Decret 282/2006: Requisits Mínims Escoles Bressol 0-3 Anys

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,49 KB

Decret 282/2006: Normativa Educació Infantil (0-3 anys)

El Decret 282/2006 és la normativa autonòmica que determina els requisits mínims per al primer cicle d'Educació Infantil (0-3 anys) a Catalunya.

Estableix que les instal·lacions han de ser d'ús exclusiu per a l'atenció a infants de 0 a 3 anys o per a activitats directament relacionades amb les seves famílies. A més, han de complir amb totes les normatives vigents en matèria de salut, higiene, seguretat, habitabilitat i accessibilitat.

Requisits Mínims d'Instal·lacions

  • Sales: Mínim 3 sales, una per franja d'edat. Superfície mínima de 30 m² per sala i un mínim de 2 m² per infant.
  • Lavabos per a infants de 2 anys: Visibles i accessibles des de la seva sala, amb un mínim de 2 lavabos i 2 inodors adaptats.
  • Sales per a menors de 2 anys: Han de comptar amb àrees diferenciades per afavorir el descans i la higiene (canviadors).
  • Sala d'Usos Múltiples (SUM): Mínim una sala de 30 m², ben diferenciada de les aules.
  • Cuina o espai de preparació d'aliments: Espai diferenciat i suficient per a la seva funció.
  • Pati a l'aire lliure: Mínim un pati de 75 m². S'ha de garantir un mínim de 2 m² per infant en cas d'utilització simultània.
  • Despatx: Espai diferenciat per a direcció i administració, amb un mínim de 10 m². Si el centre té 7 aules o més, han de ser 2 espais diferenciats.
  • Sala del personal: Separada dels espais dels infants, amb un mínim d'un lavabo, un inodor i una dutxa.

Normatives Reguladores Addicionals

Altres normatives rellevants en l'àmbit estatal i autonòmic inclouen:

  • Ordres d'11 de maig i d'1 de juny de 1983, i d'1 d'agost de 1984.
  • Reial Decret 132/2010, de 12 de febrer (estableix els requisits mínims dels centres que imparteixen el segon cicle d'Educació Infantil, Primària i Secundària).
  • Decret 282/2006, de 4 de juliol (regula el primer cicle d'Educació Infantil i els requisits dels centres).

Recursos Humans

Infants

Cal contemplar:

  • Nombre d'alumnes i grups.
  • Ràtio educador/infant.
  • Criteris d'agrupament.

Tenir un nombre reduït d'alumnes afavoreix un bon ambient acollidor i familiar. Els criteris d'agrupament dels infants poden basar-se en criteris psicopedagògics o en el nivell de desenvolupament.

Les escoles bressol solen tenir entre 40 i 70 nens i nenes (distribuïts en 3 nivells). Al parvulari (segon cicle, 3-6 anys), la ràtio sol ser de 25 alumnes per grup d'edat.

Els noms habituals per als grups a les escoles bressol són: lactants, mitjans o gatejants, i grans o caminants.

Ràtio Infants/Educadors (Educació Formal)
  • Lactants (0-1 any): 1 educador per cada 8 infants.
  • Mitjans (1-2 anys): 1 educador per cada 13 infants.
  • Grans (2-3 anys): 1 educador per cada 20 infants.
  • Parvulari (3-6 anys): 1 mestre per cada 25 infants.
Ràtios (Educació No Formal)

Pel que fa als serveis d'educació no formal, les ràtios són diferents:

  • Centre Obert Infantil: 2 educadors per cada 20 usuaris.
  • Centre d'Acolliment: 2 educadors per cada 20 usuaris.
  • CRAE (0-3 anys): 1 educador per cada 4 usuaris.
  • CRAE (4-12 anys): 1 educador per cada 10 usuaris.
  • Lleure (activitats de temps lliure): 1 monitor per cada 10 usuaris (variable segons normativa específica).
  • Ludoteques: 1 ludotecari per cada 12 usuaris (variable).
Tipus d'Agrupaments

Els infants es poden agrupar de diferents maneres:

  • Individual
  • Petit grup
  • Col·lectiu (grup classe)

Professionals

Titulació i Nombre Mínim
  • Titulació requerida: Grau de Mestre/a d'Educació Infantil o Tècnic/a Superior en Educació Infantil (TSEI).
  • Nombre mínim de professionals: Com a mínim, un professional titulat per cada grup d'infants en funcionament simultani, més un professional addicional per cada tres grups o fracció.
Altres Figures Professionals

També trobem:

  • Educadors/es de suport (TEI): Reforcen l'equip educatiu en determinats moments de la jornada.
  • Altres professionals al segon cicle (Parvulari): Auxiliars d'Educació Especial, Educadors/es d'Educació Especial (EEE), Tècnics/ques d'Integració Social (TIS), fisioterapeutes, etc., segons les necessitats.
  • Equip educatiu: És l'òrgan col·legiat que garanteix la participació dels educadors del centre. Està integrat per tot el personal docent. A l'escola bressol, coincideix amb el claustre. Al segon cicle, es diferencia entre l'equip de cicle infantil i el de primària si comparteixen centre.
  • Personal de Serveis: Inclou les persones encarregades de la cuina (que sovint són considerades part de la comunitat educativa pel seu contacte amb els infants) i el personal de neteja. Algunes llars d'infants i escoles també compten amb Personal d'Administració i Serveis (PAS), com secretaris/àries o conserges.

Entradas relacionadas: