Delinqüència Juvenil: Emocions, Actituds i Teories Psicològiques

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,91 KB

Delinqüència Juvenil: Emocions i Actituds

La delinqüència juvenil és una realitat universal preocupant que existeix a tota la cultura occidental. Hi ha algunes teories biològiques que diuen que la delinqüència ve donada pels gens; un estudi diu que està lligada als cromosomes, encara que no s'ha demostrat que sigui vertader.

Desenvolupament Emocional en la Joventut

Dins l'ésser humà, les emocions duen generalment un conjunt d'actituds i creences que li fan valorar i percebre les distintes situacions de la vida. Perquè es produeixin les emocions, als nadons se'ls han d'anar ensenyant aquests sentiments que nosaltres pensem que han de tenir. Amb les nostres emocions, desenvolupem les seves emocions, que van lligades al desenvolupament cognitiu i social.

Les emocions al llarg de la nostra trajectòria vital canvien. Les diferències en cada persona es produeixen amb els canvis d'edat. Als primers anys de vida es manifesten unes emocions per donar a entendre unes necessitats (plora = pipí). El desenvolupament de les emocions és un procés actiu en el qual els nens troben significats als successos que els envolten, i el significat es basa en les experiències que visquin, la seva sensibilitat i el context ambiental.

Teories Clau sobre les Actituds Humanes

El procés de canvi d'actituds és important en la vida, ja que moltes vegades les persones intentem, d'una manera o altra, influir en els altres. A continuació, explorem algunes de les teories més rellevants:

  • Teoria de la Dissonància Cognitiva

    Es produeix quan hi ha un desequilibri i una tensió, i s'ha de cercar tornar a l'equilibri. És important, segons Festinger, que davant d'una actitud desequilibrada es conegui el problema, es canviï d'actitud i es torni a l'equilibri.

  • Teoria de la Gestalt

    Diu que la persona es transforma en funció de l'àmbit social. Els altres tenen una forta influència, tant en la creació d'actituds com en el canvi de les que ja existeixen.

  • Teoria de la Forma

    Molt complicada i no hi entrem.

  • Teoria de l'Aprenentatge Social

    Un representant seria Bandura, que diu que el procés de canvi de les actituds serà un aprenentatge social. L'individu aprèn conductes i pot variar-les en funció de les conseqüències que li permeten anar-les corregint i modelant.

Totes les teories actuals, vistes d'una manera global, tenen la seva coherència; no existeix una única veritat sobre el canvi d'actitud. Totes són certes i ens poden aportar diferents punts de vista.

Des del punt de vista educatiu, poc servirà que un individu canviï la seva actitud si no incideix en l'educació dels seus valors i les seves creences. Per tant, és important, des del punt de vista dels educadors, transmetre valors i models de conducta que siguin positius, ja que es fixaran més en el que fem que en el que diem.

Entradas relacionadas: