Deficiència Mental: Causes, Diagnòstic i Intervenció

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,94 KB

Deficiència Mental: Una Visió General

Deficiència mental: Funció intel·lectual per sota de la mitjana, originada durant el desenvolupament, associada amb deficiències en el comportament adaptatiu. Persona amb RM: Limitació en el desenvolupament, conseqüència de la interacció social en família, escola i societat. Costa aprendre habilitats socials i intel·lectuals. En entorns inclusius, desenvolupen moltes habilitats.

Causes de la Deficiència Mental

  1. Trastorn genètic: (Síndrome X fràgil) durant la partició.
  2. Trastorn cromosòmic: (Síndrome de Down = Còpia extra del cromosoma 21, total 3) durant la disposició de cromosomes.
  3. Causes biològiques i orgàniques: Abans, durant i després del naixement. Pre: Xarampió. Peri: Medicaments, asfíxia. Post: Meningitis.
  4. Causes ambientals: Mancances alimentàries, drogues…

Important: No és una malaltia, pot ser una conseqüència. No té cura, però podem ajudar al seu funcionament i oferir ajut social i cultural.

Criteris per Diagnosticar el Grau de RM

  1. Edat d’inici: -18 anys.
  2. CI: Valor predictiu del grau d'escolaritat, no de relacions socials.
  3. Àmbit de Relacions Socials (10): Comunicació, cura personal, vida a casa, destreses socials, oci i temps lliure, salut i seguretat, orientació, funció acadèmica, vida en societat, treball.

Graus de Deficiència Mental

  • RM Lleu: CI 50-70. Adquisició tardana del llenguatge. Autonomia personal. Problemes escolars en lectura i escriptura. Desenvolupen ocupacions pràctiques.
  • RM Moderada: CI 35-50. Lentitud en el desenvolupament. Comprensió i llenguatge limitats. Dificultat en l'adquisició d'higiene personal i funcions motrius. Desenvolupar tasques pràctiques molt senzilles. Desenvolupament normal de capacitats socials amb altres i participació en activitats (Síndrome de Down).
  • RM Greu: CI 20-30. Dificultat en el llenguatge i cura personal. Necessiten supervisió. Poca autonomia.
  • RM Profunda: CI -20. Poca mobilitat, no control d'esfínters. Poca comunicació. Supervisió constant.

Winnick: Característiques i Necessitats

“- Diferències amb la resta de nens respecte a característiques físiques i motrius. Retards en el desenvolupament motor relacionats amb factors cognitius d’atenció i comprensió i NO fisiològics o motors.”

Característiques Generals del Desenvolupament Motor

  • Problemes de creixement físic.
  • Desenvolupament motor lent amb alteració del control motor.
  • Alteració de la mecànica corporal.
  • Alteració fisiològica.
  • Alteració del to muscular i postura.
  • Poca eficàcia en l'execució d'habilitats motrius bàsiques.

Dificultats i Necessitats

  • Difícil presa de decisions.
  • Anàlisi i resolució de problemes.
  • Necessitat constant de supervisió i ajuda.
  • Dificultat d'atenció.
  • Poca fixació visual.
  • Dificultat per elaborar abstraccions i conceptes més enllà del context immediat.
  • Limitacions en el llenguatge.
  • Dificultat per adaptar-se a noves situacions.
  • Problemes en el desenvolupament organitzatiu espacial.
  • Alteracions en la mecànica corporal i fisiologia.
  • Poca eficàcia en l'execució d'habilitats motrius bàsiques.
  • Dificultats en capacitats físiques bàsiques.
  • Limitacions en la capacitat creativa i expressió corporal.
  • Dificultats en el desenvolupament d'habilitats socials i problemes conductuals (manifestacions de balancejos, moviments de dits, autoagressions…).
  • Dificultat per tolerar la frustració.
  • Limitacions en hàbits higiènics.
  • Necessitat de contacte físic i estimulació.

Orientacions Didàctiques

  • Informació concreta i simplificada.
  • Informació per múltiples vies possibles.
  • Limitació d'instruccions verbals + demostració.
  • Simplificació de tasques.
  • Períodes curts d'aprenentatge.
  • Tasques i reptes assumibles a curt termini.
  • Feedback constant.
  • Mantenir costums en la sessió.
  • Afavorir el desenvolupament de l'esquema corporal.
  • Potenciar l'expressió corporal i creativa.
  • Desenvolupament d'habilitats motrius bàsiques.
  • Activitats que afavoreixin l'autonomia i hàbits d'higiene i socials.
  • Materials atractius i lents per manipular.
  • En alumnes amb discapacitat severa, motivar la comunicació amb signes, sons i contacte físic per a més estimulació sensomotora.
  • Presència de professor de suport o alumne col·laborador.

Entradas relacionadas: