de formación e difusión.
O escaso valor que se concede ao patrimonio escénico material e
inmaterial, síntoma evidente do escaso valor que as artes escénicas
teñen para as administracións, que deberán velar pola súa conservación
e posta en valor.
Existe, ademais, o risco de que se estendan percepcións sociais negativas nas que as artes escénicas se vexan
coma un luxo minoritario e non coma un campo prioritario pola súa dimensión
sociocultural pero tamén socioeducativa.
Igualmente hai que destacar o perigo de que a ausencia de programas de
dinamización da difusión teatral acaben por converter as artes escénicas nun
sector periférico e se acaben por primar programas elaborados con creacións
procedentes do exterior, como xa está acontecendo en salas e auditorios nos
que avanza a xestión privada.
Unha concepción dominante das artes escénicas como unha industria de
entretemento, sen outro tipo de implicación social, cultural ou artística.
En efecto, desde finais do século XX en Galicia agroman todo un conxunto de voces e formas que engaden unha considerable
pluralidade estética ás nosas artes escénicas e que de igual maneira aumentan
de forma considerable o abano de usuarios das mesmas o que fai agromar
unha certa diversidade de públicos, especialmente en sectores do corpo social
pouco vinculados coas tendencias escénicas dominantes.
A valoración positiva das artes escénicas galegas por parte do seu
público natural.
A institucionalización progresiva do sector que se materializa na
existencia de institucións propias, amais de varias asociacións que
agrupan aos diversos profesionais das artes escénicas.
A existencia dunha infraestrutura importante de teatros e casas de
cultura nos niveis autonómico, provincial e local, capaces de xerar
dinámicas propias de creación e importantes redes de difusión.
A importancia que, pese a todo, seguen a ter as artes escénicas de
carácter comunitario, asociativo ou escolar, que nestes momentos
agrupan en Galicia a varios miles de persoas que voluntariamente
dedican o seu tempo libre á creación e á dinamización cultural e que
constitúen un capital humano fundamental.
Os vínculos que se poden establecer entre as artes escénicas, a
educación, a animación sociocultural, o desenvolvemento comunitario, e
outros recursos socioeducativos, en moitos casos aínda por explorar en
todo o seu potencial.
O grao de articulación e comunicación interna que presenta o sector das
artes escénicas, e as súas moitas posibilidades de mellora.
A existencia de sectores cun público consolidado.
Oportunidades
A actual crise económica abre un escenario negativo sen parangón desde a
recuperación da democracia e da aprobación e posta en marcha do Estatuto de
Autonomía de Galicia.
Nunha situación como a actual, cómpre demandar das Administracións un
esforzo para a consolidación das institucións, equipamentos, estruturas e redes
xa existentes, pactando cos axentes do sector un Plan Estratéxico orientado a
definir liñas prioritarias de actuación orientadas ao desenvolvemento do sector,
considerando que un uso adecuado dos recursos pode xerar dinámicas en
Galicia aínda descoñecidas, a diferenza do que acontece noutros países
europeos. O baleiro que nestes momentos se sente nos teatros, sen
programación e sen actividade escénica, podería ser unha boa oportunidade
para a creación de compañías residentes.
Por outra banda, a Cidade da Cultura vense experimentando, practicamente
desde o día do anuncio da súa posta en marcha, como unha ameaza para as
artes escénicas, que se ven privadas, xunto con outros sectores culturais, dos
numerosos recursos derivados da construción, mantemento e programación
desa gran infraestrutura. Mais tal vez sexa agora o momento de empezar a
pensar no seu aproveitamento como factor de promoción e irradiación para as
artes escénicas galegas, así como nun soporte para a súa internacionalización,
sen que iso supoña centralización nin minoración de recursos, senón un axuste
da infraestrutura ás necesidades do campo.
A existencia dun patrimonio escénico, artístico e natural notable, e as
posibilidades de vincular as artes escénicas ao mesmo.
A necesidade de dotar de contidos, con carácter permanente, a moitos
espazos escénicos en toda Galicia, que se deberían converter en
espazos de creación e difusión privilexiados para as artes escénicas,
fomentando así a cultura local.
A crecente importancia das novas tecnoloxías e a popularización do seu
uso, o que permite xerar canles inmediatas de información e de
comunicación e traballo en rede e a posibilidade de utilizalas para
difundir e dar visibilidade ás artes escénicas.
A propia crise económica, que lonxe de supoñer unha oportunidade para
eliminar unha parte do sector, debe servir para buscar novos tempos,
espazos e camiños para a creación e a difusión cultural, na procura
dunha nova dinámica sistémica, máis forte e máis tramada.
Considerando as liñas directrices que se derivan do documento
Reflexión estratéxica sobre a cultura galega, e as conclusións que podemos
tirar do informe DAFO comentado, entendemos que no eido das artes
escénicas cómpre poñer en marcha liñas directrices específicas que estean
orientadas a impulsar:
- Un Pacto polas artes escénicas para converter este campo de creación
- A dimensión transversal das políticas propias das artes escénicas, que
- A promoción de todas as manifestacións propias das artes escénicas,
- A apropiación dos saberes propios das artes escénicas por parte da
As Artes Escénicas e os Seus Sectores
Unha das cuestións máis relevantes que presenta o campo das artes escénicas
en Galicia é a súa riqueza e diversidade, pois, en efecto, ao longo dos anos
foron aparecendo todo tipo de experiencias e iniciativas vinculadas cos máis
diversos tempos, espazos e usuarios.
Desa realidade xa daba conta o programa da Primeira Mostra de Teatro de
Ribadavia, celebrada en 1973, onde emerxían con forza agrupacións de teatro
escolares e afeccionadas, ao tempo que no mundo da danza, naquel momento
moi vinculada co folclore, xurdían moi diferentes agrupacións por todo o país,
que recollían unhas liñas de traballo propias das agrupacións que contra o
primeiro cuartel do século XX comezan a recollida e mantemento do noso
patrimonio musical e de danza tradicional.
Da importancia do teatro escolar, sexa o vinculado cos centros da escolaridade
obrigatoria, quer o que se promove desde as aulas de teatro universitario, dan
conta moi diferentes iniciativas que decorren en Galicia e que con frecuencia se
concretan na celebración de Mostras de Teatro Escolar, Mostras de Teatro
Universitario, o que permite contar cunha rede moi numerosa de centros
escolares en que, a pesar de dificultades e atrancos múltiples, existe un
colectivo de teatro que normalmente presenta un espectáculo anual que realiza
moi poucas funcións, agás no caso do teatro universitario onde se teñen
creado redes propias de difusión.
Estamos ante prácticas culturais cunha dimensión educativa que aínda non
foron obxecto de estudos sistemáticos, tanto para mostrar os seus procesos de
xénese, desenvolvemento, ou as súas traxectorias e achegas, como para
poñer de manifesto a súa vocación formativa e sociocultural, que aconsellaría a
súa extensión por todo o mapa escolar do país.
O teatro comunitario e asociativo sempre foi en Galicia un sector fundamental
no desenvolvemento dun teatro propio, pois a meirande parte dos primeiros
grupos profesionais, e dos seus integrantes fundadores, teñen as súas raíces
no teatro afeccionado. Malia as dificultades e atrancos para desenvolver unha
actividade permanente nos procesos de creación e de difusión, por falta de
espazos de traballo e de axudas para realizar propostas escénicas, o número
de colectivos de teatro afeccionado non ten diminuído, ao punto de que dende
hai varios anos funciona en Galicia a FEGATEA, ou Federación Galega de
Teatro Afeccionado, que desenvolve numerosas actividades, desde a
organización de actividades de formación, até mostras nas que poder presentar
e compartir o traballo realizado.
Estamos ante un sector fundamental para o que cómpren liñas de actuación
específicas, en tanto estas prácticas contribúen de forma notable ao
desenvolvemento persoal, pero tamén ao desenvolvemento comunitario,
promovendo a participación e a inclusión social pero tamén a diversificación da
oferta cultural en espazos aos que moitas veces non chega a oferta
institucional. Pero ademais estes colectivos permiten crear e
asentar un tecido propio para as artes escénicas, e potenciar a súa dimensión
sistémica.
Cómpren políticas que desde as
institucións e departamentos da administración autonómica e desde a
administración local saiban conformar redes para que todos estes colectivos se
encontren e poidan trocar experiencias, formación e recursos, conformando
redes específicas a nivel local e comarcal que contribúan a diversificar a oferta
cultural en todos os territorios do país, apostando pola cultura local para poder
así acceder á cultura global.
En efecto, faltan traballos de
campo que permitan tomar conciencia da puxanza dun movemento
fundamental, malia os numerosos atrancos que padece, e as moitas
dificultades para darlle continuidade, pero que tamén sirvan para desenvolver
proxectos de actuación, que en boa medida se deberían articular a nivel local e
comarcal, en especial a través das Escolas Municipais de Artes Escénicas,
unha institución fundamental que debería establecer un modelo común de
funcionamento, centrado xustamente na promoción da praxe escénica en todo
tipo de colectivos.
Na elaboración da táboa que presentemos, tomamos como referencia a actividade
profesional, é dicir, as compañías galegas e os espectáculos que circularon
polas redes da AGADIC (Rede Galega de Teatros e Auditorios, e Rede Galega
de Salas) que, sen ofrecer datos globais (por imposibilidade de obter datos
doutras redes, como a da Rede da Deputación de A Coruña, ou das funcións
feitas fóra de redes e fóra de Galicia, que poden ser datos significativos),
mostra unha panorámica reveladora da actividade escénica.
Sendo así, as compañías de teatro acaparan o 49,67% dos espectadores e se
sumamos as de teatro e as de teatro infantil e títeres, o conxunto acapara o
87,43% dos espectadores. A media de funcións que ten unha compañía
galega de artes escénicas ao ano non chega a 10, isto quere dicir, menos
dunha función ao mes. As 34 de teatro distribuíron 35 espectáculos, pois soamente unha ofreceu dous
espectáculos, e as 33 de teatro infantil o títeres ofreceron 41 espectáculos. O
circo e a maxia son as artes escénicas que máis espectadores por función
acadan, cunha media de 143,77, seguidos polo teatro, o teatro infantil e os
títeres, e a danza.
Mais non só desapareceron espazos senón tamén festivais como En Pé de
Pedra, Empape, Mostra de Teatro de Cee, Titirideza, Manicómios, e outras
iniciativas de encontro e diálogo, o que supón a perda de programacións,
nalgúns casos especiais e excepcionais, nas cidades galegas, e fundamentais
para potenciar a renovación estética e a emerxencia de novas liñas de traballo,
pero tamén para facilitar o encontro entre creadores e públicos.
Actualmente son os teatros e auditorios públicos os que teñen o peso da
programación, xunto cun reducido número de salas privadas, e un cada vez
máis reducido número de salas e teatros de iniciativa semipública, se
consideramos os problemas de todo tipo que atravesan as entidades de aforro,
noutrora dinamizadores da difusión cultural. Mais a forte crise económica impediu o desenvolvemento de todas
as potencialidades mostradas, sobre todo porque as estruturas das artes
escénicas en Galicia sempre foron febles de máis, ao estaren asentadas nun
modelo de política teatral baseado en exclusiva do mecenado das
administracións públicas, e sen que os axentes sociais do sector tivesen
gozado xamais da oportunidade de desenvolver liñas de traballo orientadas á
xestión teatral desde os propios teatros, o que permitiría xerar dinámicas que
acabarían por garantir unha maior autonomía financeira dos proxectos
residentes.
A Creación Dramática
Un dos trazos que mellor definen a peripecia da literatura dramática galega,
considerada desde unha perspectiva histórica, é a falla de continuidade, debido
fundamentalmente aos factores políticos que afectan a situación da lingua que
lle serve de soporte, e a súa proxección sociocultural e artística.
O teatro, como manifestación pública e colectiva e como espazo aberto de
expresión e comunicación, sofre diversos avatares políticos que culminan coa
longa ditadura franquista.
A Edición
O campo da edición é especialmente importante no proceso de normalización
das artes escénicas, tanto no que se relaciona coa creación, promoción e
divulgación do coñecemento que lle é propio ás disciplinas que as conforman,
como no eido da literatura dramática de produción propia ou daquela que se
considera como referente universal ou actual.
Con todo, as liñas de traballo que se poden desenvolver con frecuencia atopan o atranco
dun número reducido de lectores e lectoras, polo que se fan necesarias as
axudas das administracións públicas para promovelas, en tanto se consideren
estratéxicas no desenvolvemento dun sector fundamental no tecido cultural de
calquera país.
Igualmente importante semella a edición de literatura científica propia das
disciplinas diversas que configuran o eido dos estudos escénicos, sendo
particularmente deficitario esa campo no ámbito dos estudos sobre danza,
circo, ópera, teatro de obxectos e outros xéneros escénicos. Para que as artes escénicas gañen visibilidade social
cumprirían ambas cousas, de xeito que o público se afixese á súa presenza
periódica nos medios de comunicación, presenza que lle servise non só de
orientación informativa senón de referencia cualitativa para que, axudado pola
opinión periodística, puidese ir configurando un criterio valorativo propio co que
exercer como espectador activo.
Nesa liña de fomento da información, de divulgación e de promoción do
coñecemento sobre o feito escénico e da realidade escénica de Galicia en cada
espazo concreto, hai institucións que teñen unha responsabilidade especial en
tanto poden chagar a constituír plataformas efectivas na lexitimación social, na
proxección e na posta en valor de manifestacións socioculturais e artísticas
como o teatro e a danza. Falamos da Televisión de Galicia, un organismo que
nacía cunha clara vocación de normalizar e regular a cultura propia pero que
ten desenvolvido moi poucas iniciativas nese campo, alén do uso da lingua.
Sen embargo entendemos que tanto a Televisión de Galicia como a
Radio Galega, con independencia da necesaria inclusión de noticias escénicas
en programas de información cultural ou programas de información xeral con
carácter permanente e non esporádico, deberían individualizar o campo das
artes escénicas e deseñar un programa específico desde o que crear públicos,
informar e, sobre todo, formar.
Ese diálogo, agora practicamente inexistente, entre creadores, espectadores e
críticos é un dos eixes básicos do desenvolvemento do sistema teatral, en tanto
que permite que o teatro ocupe un espazo central, ou cando menos non
subsidiario, na esfera pública.
O estado e as funcións da crítica están determinados pola propia situación do
sistema de referencia e así en Galicia resulta pouco menos que imposible
imaxinar unha crítica con aquela vocación orientadora da que tanto se ten
falado, debido a que a maioría dos espectáculos a penas se programan máis
dun día, como moito dous.
Por outra parte, ou como consecuencia, hai que considerar que o exercicio da
crítica teatral en Galicia, agás algunhas excepcións, é unha actividade
intermitente e case residual, voluntaria en moitos casos, e voluntarista, en tanto
que no eido da formación tamén se deixan sentir carencias, en tanto non
existen procesos específicos de formación para a crítica teatral.
As revistas escénicas tamén son elementos fundamentais no desenvolvemento
de procesos de información, divulgación e recepción crítica, pero tamén como
indicador dos procesos de investigación e promoción do coñecemento nos
ámbitos e disciplinas que lle son propios ás artes escénicas.
Posta en marcha dun Observatorio das artes escénicas que permita
seguir o desenvolvemento do sector e das actividades por vilas,
comarcas e cidades.
Elaboración dun mapa das artes escénicas nos niveis escolar,
asociativo, comunitario e profesional.
Creación de marcos de encontro e deliberación dos axentes sociais
propios das artes escénicas con carácter xeral e por sectores.
Promoción efectiva de todos e cada un dos sectores que integran o
campo das artes escénicas, e de todos os creadores e creadoras que lle
son propios a cada un dos sectores.
Posta en marcha dun Consello Galego das Artes Escénicas, órgano
consultivo que reúna aos axentes do sector e que sirva como marco de
análise da actividade do sector, e o desenvolvemento de medidas de
mellora.
A Formación
Tradicionalmente os procesos de formación no campo das artes escénicas
tiveron unha dimensión non formal, vinculados sobre todo a asociacións,
compañías e entidades sen unha dimensión educativa especializada pero si
cultural ou recreativa. Agrupacións como Toxos e Frores, Cantigas e Agarimos, Coral de Ruada..., ou máis recentemente o Ballet
Rey de Viana ou Xacarandaina, desenvolveron unha actividade permanente
que nestes momentos conforma un movemento no que participan varios
milleiros de persoas de diferentes idades, en toda Galicia, pero que tamén ten
especial relevancia nas comunidades galegas da Península e do exterior.
Nesa dirección parece aconsellable considerar a posibilidade de crear centros
integrados de música e danza que permitan que o alumnado poida cursar no
mesmo centro ambas ensinanzas e que exista unha rede básica de centros de
forma que ningún alumno ou alumna poida perder a oportunidade de
desenvolver o seu talento por mor de vicisitudes xeográficas e territoriais. Todo
isto inflúe negativamente no panorama actual da creación en danza en Galicia,
en tanto as esixencias para o exercicio profesional son notables, o que impide
que neste sector Galicia poida presentar un balanzo artisticamente satisfactorio.
O caso da Arte dramática non é moi diferente ao que presenta a danza, sobre
todo se consideramos os procesos de educación formal, que apenas teñen
presenza naqueles centros de ensino nos que, de forma voluntaria, se teñen
introducido materias como a Expresión dramática ou a Expresión teatral, e
obradoiros de teatro nos tempos das actividades extraescolares.
Teñen especial relevo e incidencia, con todo, as escolas municipais de teatro
ou de danza, que cobren un abano moi diverso de necesidades formativas, e
que ofrecen cursos de introdución práctica escénica para usuarios moi
diversos, ou cursos cunha maior vontade profesional, como acontece na Escola
Municipal de Narón. De igual modo as aulas de teatro e danza das
universidades están a cumprir unha importante tarefa de formación e de
achegamento da praxe teatral aos universitarios, o que favorece a visibilidade
das artes escénicas pero tamén a oportunidade de que a comunidade
universitaria poida tomar conciencia da multiplicidade de procesos que se
poden derivar das artes escénicas, que van desde as terapias expresivas ao
desenvolvemento de competencias comunicativas, necesarias en tantas
actividades profesionais. Finalmente, tanto as escolas municipais de danza e
teatro como as aulas de teatro e danza nas universidades en ocasións son
espazos privilexiados para descubrir vocacións e campos profesionais.
No ámbito da educación superior, e despois de diversas tentativas, e por mor
dun informe elaborado e editado polo Consello da Cultura Galega, sendo
Presidente do mesmo Carlos Casares Mouriño, a Xunta de Galicia crea en
2005 na cidade de Vigo a Escola Superior de Arte Dramática que a día de hoxe
ofrece graos en interpretación (con itinerarios para xestual e textual),
escenografía, e dirección escénica e dramaturxia. Un centro chamado a
cumprir un rol fundamental no desenvolvemento das artes escénicas,
especialmente nos campos da investigación e a innovación, e que a medio
prazo debe modificar de forma substantiva a súa oferta educativa para facer
fronte a novas necesidades derivadas da emerxencia de novos xéneros
escénicos.
De igual maneira hai que considerar as posibilidades de desenvolvemento de liñas formativas no
teatro musical, nas súas moi diversas tipoloxías, desde o cabaré á ópera.
Do campo das artes escénicas, no seu conxunto, queda aínda un ámbito
especialmente importante, cal é o da formación permanente, considerando en
global a todas as persoas que desenvolven as súas actividades no campo,
sexan artísticas, técnicas ou de xestión. Desde institucións coma o Centro
Dramático Galego, o Centro Coreográfico Galego ou a Escola Superior de Arte
Dramática de Galicia, e desde entidades como a Asociación de Actores e
Actrices de Galicia, Escena Galega ou a Asociación Profesional de Danza
Escénica de Galicia, véñense desenvolvendo diversas iniciativas nese eido, se
ben queda por elaborar un Plan de Formación que atenda de forma global e
integral as necesidades dun sector moi amplo e ante as que se fai necesario un
abano moi diverso de propostas.
A investigación escénica en Galicia, vinculada cos centros superiores, ten sido
desenvolvida preferentemente desde as Facultades de Filoloxía, as máis das
veces centrada na teoría e a historia do teatro, da danza ou da literatura
dramática, e fundamentalmente a través da elaboración e defensa de teses de
doutoramento, se ben nos últimos anos outras facultades como as de Historia,
Ciencias da Comunicación, Ciencias da Educación ou Económicas se teñen
defendido proxectos de investigación coa mesma orientación.
Con todo, Galicia carece de grupos de investigación que contribúan a xerar
coñecemento sobre as artes escénicas, a xerar coñecemento e boas prácticas
no eido da educación teatral, e a xerar coñecemento e boas prácticas no eido
da creación e a xestión propias das artes escénicas.
Nesa dirección cómpren medidas de carácter normativo para dotar aos centros
de educación superior que se ocupan das artes escénicas da condición de
centros de investigación e poñer en marcha medidas que permitan que nos
mesmos se poidan crear equipos de investigación que co andar dos anos
poidan ter un alto nivel de competencia en I+D+i, pero favorecendo sobre todo
o desenvolvemento de proxectos orientados en I+i+c, é dicir, investigación,
innovación e creación.
Consonte esas necesidades cómpre crear un Centro de Investigación para as
Artes Escénicas entendido como espazo no que se poidan desenvolver todo
tipo de proxectos, tamén proxectos artísticos vinculados con novas formas de
entender as praxes escénicas e con novas maneiras de facer vinculados con
tendencias novas, códigos emerxentes, e técnicas e métodos en
desenvolvemento. Elaboración dun mapa de centros de educación formal en artes
escénicas.
Elaboración dun mapa de centros de educación non formal en artes
escénicas.
Creación dun centro específico para a formación regrada no eido da
familia profesional das artes do espectáculo e nas diversas titulacións.
Creación da Escola Superior de Danza.
Promoción de estudos de posgrao e doutorado propios das artes
escénicas.
Promoción de liñas de transición á vida activa dos titulados en artes
escénicas.
Creación dun centro de investigación para as artes escénicas.
Promoción, desde as institucións competentes, de recursos e liñas de
actuación específica para facilitar a creación de equipos de investigación
en artes escénicas.
Posta en marcha dun Plan de formación permanente para os
profesionais das artes escénicas.
As Institucións Escénicas
Unha “institución cultural” é unha organización que ten, entre outras funcións,
as de mediar entre os distintos axentes que conforman o sistema das artes
escénicas, organizar o campo, lexitimar tendencias, condutas e valores,
determinar os usos simbólicos e prácticos das artes escénicas consideradas
como un ben cultural ou establecer e promover o consenso sobre as dinámicas
de funcionamento do sistema que conforman as artes ditas escénicas.
Para cumprir esas finalidades existen institucións vinculadas ao ámbito público
e institucións propias do ámbito civil. As primeiras son capaces de establecer
políticas culturais, mentres que as segundas lexitiman dinámicas que poden
coincidir ou non coas vocacións das políticas públicas pero que tamén se rexen
polo principio de seren percibidas como útiles para a vitalidade do sistema.
Neste sentido, institucións serán
tanto as vinculadas á organización e xestión pública das artes escénicas coma
aquelas entidades que contribúen á súa lexitimación e canonización ou aquelas
que median entre os distintos axentes do sistema para a propia interlocución
cos espazos de poder político.
Deste xeito, ademais de organizacións gobernamentais e ministeriais habería
que contemplar dentro do espazo institucional, por tanto, asociacións de
profesionais de especial visibilidade e capacidade de acción (Asociación de
Actores e Actrices de Galicia, Escena Galega, Asociación Profesional da Danza
Escénica de Galicia), espazos vinculados co ámbito académico (críticos,
revistas que espallan o coñecemento sobre as artes escénicas en Galicia,
como a Revista Galega de Teatro), e, sobre todo, os premios, principal
mecanismo de lexitimación do espazo cultural galego (Premios María Casares
para a actividade escénica, ou Premio Dieste, Premio Abrente, Premio
Cunqueiro, Manuel María ou Barriga Verde para Textos dramáticos...).
Neste Informe, con todo, restrinximos o concepto de Institución á súa acepción
máis estendida na linguaxe cotiá: as organizacións vinculadas co ámbito
público e gobernamental. Ademais, estas son fundamentais, no caso galego,
para entendermos a propia constitución do sistema das artes escénicas desde
os primeiros anos da Democracia e garantes dun principio que rexe a súa
propia existencia: a concepción das artes escénicas como ben público cunha
xestión, ordenamento e, sobre todo, intervención económica, que a cidadanía
deposita nas súas organizacións representativas, isto é, as dependentes do
Goberno.
A chegada de organizacións de carácter gobernamental para a xestión das
artes escénicas en Galicia é relativamente tardía. Condicionadas polas leis da
Democracia (a Constitución de 1978 e o Estatuto de Autonomía de Galicia de
1981), estas institucións xorden, por unha banda, da man da consideración das
artes escénicas coma servizo público, e por outra, da acción civil fortemente
amparada pola axuda gobernamental.
A creación do Centro Dramático Galego en 1984 dependeu nunha medida
importante dun pacto entre poder político e profesión teatral, cun peso
reivindicativo que condicionou eses primeiros procesos de institucionalización
do teatro galego baixo a crenza de que só o ámbito público podería soster a
actividade dun sector emerxente como era o teatro. Porén, naquelas primeiras
tentativas faltou a creación doutras institucións públicas que, ausentes ou
xurdindo de vagar aínda na actualidade, parecen imprescindíbeis para o pleno
desenvolvemento das artes escénicas en Galicia: a Escola Superior de Arte
Dramática, o Centro Coreográfico Galego, a aparición de compañías residentes
con sustento público, ou a nova definición do oficio de programador teatral a
traves da creación dunha figura independente, son exemplos significativos.
No libro Centro Dramático Galego.
En 1989, a través da Lei 4/1989 modificada pola Lei 2/1991 creouse o Instituto
Galego das Artes Escénicas e Musicais (IGAEM), cun desenvolvemento e
funcionamento que se explicarían no Decreto 107/1993. Dependendo da
Consellería de Cultura, integraría na súa estrutura orgánica tanto o CDG coma
outras unidades de produción escénica: a de danza no Ballet Galego Rei de
Viana que despois se substituiría polo Centro Coreográfico Galego, a música
no Grupo de Música Tradicional, e tamén a recentemente desaparecida Feira
das Artes Escénicas de Galicia e o inactivo, ou desaparecido, Centro de
Documentación das Artes Escénicas e Musicais. En 2008, o IGAEM
transformouse nunha Axencia Galega das Industrias Culturais (AGADIC), que,
se ben non modificou en profundidade a capacidade institucional do organismo
en relación coas súas accións sobre as artes escénicas galegas, si modernizou
a súa estrutura interna e lle outorgou, como se verá, unha serie de obxectivos
máis executivos, alén de integrar atribucións sobre as artes da imaxe
(audiovisual).
A primeira consecuencia desta nova conceptualización é a especialización da AGADIC nas atribucións
especificamente profesionais, laborais e económicas da relación entre
Administración e actividade escénica.
A nova institución xurdía do desexo de probar outro tipo de relación entre o
sector das artes escénicas e as institucións políticas, asumindo finalmente que
o papel destas no sistema xa non é o da produción directa e mesmo a
protección dos artistas, senón o de servir de garante para a creación dun
mercado que sosteña as empresas culturais.
Esta especificidade cultural, vinculada ás características específicas das
empresas culturais de Galicia, xustificaría a necesidade de crear a AGADIC
como novo organismo autónomo especializado para o “desenvolvemento do
tecido empresarial propio do mercado cultural galego”. A súa función, polo
tanto, é moito máis específica da que tiña o IGAEM, organismo para a
produción, promoción e difusión das artes escénicas. Trátase agora,
concretamente, de contribuír, desde as institucións, a mellorar a situación do
sector profesional das artes escénicas en Galicia e, sobre todo, para ampliar o
campo de actuación da Axencia ao sector cultural en xeral entendido como
espazo produtivo e empresarial.
Dado que a formación artística é xa un eido no que Galicia xerou institucións
propias, a vontade formativa dunha institución coma a futura AGADIC céntrase
especificamente nas novas necesidades xeradas por unha conceptualización
empresarial e mercantil do sector, incidindo niso a través da función d).
O Centro Coreográfico Galego foi creado en 2006 baixo o amparo do daquela
IGAEM, coa fin de apoiar o desenvolvemento da danza e das artes do
movemento en Galicia. O Centro, por tanto,
aparece integrado como Unidade de Produción da AGADIC en toda a
lexislación correspondente a esta Axencia e, como as demais unidades de
produción, está aínda pendente da publicación dun estatuto propio que regule o
seu funcionamento.
Segundo se sinala na primeira memoria de actividade publicada polo Centro,
este “naceu co obxectivo de ser, máis alá dun sitio físico, un espazo de
pensamento e coñecemento para a sociedade, vinculando a danza e as artes
do movemento á educación integral das persoas”. Do mesmo xeito que a outra
unidade de produción, o CDG, o CCG basearía desde entón a súa actividade
na produción dun espectáculo propio por temporada, a coprodución con
compañías privadas, a exhibición das producións propias e as actividades de
formación de bailaríns, sempre nunha liña especialmente vinculada coa danza
contemporánea en Galicia, introducindo, ademais, actividades paralelas como
a publicación de obras arredor desta disciplina artística (Colección Danza e
Pensamento, Colección Bitácora), a residencia artística ou as actividades de
promoción de públicos. Por tanto, os obxectivos do Centro Coreográfico oscilan
entre dous pólos: os profesionais e os públicos. Para os primeiros, o Centro
pretende servir como espazo de apoio á creación e á investigación artísticas,
alén da formación (en Galicia aínda non existe unha Escola Superior de
Danza), así coma establecer unha canle que permita vincular actividade
privada e institucional. Para os segundos, o Centro amósase coma espazo
desde o que formar espectadores en danza e ir situando esta disciplina
escénica como alternativa posíbel no lecer da cidadanía galega.
Dependente, como dicíamos, do organigrama do CCG é
relativamente diferente ao da outra unidade de produción, o Centro Dramático.
En 2005 a Consellería de Educación da Xunta de Galicia, animada polo
Consello da Cultura Galega, creou a institución que fora unha constante
reivindicación por parte do sector das artes escénicas xa desde os tempos das
Mostras de Ribadavia, verdadeiro xermolo dos procesos institucionais en
Galicia: a Escola Superior de Arte Dramática de Galicia.
Na súa Sección de Música e Artes Escénicas, coordinada por Ramon
Castromil, crearíase, entón, unha Comisión de Teatro que tiña como obxectivo
principal a realización dun proxecto-proposta para a creación dunha Escola
Superior de Arte Dramática en Galicia, traballo que se materializou en 1998 coa
publicación do volume Escola Superior de Arte Dramática de Galicia. Proxecto.
Inserida xa no Espazo Europeo de Educación
Superior, ten implantados os estudos de Interpretación (opción textual e
xestual), Dirección de Escena e Dramaturxia.
Eivas do Sistema Institucional das Artes Escénicas
Adoita sinalarse que as artes escénicas en Galicia son un sistema non
normalizado debido a que algún dos seus axentes presenta un comportamento
deficitario ou problemático. Esta consideración ten que ver co especial efecto
que teñen sobre o sistema as condicións impostas polo conflito lingüístico e
cultural en Galicia, ao que se engade a tradicional relación entre as artes
escénicas (o teatro, fundamentalmente) e o proceso de construción nacional da
cultura galega, así coma o superávit ideolóxico depositado tradicionalmente
nos discursos artísticos.
En Galicia, o forte artellamento institucional das artes escénicas non sempre se
corresponde co nivel de evolución noutros ámbitos (o consumo e o mercado,
por exemplo), motivo que, ademais, contribúe a que os demais axentes
depositen nas institucións unha excesiva responsabilidade na súa vitalidade. É
por isto polo que é unha característica esencial do sistema das artes escénicas
en Galicia a importancia do espazo político público non só na súa lexitimación e
recoñecemento, senón na propia definición e no establecemento das
condicións para a súa existencia e continuidade.
Isto é o que ocorreu historicamente, por exemplo, co CDG, sobredimensionado
como única institución encargada de mediar entre os distintos axentes do
sistema das artes escénicas e, por tanto, de velar pola supervivencia do
mesmo ata que, a comezos dos 90 se empezan a xerar as demais entidades
institucionais arriba descritas, seguindo na liña, todas elas, dunha definición
das artes escénicas como actividades culturais, creativas e de lecer próximas
ao concepto de servizo público. Efectivamente, neste senso, o sistema
institucional galego deitou sobre o CDG unha serie de funcións básicas que, co
tempo, poderían irse diversificando cara a outras institucións:
- A materialización e visibilización do teatro coma arte escénica
- A representatividade de todo o sistema das artes escénicas,
- A visibilización de todo o sistema tanto dentro coma fóra de Galicia.
Este sobredimensionamento da importancia institucional do CDG no sistema
das artes escénicas en Galicia foi sendo corrixido grazas á progresiva aparición
doutras entidades institucionais, mais o certo é que o sistema aínda acusa
inercias desa situación facilmente visíbeis, por exemplo, nas formas de
atención dedicadas ao Centro por parte de diversos axentes do sistema, tanto
profesionais, coma críticos, políticos e poderes económicos de diversa índole.
É por isto polo que a existencia do CCG é percibida
por parte dos axentes implicados coma unha consecuencia positiva do proceso
de conformación e emerxencia do sistema, como acontece, en certa medida,
coa ESAD e como sen dúbida sucederá coa posición que ocupen outras
institucións que deberán ir aparecendo para completar o mapa institucional
completo das artes escénicas en Galicia: a Escola Superior de Danza ou un
Museo ou Centro de Documentación e Arquivo das Artes Escénicas de Galicia.
A aparición do IGAEM no sistema das artes escénicas en Galicia foi decisiva
nese proceso de relativización do CDG como institución central do sistema. A
nova institución reconduciu as relacións entre os axentes produtivos e o espazo
institucional público, trasladando o foco de atención desde os problemas
simbólicos derivados do conflito cultural a aspectos de tipo mercantil, laboral e
económico que amosan ás claras como as institucións políticas do sistema das
artes escénicas en Galicia asumen progresivamente a súa capacidade
institucional. Efectivamente, é a AGADIC a entidade capaz de gobernar o
sistema das artes escénicas xestionando a presenza no mesmo das súas
unidades de produción institucionais e deseñando dinámicas que interveñen de
xeito directo ou indirecto garantindo a renovación institucional, os axustes entre
os distintos axentes e, sobre todo, garantindo a pervivencia do propio sistema.
Agora ben, as liñas de institucionalización pública no sistema das artes
escénicas en Galicia trazadas a comezos dos oitenta contemplaban un reparto
de ámbitos de acción que aínda está incompleto. Do mesmo xeito, a aparición dun espazo
institucional formativo, a ESAD, que xa estaba na mente das primeiras
iniciativas, non chegaría ata 2005 para o ámbito teatral, e aínda non tivo lugar
no caso da danza e outras disciplinas escénicas coma o circo, a maxia ou os
monicreques.
Neste senso, só en 2006 un falido Plan
Galego das Artes Escénicas trataba de paliar este tradicional desartellamento
no que cumpriría, sen dúbida, o estabelecemento de obxectivos unitarios nun
verdadeiro proceso de planificación cultural que lograse establecer prioridades
e procedementos no tempo e no espazo que desen un sentido á capacidade
política das institucións públicas.
Liñas Estratéxicas
- Consolidación do tramado institucional das artes escénicas.
- Creación daquelas institucións que o propio sistema reclama: Escola
- Superior de Danza, Museo das Artes Escénicas, Centro
- de Documentación das Artes Escénicas.
- Promover unha institucionalización efectiva das artes escénicas a través
- da súa lexitimación como sectores estratéxicos no eido da creación
- artística e cultural.
- Creación de compañías residentes nos teatros de titularidade pública e
- semipública, en tanto institucións.
Creación e Difusión
No centro mesmo de calquera sistema cultural está o proceso de comunicación
entre un emisor e un receptor, que debe considerarse como o acto básico e
fundamental sobre o que se constrúe o sistema. De igual
maneira, no campo das artes escénicas o acto fundamental é ese momento no
que un creador se comunica cun espectador, acto que precisa de moitas outras
actividades previas, e mesmo posteriores, para que poida desenvolver todas as
súas potencialidades, o que nos leva a percibir a complexidade do campo, do
sistema que conforma e da transcendencia das políticas culturais que cómpre
desenvolver. No caso das artes escénicas os procesos de creación e difusión
son esenciais, pois sen eles as artes escénicas non existen como tales.
Iso supón un grave atranco para o correcto desenvolvemento do sector, nos planos artístico e
profesional, unha cuestión que se agrava aínda máis se consideramos que a
administración pública, en todos estes anos, non foi quen de elaborar a
lexislación necesaria para converter un sector con tantas potencialidades
nunha realidade socioeconómica, como acontece en tantos países no noso
entorno, alí onde as artes escénicas supoñen un factor de desenvolvemento,
de creación de riqueza e de fomento do emprego.
Así, malia que a cotío se produzan críticas a un sector demasiado
dependente das axudas e subvencións, que, non obstante é unha práctica
habitual noutros moitos sectores, desde a prensa até a industria do automóbil,
en ningún momento se deseñaron outros modelos de vertebración do tecido
escénico que permitise unha diversificación das fontes de financiamento, nin,
como acontece en Europa, se apostou por un modelo que desde os propios
teatros combine os procesos de creación e difusión, a través de compañías
residentes.
Cómpre, en efecto, desenvolver un novo modelo de promoción das artes
escénicas como un servizo público de natureza cultural e artística para
potenciar unha dinámica de relación entre creadores e receptores que permita,
a medio prazo, minorar a dependencia dos proxectos de creación e difusión
das axudas públicas e promover unha maior implicación dos públicos no
mantemento dos proxectos.
No eido das artes escénicas precísanse, xa que logo, políticas culturais activas,
políticas que promovan a creación, pero que tamén actúen decididamente na
vertebración das canles de exhibición e distribucións destes bens culturais. As
accións de fomento das artes escénicas deben ir máis alá das axudas e
subvencións, e deben orientarse tamén na dotación de infraestruturas que
permitan elaborar as programacións sobre outros parámetros, trasladando ás
compañías de artes escénicas as responsabilidades dos procesos de creación
e difusión. Precísanse, en definitiva, políticas de liderado, para que sexan
verdadeiramente políticas activas.
Por outra banda, as axudas ao sector das artes escénicas, maiormente
xestionadas desde a AGADIC, presentan un importante desequilibrio entre as
axudas á produción e as axudas á distribución.
Débese abrir un diálogo áxil e baseado na confianza, entre a AGADIC e os
axentes do sector, para que estas ordes de convocatorias se modifiquen
satisfactoriamente. A AGADIC precisa unha estrutura estable de diálogo onde
se integren os principais axentes públicos, privados e sociais do ámbito das
artes escénicas.
Avaliación, establecendo un sistema de seguimento das accións de xeito
que se poida claramente valorar a eficacia (resultados obtidos en
relación cos obxectivos marcados), a eficiencia (resultados obtidos en
relación cos recursos e instrumentos utilizados), a coherencia (os
recursos en función dos resultados), e a racionalidade (se os obxectivos
foron ben definidos en relación coas necesidades).
Tamén precisa dotar ao seu persoal dunha maior formación e especialización
nas áreas das que se ocupa, concretamente da área das Artes Escénicas, polo
que debe manter unha constante oferta de formación e capacitación dos seus
funcionarios e traballadores no sector das Artes Escénicas.
A AGADIC debería presentar un plan estratéxico das Artes Escénicas que
contemple o desenvolvemento deste sector a varios anos vista. A AGADIC
aínda non está en condicións de cumprir os fins e as funcións para as que foi
creada.
En Galicia, caracterizada xeograficamente pola
dispersión da poboación, axiña se entendeu a creación dunha rede de teatros
como fórmula organizativa que contribuíse positivamente a paliar os problemas
que a necesidade de itinerancia causaba á produción e á recepción teatral. Entre estes dez
circuítos asociados encóntrase a Rede Galega de Teatros e Auditorios, e, entre
os 114 organismos, atopamos seis galegos: o Instituto Municipal Coruña
Espectáculos, o Teatro Jofre de Ferrol, o Teatro Rosalía de Castro da Coruña,
o Auditorio Municipal de Narón, o Teatro Principal de Ourense e o Palacio de
Congresos de Ourense.
A Deputación subvenciona neste circuíto (Programa de Música e Teatro para Grupos non
Profesionais e Programa de Teatro e Marionetas para Compañías Profesionais)
ata o 50% do custo por función das compañías programadas polo concello, en
función do seu número de habitantes.
programación anual un
anual un mínimo de 3 das
mínimo de 3 das disciplinas
disciplinas música, teatro,
música, teatro, danza, circo,
danza, circo, maxia.
A porcentaxe de
A porcentaxe de
A porcentaxe de
cofinanciamento é do 40%
cofinanciamento é do 50%
cofinanciamento é do 60%
para a AGADIC e 60% para o para a AGADIC e espazo.
para a AGADIC e 40% para o
espazo. (No caso de teatros
espazo.
Só o 30% dos concellos galegos ofrecen unha programación
estábel de teatro, pertencendo na súa maioría á Rede Galega de Teatros e
Auditorios.
En Galicia, segundo o Mapa cultural, a comezos dos noventa o 84% dos
concellos non tiña ningún tipo de contacto co teatro, de xeito que semella que
as posibilidades de acceso do público ao mesmo eran máis ben reducidas,
especialmente tendo en conta que, no mesmo estudo, se constataba o feito de
que o 95% dos concellos galegos tiñan menos de 20.000 habitantes, cuestión
que amosaba, por tanto, que a itinerancia tampouco estaba a ser efectiva como
sistema de achegamento do teatro ao público.
É a partir dos 10.000 habitantes cando, segundo a ponderación realizada nas
respostas á enquisa do CCG, os concellos galegos amosan atender con máis
interese o teatro: así, nunha orde de 1 ao 15, os concellos de entre 2.000 e
10.000 habitantes adoitan considerar as actividades escénicas entre o sétimo e
o oitavo lugar na súa orde de prioridades, mentres que nos concellos entre
10.000 e 50.000 habitantes, oscilan na súa prioridade entre o noveno e o
décimo posto.
Chegados a este punto, e cos datos aportados en diferentes estudos dos que
damos conta na bibliografía final, podemos concluír que existen en Galicia
potencialidades reais para construír un novo modelo de creación e recepción,
asentado nunha política que vertebre o territorio a través dos teatros de
titularidade pública pero introducindo novos modelos de xestión dos mesmos
que permitan a súa conversión en centros de creación e difusión.
No último Anuario de las
artes escénicas, musicales y audiovisuales, publicado pola SGAE, e aínda coas
prevencións que hai que tomar ante estudos simplemente cuantitativos nos que
non sempre se contrastan as fontes de información, podemos constatar un
decrecemento importante dos número de funcións realizadas:
Número de representacións
Ano
Teatro
Danza
2004
2.495
190
2005
2.266
135
2006
2.467
176
2007
2.747
183
2008
2.597
159
2009
2.944
169
2010
2.611
134
2011
1.857
106
Como podemos ver, non só se produce unha constante variación das cifras de
ano en ano, tónica común en países cun sistema cultural por normalizar, senón
tamén un notable descenso no número de funcións en 2011, ano en que a crise
mostra a súa faciana máis dura, un feito que afecta á facturación como vemos:
Recadación
Ano
Teatro
Danza
2006
2.239.993
441.000
2007
2.490.066
537.000
2008
2.539.378
490.000
2009
3.199.660
376.000
2010
2.607.149
339.000
2011
2.444.876
288.00
Non obstante o panorama dramático que nos presentas os datos, que
seguramente van ser moito peores en 2012, o potencial das artes escénicas
56
As artes escénicas en Galicia: situación e persectivas
segue sendo notable, sobre todo se reparamos en que en Galicia contamos
con dous elementos fundamentais para establecer dinámicas estratéxicas que
non so garantan as posibilidades do sector senón que as desenvolvan.
Son, pois, proxectos de estabilidade e proximidade.
Entendemos que a implantación dun número significativo de compañías
residentes en Galicia, semellantes as que xa operan noutros ámbitos de
57
As artes escénicas en Galicia: situación e persectivas
Europa, transformaría radical e positivamente o panorama das artes escénicas.
Polo tanto, os teatros públicos deben deixar de ser teatros de tránsito e deben
transformarse en teatros de produción, con profesionais neles asentados que
poidan xerar actividade de produción propia, coprodución, formación,
investigación, etc., como acontece en todo o sistema das artes escénicas
europeas. Estes estatutos deben garantir a independencia política destes
centros artísticos e deben establecer os protocolos de funcionamento ou
códigos de boas prácticas tanto no seu funcionamento interno como na súa
relación cos artistas e profesionais contratados ou invitados.
Conversión doutros espazos de exhibición, en espazos para a
dinamización e espallamento das artes escénicas.
Posta en marcha de liñas de fomento da creación e da difusión
asentadas nas novas funcións que asuman os teatros públicos como
centros de creación e difusión.
Revisión do funcionamento das redes galegas de teatro e de salas para
a súa adaptación ao novo modelo de creación e difusión asentado na
creación de compañías residentes.
59
As artes escénicas en Galicia: situación e persectivas
7. Desenvolvemento de plans de formación inicial e permanente no campo
da xestión cultural propia das artes escénicas.
Elaboración dun mapa de espazos onde sexa posible desenvolver
procesos de creación e/ou difusión en toda a comunidade, considerados
como centros de recursos, coas dotacións necesarias, para a acción
cultural de todos os axentes creadores.
Revisar a liña de axudas a difusión exterior e ampliala á mobilidade de
investigadores, académicos e demais profesionais vinculados ás artes
vivas.
60
As artes escénicas en Galicia: situación e persectivas
6. PROMOCIÓN INTERNA E EXTERNA
Unha das cuestións máis importantes que enfrontan as artes escénicas en
Galicia ten que ver co seu grao de proxección e co nivel de visibilidade que
teñen na esfera pública, e considerar en que medida constitúen unha oferta
cultural coñecida, valorada e prezada pola cidadanía en xeral, sen esquecer,
en boa lóxica, as dificultades que un amplo sector da poboación ten para o
acceso ao consumo de bens escénicos debido as disfuncións nas
programacións e no acceso aos teatros, salas e auditorios.
Para iso serven as
compañías residentes, pero tamén as programacións que as compañías
residentes poden facer nos teatros obxecto da súa xestión, favorecendo a
presenza neses teatros que xestionan das compañías estables e emerxentes
de todo o país.
Neste
senso, é importante que se retomen iniciativas estratéxicas de cara ao
coñecemento para a innovación, como as enquisas de satisfacción do público
nas redes escénicas, nos festivais e dende as propias compañías.
Cómpre destacar que todas as accións encamiñadas ao correcto logro de
obxectivos que se poidan propor en relación a este apartado da proxección
interna e externa das artes escénicas, coma en certa medida nos demais,
acadaría mellores resultados sempre a partir da vertebración dun modelo
educativo da cidadanía onde a expresión dramática e a expresión teatral,
dende as etapas de infantil, primaria e secundaria, como praxe educativa
transversal para a adquisición de distintas competencias, basicamente
comunicativas e creativas, sexa obrigatoria.
Esta premisa básica incidirá tanto no prestixio e recoñecemento social, primeiro
paso para o correcto avance nas tarefas de difusión da práctica escénica, coma
na identificación de novas oportunidades laborais para as que os profesionais
deben tomar consciencia que é necesaria unha formación rigorosa e “que
permitan darse a coñecer ante o público, os educadores, os sanitarios etc. para
62
As artes escénicas en Galicia: situación e persectivas
visibilizar o potencial que –como ferramenta educativa, e non como unha
disciplina académica, de "adorno do currículo"- teñen as artes escénicas na
vida cotiá e no desenvolvemento integral das persoas,” tal e como se poñía de
manifesto nun estudo publicado pola AGADIC en 2007, titulado Das funcións
sociais e dos novos espazos profesionais para as artes escénicas en Galicia.
O cambio progresivo da figura do
programador
de
actividades
ou
ofertas
de
lecer,
que
pode
seguir
63
As artes escénicas en Galicia: situación e persectivas
desempeñando as súas funcións nos espazos propios da animación cultural,
debe ir dando paso a compañías residentes que conten con directores
artísticos capaces de a elaborar e presentar publicamente no inicio de cada
temporada un repertorio específico, un plan de comunicación baseado nunha
análise concreta dos principais ámbitos de incidencia e do público asistente, a
procura de fontes de financiamento público e privado, directos ou reintegrables,
para un conxunto ambicioso de actividades que non se limite á exhibición
senón tamén á produción propia ou coprodución, seminarios, artistas en
residencia.
Estes factores son
concibidos como unha estratexia máis a curto prazo, insistíndose na
necesidade de incidir dun xeito complementario na formación e
cualificación do espectador a través da inserción do teatro no ámbito
educativo, a súa participación activa e pasiva no teatro afeccionado, no
64
As artes escénicas en Galicia: situación e persectivas
emprego de escenarios alternativos aos convencionais, e fomentar
experiencias teatrais cunha base local.
As razóns aducidas polos asistentes para non asistir máis ao teatro son
a oferta escasa sobre o que prefiren os entrevistados e en segundo lugar
os problemas para saír da casa.
O prezo da entrada, a certa distancia dos anteriores, é outro dos factores
limitativos para os asistentes, unha situación que tamén aparecía
mencionado nos grupos de debate, botándose en falta unha maior
coordinación na política de prezos dos diversos espazos escénicos.”
As tarefas de mediación son fundamentais e cómpre, máis nun momento de
crise como o actual, incidir neste aspecto dende os organismos públicos para
garantir a estabilidade, a viabilidade e o progreso do sector empresarial das
artes escénicas, como elemento de dinamización social e económica.
O feito de contemplar o modelo de residencia teatral como unha óptima e
contrastada alternativa de apoio á creación e como factor de dinamización e
optimización de recursos humanos e técnicos dos concellos nos seus
respectivos teatros e auditorios pode permitir o desenvolvemento de novas
65
As artes escénicas en Galicia: situación e persectivas
liñas de traballo ate o de agora inéditas debido á imposibilidade de que
compañías cun cadro de persoal moi reducido puidesen desenvolver esas liñas
de traballo. Pero como primeiras medidas, si se podería crear para as
compañías escénicas de Galicia un espazo propio no portal específico da
cultura galega para o público e os axentes internacionais que procuren
información sistematizada e de calidade: ligazóns aos espazos web das
compañías, información sobre as estreas, críticas, imaxes, vídeos ou sinopse
da súa traxectoria artística realizadas por profesionais especializados.
66
As artes escénicas en Galicia: situación e persectivas
LIÑAS ESTRATÉXICAS
1. Reorientar o esforzo e os custes da publicación Paraíso, destinada á
difusión da oferta da Rede Galega de Teatros e Auditorios cara un
formato máis manexable, un traballo de meirande incidencia nas redes
sociais, actualizada información nos medios de comunicación xerais e
en medios específicos como son as revistas de artes escénicas de
Galicia.
Procurar o apoio da Compañía da Radio Televisión de Galicia para a
elaboración de campañas atractivas e asiduas de axuda á divulgación e
información sobre a programación teatral en Galicia como factor de
democratización e accesibilidade á oferta de lecer para todos os
cidadáns.
Algunhas posibilidades teñen que ver coa creación de clubs
ou obradoiros do espectador, a creación dos premios do espectador na
Rede Galega de Teatros e Auditorios mediante sistemas de votación en
todos os teatros integrados (estes galardóns simbólicos poden resultar
de relevante utilidade como apartado obxectivo na puntuación do
concurso de axudas públicas á produción).
Reformular o concepto e as funcións da Feira Galega das Artes
Escénicas, que podería celebrarse cada ano nunha cidade galega
diferente, o que repercutiría na descentralización da actividade teatral de
Santiago de Compostela e na maior diversidade na incidencia de medios
e entes locais próximos.
Chegar a acordos coas asociacións e axentes sociais do sect