Dèficit d'atenció i segregació: intervenció educativa i dificultats del llenguatge

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,04 KB

Dèficit d'atenció i segregació

XIX-XX: deficiències innates no modificables, institucionalització. Conductisme XX: modificar conducta, segregació. Integració 1970: normalització. Inclusió: resposta centrada currículum. Ed.Especial: forma d'enriquir que tendeix a millorar la vida de la minusvàlia amb mètodes pedagògics o material tècnic. Nee: diferència o desviació de la normalitat, diferència notable per seguir el ritme (atenció, memòria, llenguatge, esforç, intel·ligència). LOGSE: nee aquell que té dificultats per adquirir els aprenentatges bàsics assenyalats al currículum. LOE: nee requereix atenció educativa diferent a la ordinària. Nee requereix durant un període o llarg determinats suports. Intervenció Educativa: Inici: Hinsewold (mètode alfabètic per recuperar ceguera congènita a les paraules i fortaleix memòria visual) Orton (mètode fonètic per ensenyar lectura i canvis simbòlics) Straus i Leiten (entrena percepció, després discrimina i associa) Desenv. Kephart (material perceptius-motors) Frogsti (entrena la lectura, escriptura i càlcul) Conductisme (condicionament operant) Actual intervenció cognitiva i adiamatge, integració escolar i adaptació currículum. Adaptacions curriculars: Adapt, accés (nivell 1, recursos, nee currículum ordinari) adapt, no significatives (suport, alguna deficiència, no canvien objectius ni continguts) adapt, significatives (+dificultat, modifiquen objectius i continguts, acis, pap). DIAC: document individualitzat adaptació curricular. Resumeix l'avaluació psicopedagògica, les nee i decisions curriculars. Factors risc DA: Genètic (hereditari o estructural) no genètic (prenatal, perinatal, postnatal) CAP: Centre d'Atenció Primària. CDIAT: serveis autònoms, compost per professionals especialitzats en l'atenció a la població infantil amb patologies o risc. Dificultats del Llenguatge: Trastorns de la comunicació (llenguatge, fonètica, fluïdesa, comunicació social) altres (mutisme selectiu) dificultat en l'adquisició del llenguatge (comunicació, parla i llenguatge) Dislàlia: omissió, addició o substitució de fonemes. Evolutiva (no tenen llenguatge encara) funcional (causa desconeguda) orgànica (disàrtria: lesions snc, parla lenta. Disglosia: malformacions) audiogènes (audició) Tipus: fonètiques (error motrius) fonològiques (parla espontània) Disfèmia: fluïdesa de la parla i alteracions del ritme i melodia (quequeig). Desenv. (més ràpid el que saben) tònica (blocatges) clònica (repetitiva) Dificultats del Llenguatge: Afasies (distorsions en comprensió o producció per lesions cerebrals abans bé, ara no) Disfàsies (nascudes en elles) Retard (apareix més tard) Nivell de Processos de la Lectura: (identificació, transformació, agrupacions, codificació paraules i sintàctica i preposicions, comprensió) Categories de Processament: microprocessament (percepció, identificar lletres) macropreocessos (superiors, significat del text) Sequència Temporal: ascendent (jeràrquic) descendent (descodificació) interactius (nivells en dues direccions) Processos bàsics: reconèixer lletres (abans de llegir, alfabet, estímuls), consciència fonològica (conèixer les paraules compostes d'unitats de so, representades en lletres i formant paraules), processament lèxic (accés al significat de les paraules, procés serial) Dislèxia: dificultat per llegir, retard de dos anys a la cronologia. Problemes en el reconeixement de paraules. Tipus: Adquirides (bons lectors que perden l'habilitat. Fonològica: tenen ruta lèxica. Superficial: ruta fonològica. Profunda: no tenen cap) Evolutives (sense causa justificada) Mètodes: sintètics ascendents (de paraules, frases i oració) analítics descendents (unitat global) Escriptura: activitat complexa de l'expressió del llenguatge usant signes convencionals de caràcter gràfic i simplifiquen diversos processos mentals. Processos: simples (reproductiva) complexos (productiva) Firth: lògica (dibuixa la paraula de manera automàtica) alfabètica (ruta fonològica, aprèn ortografia) ortogràfica (ruta lèxica i ortografia reglada i visual) Disgrafia: dificultat aprendre a escriure. Gonzalez i Manir: disgrafia primària (causes deficients) disgrafia secundària (factor neurològic) Cueto: adquirida (sorgeix per lesió neurològica. Central: alteració ruta fonològica, lèxica o ambdues. Perifèrica: alteració processos motors) evolutiva (sense raó. Fonològica: dificultat ruta fono. Superficial: difi ruta lèxica. Mixta: en dues rutes). Numeració: resultat de la síntesi de classificació i seriació. (abstracció, tots objectes equivalents. Ordre, diferenciar. Inclusió, continuació del nº. Correspondència u a u, cada nº un objecte) Piaget: Comptatge precoç (mecànic i memorístic) comptatge operatori (després conversació) Gelman i Galliste: correspondència, ordenació, cardinalitat, abstracció, irrellevància. Causes DAM: internes (cognitiu i neurològic) externes (evolutiu, educatiu) Discalculia: genètica, biològica, teratològica (alcohol) neurològica, associats. Teoria PI: declaratiu.conceptual (relacionar) procedimental (sap fer) habilitat i estratègia (sap estar).

Entradas relacionadas: