Demanda, Mercat i Funció Comercial: Conceptes Clau

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,55 KB

Què és la Demanda Total i la Demanda d'Empresa?

La demanda és la quantitat de productes o serveis que els compradors estan disposats a adquirir en un període determinat. S'entén per demanda total o global d'un producte la quantitat total de les compres que es fan en un període. Es calcula sumant les vendes totals que fan totes les empreses que el comercialitzen. La quantitat de compres d'un producte que es du a terme en una empresa concreta durant un període determinat rep el nom de demanda d'empresa, és a dir, és una part del consum total del producte.

Què és la Demanda Potencial?

La demanda potencial d'un mercat és la quantitat màxima de vendes a què es podria arribar en un període determinat. Dins la demanda potencial, poden incloure's els no consumidors relatius i els consumidors de la competència. La diferència entre demanda total i demanda potencial consisteix en el fet que la potencial és un concepte teòric, mentre que la total és la demanda que existeix realment.

Què és la Quota de Mercat?

La quota de mercat és la part proporcional del total de vendes que li correspon a una empresa. Es pot calcular mitjançant la fórmula següent:

Quota de mercat = (Vendes de l'empresa / Vendes totals del mercat) * 100

El resultat mostra el percentatge de productes comprats al mercat que pertanyen a l'empresa objecte d'estudi.

En què consisteix la Funció Comercial?

La funció comercial inclou el conjunt d'activitats necessàries per a fer arribar al consumidor els béns i serveis produïts per l'empresa. El departament que s'encarrega d'aquesta funció és el departament comercial. Les funcions més importants que fa són:

  • Planificació i control: Consisteix a precisar, en un moment concret, les accions futures (planificació) i, posteriorment, comparar els resultats reals de l'activitat amb les previsions fetes anteriorment per a treure conclusions d'aquesta comparació (control).
  • Estudi de mercat: Aquest estudi proporciona la informació que permet a la direcció de l'empresa fixar la seva política i prendre decisions sobre bases segures. L'estudi de mercat utilitza diverses fonts d'informació (internes i externes) i tècniques de recollida de dades (enquestes, entrevistes personals, experimentació, observació) per a intentar determinar les preferències de compra dels consumidors.
  • Promoció i publicitat del producte: Amb la publicitat es dóna a conèixer el producte al client; s'informa de les seves característiques i es destaca el principal atribut que el diferencia de la competència. Amb la promoció del producte es pretén incrementar les vendes durant un període de temps concret.
  • Vendes: Consisteix a organitzar la venda directa i també la relació amb els canals de distribució (intermediaris). És la funció més important de totes, ja que a través de la venda, l'empresa aconsegueix els ingressos (facturació). Totes les activitats de l'empresa generen despeses i l'objectiu de l'empresa és compensar-los amb els ingressos obtinguts per mitjà de les vendes.

Què és un Mercat? Tipus de Mercat

S'entén per mercat el conjunt d'activitats de compravenda d'un producte dutes a terme per oferents (venedors) i demandants (compradors). Podem trobar diferents classificacions de tipus de mercat atenent a tres factors: oferents, demandants i producte.

Competència Perfecta

Es diu que una empresa està en un mercat de competència perfecta quan compleix les condicions següents:

  • Homogeneïtat de producte: allò que ven un oferent és el mateix que venen els altres.
  • Gran nombre d'oferents i demandants: Les decisions d'un oferent particular tenen escassa influència sobre el mercat total.
  • Coneixement total del mercat: els participants tenen total informació de les condicions del mercat.
  • Llibertat d'entrada i de sortida del mercat: si les expectatives que ofereix el mercat són bones, hi haurà empreses que vulguin entrar-hi, mentre que si una empresa no obté beneficis, pot deixar de fabricar aquest producte.

El preu en aquest mercat s'estableix estrictament pel joc de l'oferta i la demanda. Cap empresa, aïlladament, té poder sobre el mercat. Els productes agrícoles i de primeres matèries són bons exemples d'aquest tipus de mercats.

Competència Imperfecta

Parlem de competència imperfecta quan no es compleix alguna de les característiques de la competència perfecta. És el tipus de mercat que trobem més habitualment. Les empreses intenten aconseguir el màxim control possible del mercat per a així poder tenir influència en el preu del producte i millorar el seu benefici. En la competència imperfecta, els competidors (si n'hi ha) poden influir sobre els beneficis dels seus competidors, és a dir, els esforços per a millorar els resultats propis perjudiquen els resultats aliens. Els principals exemples de competència imperfecta són el monopoli, l'oligopoli i la competència monopolística.

Monopoli

El monopoli és el tipus de mercat oposat al de la competència perfecta. En aquest cas, només hi ha un venedor i molts compradors, per tant, l'oferent té plena capacitat per a determinar el preu i per a decidir la quantitat que vol produir. Per exemple, per raons legals, Altadis (l'antiga Tabacalera) és l'única empresa que pot vendre tabac a Espanya.

Oligopoli

L'oligopoli es forma quan hi ha pocs venedors (oferents) i un gran nombre de compradors (demandants). La competència és molt forta i, com que hi ha poques empreses, la política comercial adoptada per una d'elles influeix en la de les altres. Per exemple, el mercat automobilístic o el del petroli.

Competència Monopolística

La competència monopolística es dóna quan hi ha un gran nombre de compradors i venedors d'un producte que no és homogeni. L'empresa intenta diferenciar el seu producte dels altres; per a això, li dóna les formes i característiques que el fan més desitjable, amb la intenció d'individualitzar al màxim el seu mercat de vendes. Es tracta d'aconseguir una secció monopolística per a un producte d'una empresa dins un mercat de competència. Per exemple, el mercat dels discos compactes.

Entradas relacionadas: