Deficiència Mental: Causes, Diagnòstic i Intervenció
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,94 KB
Deficiència Mental: Una Visió General
Deficiència mental: Funció intel·lectual per sota de la mitjana, originada durant el desenvolupament, associada amb deficiències en el comportament adaptatiu. Persona amb RM: Limitació en el desenvolupament, conseqüència de la interacció social en família, escola i societat. Costa aprendre habilitats socials i intel·lectuals. En entorns inclusius, desenvolupen moltes habilitats.
Causes de la Deficiència Mental
- Trastorn genètic: (Síndrome X fràgil) durant la partició.
- Trastorn cromosòmic: (Síndrome de Down = Còpia extra del cromosoma 21, total 3) durant la disposició de cromosomes.
- Causes biològiques i orgàniques: Abans, durant i després del naixement. Pre: Xarampió. Peri: Medicaments, asfíxia. Post: Meningitis.
- Causes ambientals: Mancances alimentàries, drogues…
Important: No és una malaltia, pot ser una conseqüència. No té cura, però podem ajudar al seu funcionament i oferir ajut social i cultural.
Criteris per Diagnosticar el Grau de RM
- Edat d’inici: -18 anys.
- CI: Valor predictiu del grau d'escolaritat, no de relacions socials.
- Àmbit de Relacions Socials (10): Comunicació, cura personal, vida a casa, destreses socials, oci i temps lliure, salut i seguretat, orientació, funció acadèmica, vida en societat, treball.
Graus de Deficiència Mental
- RM Lleu: CI 50-70. Adquisició tardana del llenguatge. Autonomia personal. Problemes escolars en lectura i escriptura. Desenvolupen ocupacions pràctiques.
- RM Moderada: CI 35-50. Lentitud en el desenvolupament. Comprensió i llenguatge limitats. Dificultat en l'adquisició d'higiene personal i funcions motrius. Desenvolupar tasques pràctiques molt senzilles. Desenvolupament normal de capacitats socials amb altres i participació en activitats (Síndrome de Down).
- RM Greu: CI 20-30. Dificultat en el llenguatge i cura personal. Necessiten supervisió. Poca autonomia.
- RM Profunda: CI -20. Poca mobilitat, no control d'esfínters. Poca comunicació. Supervisió constant.
Winnick: Característiques i Necessitats
“- Diferències amb la resta de nens respecte a característiques físiques i motrius. Retards en el desenvolupament motor relacionats amb factors cognitius d’atenció i comprensió i NO fisiològics o motors.”
Característiques Generals del Desenvolupament Motor
- Problemes de creixement físic.
- Desenvolupament motor lent amb alteració del control motor.
- Alteració de la mecànica corporal.
- Alteració fisiològica.
- Alteració del to muscular i postura.
- Poca eficàcia en l'execució d'habilitats motrius bàsiques.
Dificultats i Necessitats
- Difícil presa de decisions.
- Anàlisi i resolució de problemes.
- Necessitat constant de supervisió i ajuda.
- Dificultat d'atenció.
- Poca fixació visual.
- Dificultat per elaborar abstraccions i conceptes més enllà del context immediat.
- Limitacions en el llenguatge.
- Dificultat per adaptar-se a noves situacions.
- Problemes en el desenvolupament organitzatiu espacial.
- Alteracions en la mecànica corporal i fisiologia.
- Poca eficàcia en l'execució d'habilitats motrius bàsiques.
- Dificultats en capacitats físiques bàsiques.
- Limitacions en la capacitat creativa i expressió corporal.
- Dificultats en el desenvolupament d'habilitats socials i problemes conductuals (manifestacions de balancejos, moviments de dits, autoagressions…).
- Dificultat per tolerar la frustració.
- Limitacions en hàbits higiènics.
- Necessitat de contacte físic i estimulació.
Orientacions Didàctiques
- Informació concreta i simplificada.
- Informació per múltiples vies possibles.
- Limitació d'instruccions verbals + demostració.
- Simplificació de tasques.
- Períodes curts d'aprenentatge.
- Tasques i reptes assumibles a curt termini.
- Feedback constant.
- Mantenir costums en la sessió.
- Afavorir el desenvolupament de l'esquema corporal.
- Potenciar l'expressió corporal i creativa.
- Desenvolupament d'habilitats motrius bàsiques.
- Activitats que afavoreixin l'autonomia i hàbits d'higiene i socials.
- Materials atractius i lents per manipular.
- En alumnes amb discapacitat severa, motivar la comunicació amb signes, sons i contacte físic per a més estimulació sensomotora.
- Presència de professor de suport o alumne col·laborador.