Definició, Tipus i Nivells del Currículum Educatiu (LOE i LEC)

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,78 KB

Què és el currículum segons la LEC i la LOE?

Currículum segons la LOE:
Conjunt d’objectius, competències bàsiques, continguts, mètodes pedagògics i criteris d’avaluació de cadascun dels ensenyaments que regula aquesta llei.
Currículum segons la LEC:
Comprèn, per a cadascuna de les etapes i cadascun dels ensenyaments del sistema educatiu, els objectius, els continguts, els mètodes pedagògics i els criteris d’avaluació. En els nivells bàsics inclou les competències bàsiques.

Tipus de currículum: Obert, Tancat, Explícit i Ocult

A continuació, s'expliquen breument els diferents tipus de currículum:

  • Currículum obert: Disposa de certa flexibilitat que permet als educadors i educadores modelar-ne la concreció final.
  • Currículum tancat: Les possibilitats d’innovació i de concreció de nous continguts són nul·les.
  • Currículum explícit: És aquell que prové dels ensenyaments previstos en el currículum i desenvolupats per les programacions.
  • Currículum ocult: En formen part tots aquells aprenentatges que es produeixen sense intenció, que no estan donats de manera explícita, però que són apresos a causa de la interacció amb els docents i altres companys.
  • Currículum formal: Entès com aquell que està escrit i que coincidirà amb l'explícit.
  • Currículum real: És el que realment o de manera efectiva es porta a la pràctica a l’aula.

Relació entre el currículum real i el currículum ocult

Cap dels dos està escrit i són aspectes que es posen en pràctica dia a dia, com ara valors més quotidians o morals.

Per què el currículum educatiu es considera obert i descentralitzat?

És obert perquè permet la realització de modificacions i modelar el resultat final. És descentralitzat perquè permet adaptar els nivells de concreció a la realitat de l’entorn, la realitat del centre i les necessitats dels alumnes.

Bases teòriques per a l'elaboració del currículum

Les bases teòriques sobre les quals es fonamenta l’elaboració del currículum són:

  • Bases Sociològiques: Estan vinculades al context social.
  • Bases Epistemològiques: Són inherents a la pròpia matèria.
  • Bases Pedagògiques: Estratègies destinades a afavorir l’aprenentatge.
  • Bases Psicològiques: Processos psicològics que intervenen en el procés d’ensenyament-aprenentatge.
  • Bases Fisiològiques: El disseny del currículum parteix de la determinació dels objectius que persegueix.

Nivells de concreció del currículum educatiu

A continuació s'expliquen els nivells de concreció, qui els realitza, el document en què es concreten i els aspectes que desenvolupen:

  1. Primer nivell:

    • Qui el realitza: El Govern (Administració educativa).
    • Document: El currículum oficial.
    • Aspectes que desenvolupa: Determinades intencions educatives i orientacions de com portar-les a terme.
  2. Segon nivell:

    • Qui el realitza: Els centres, l'equip de professors i educadors.
    • Document: La proposta pedagògica.
    • Aspectes que desenvolupa: Completen i contextualitzen basant-se en la realitat sociocultural i educativa dels seus centres.
  3. Tercer nivell:

    • Qui el realitza: Educadors i educadores.
    • Document: La programació d’aula.
    • Aspectes que desenvolupa: Què, com i quan ensenyar.

Definició d'objectius, competències i àrees

Objectius:
Capacitats, èxits, metes o finalitats que es pretén aconseguir, els quals guien el procés educatiu.
Competències bàsiques:
Conjunt de coneixements, destreses i actituds que es consideren imprescindibles perquè una persona assoleixi el seu desenvolupament personal, escolar i social.
Àrees:
És l’organització dels continguts curriculars. S'especifica que els continguts educatius d’Educació Infantil s’organitzen en àrees corresponents a àmbits propis d’experiència i de desenvolupament, que s’aborden per mitjà d’activitats globalitzades i que tinguin interès i significat per a l'infant.

L'avaluació en Educació Infantil: funció i mètodes

L’avaluació és la comprovació que permet valorar si els processos d’aprenentatge de l’alumnat, els projectes d’aula o etapa, o el propi sistema educatiu en general, compleixen amb els objectius per als quals han estat dissenyats.

Tipus d'avaluació en Educació Infantil:

  • Inicial: Es pretén recollir informació sobre el moment en què es troba cada nen en el moment d’arribar al centre.
  • Contínua: L’observació directa és el mètode més adequat per a avaluar en aquesta etapa educativa.
  • Final: És un informe on es detallen les actituds i aptituds desenvolupades i assolides una vegada acabat el curs.

Organització de l'etapa d'Educació Infantil (EI)

L'etapa d'Educació Infantil s'organitza en dos cicles:

  • El primer cicle, de 0 a 3 anys (primera infància).
  • El segon cicle, de 3 a 6 anys (primer ensenyament).

Àrees curriculars del primer i segon cicle d'Educació Infantil

Àrees del Decret del primer cicle d'Educació Infantil (0-3 anys)

Les àrees del primer cicle d'Educació Infantil són:

  • Descoberta de l'entorn
  • Descoberta d'un mateix i dels altres
  • Comunicació i llenguatge

Àrees i subgrups del segon cicle d'Educació Infantil (3-6 anys)

Les àrees del segon cicle d'Educació Infantil i els seus subgrups són:

1. Descoberta d'un mateix i dels altres:
  • Autoconeixement i gestió de les emocions
  • Joc i moviment
  • Organització progressiva de la lateralitat
  • Relacions afectives i comunicatives
  • Autonomia personal i afectiva
2. Descoberta de l'entorn:
  • Exploració de l'entorn
  • Experimentació i interpretació
  • Raonament i representació
3. Comunicació i llenguatge:
  • Observar, escoltar i experimentar
  • Parlar, expressar i comunicar
  • Interpretar, representar i crear

Entradas relacionadas: