Definició, Tipus i Nivells del Currículum Educatiu (LOE i LEC)
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio
Escrito el en
catalán con un tamaño de 6,78 KB
Què és el currículum segons la LEC i la LOE?
- Currículum segons la LOE:
- Conjunt d’objectius, competències bàsiques, continguts, mètodes pedagògics i criteris d’avaluació de cadascun dels ensenyaments que regula aquesta llei.
- Currículum segons la LEC:
- Comprèn, per a cadascuna de les etapes i cadascun dels ensenyaments del sistema educatiu, els objectius, els continguts, els mètodes pedagògics i els criteris d’avaluació. En els nivells bàsics inclou les competències bàsiques.
Tipus de currículum: Obert, Tancat, Explícit i Ocult
A continuació, s'expliquen breument els diferents tipus de currículum:
- Currículum obert: Disposa de certa flexibilitat que permet als educadors i educadores modelar-ne la concreció final.
- Currículum tancat: Les possibilitats d’innovació i de concreció de nous continguts són nul·les.
- Currículum explícit: És aquell que prové dels ensenyaments previstos en el currículum i desenvolupats per les programacions.
- Currículum ocult: En formen part tots aquells aprenentatges que es produeixen sense intenció, que no estan donats de manera explícita, però que són apresos a causa de la interacció amb els docents i altres companys.
- Currículum formal: Entès com aquell que està escrit i que coincidirà amb l'explícit.
- Currículum real: És el que realment o de manera efectiva es porta a la pràctica a l’aula.
Relació entre el currículum real i el currículum ocult
Cap dels dos està escrit i són aspectes que es posen en pràctica dia a dia, com ara valors més quotidians o morals.
Per què el currículum educatiu es considera obert i descentralitzat?
És obert perquè permet la realització de modificacions i modelar el resultat final. És descentralitzat perquè permet adaptar els nivells de concreció a la realitat de l’entorn, la realitat del centre i les necessitats dels alumnes.
Bases teòriques per a l'elaboració del currículum
Les bases teòriques sobre les quals es fonamenta l’elaboració del currículum són:
- Bases Sociològiques: Estan vinculades al context social.
- Bases Epistemològiques: Són inherents a la pròpia matèria.
- Bases Pedagògiques: Estratègies destinades a afavorir l’aprenentatge.
- Bases Psicològiques: Processos psicològics que intervenen en el procés d’ensenyament-aprenentatge.
- Bases Fisiològiques: El disseny del currículum parteix de la determinació dels objectius que persegueix.
Nivells de concreció del currículum educatiu
A continuació s'expliquen els nivells de concreció, qui els realitza, el document en què es concreten i els aspectes que desenvolupen:
Primer nivell:
- Qui el realitza: El Govern (Administració educativa).
- Document: El currículum oficial.
- Aspectes que desenvolupa: Determinades intencions educatives i orientacions de com portar-les a terme.
Segon nivell:
- Qui el realitza: Els centres, l'equip de professors i educadors.
- Document: La proposta pedagògica.
- Aspectes que desenvolupa: Completen i contextualitzen basant-se en la realitat sociocultural i educativa dels seus centres.
Tercer nivell:
- Qui el realitza: Educadors i educadores.
- Document: La programació d’aula.
- Aspectes que desenvolupa: Què, com i quan ensenyar.
Definició d'objectius, competències i àrees
- Objectius:
- Capacitats, èxits, metes o finalitats que es pretén aconseguir, els quals guien el procés educatiu.
- Competències bàsiques:
- Conjunt de coneixements, destreses i actituds que es consideren imprescindibles perquè una persona assoleixi el seu desenvolupament personal, escolar i social.
- Àrees:
- És l’organització dels continguts curriculars. S'especifica que els continguts educatius d’Educació Infantil s’organitzen en àrees corresponents a àmbits propis d’experiència i de desenvolupament, que s’aborden per mitjà d’activitats globalitzades i que tinguin interès i significat per a l'infant.
L'avaluació en Educació Infantil: funció i mètodes
L’avaluació és la comprovació que permet valorar si els processos d’aprenentatge de l’alumnat, els projectes d’aula o etapa, o el propi sistema educatiu en general, compleixen amb els objectius per als quals han estat dissenyats.
Tipus d'avaluació en Educació Infantil:
- Inicial: Es pretén recollir informació sobre el moment en què es troba cada nen en el moment d’arribar al centre.
- Contínua: L’observació directa és el mètode més adequat per a avaluar en aquesta etapa educativa.
- Final: És un informe on es detallen les actituds i aptituds desenvolupades i assolides una vegada acabat el curs.
Organització de l'etapa d'Educació Infantil (EI)
L'etapa d'Educació Infantil s'organitza en dos cicles:
- El primer cicle, de 0 a 3 anys (primera infància).
- El segon cicle, de 3 a 6 anys (primer ensenyament).
Àrees curriculars del primer i segon cicle d'Educació Infantil
Àrees del Decret del primer cicle d'Educació Infantil (0-3 anys)
Les àrees del primer cicle d'Educació Infantil són:
- Descoberta de l'entorn
- Descoberta d'un mateix i dels altres
- Comunicació i llenguatge
Àrees i subgrups del segon cicle d'Educació Infantil (3-6 anys)
Les àrees del segon cicle d'Educació Infantil i els seus subgrups són:
- 1. Descoberta d'un mateix i dels altres:
- Autoconeixement i gestió de les emocions
- Joc i moviment
- Organització progressiva de la lateralitat
- Relacions afectives i comunicatives
- Autonomia personal i afectiva
- 2. Descoberta de l'entorn:
- Exploració de l'entorn
- Experimentació i interpretació
- Raonament i representació
- 3. Comunicació i llenguatge:
- Observar, escoltar i experimentar
- Parlar, expressar i comunicar
- Interpretar, representar i crear