Debat Qualitatiu vs. Quantitatiu: Elements Clau i Combinació de Mètodes

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,95 KB

El debat qual/quant: Elements característics

El debat qual/quant: elements que caracteritzen el qual:

  • L’apertura a l’objecte, riquesa informativa.
  • Detall en la informació.
  • Proximitat: posar-se en la pell de l’objecte.

(Aquests elements són incompatibles amb elements quantitatius, perquè tenen aquesta noció de paradigma). Denzin planteja el terme de triangulació, i el primer que planteja seria una bona articulació quant/qual. 3 tipus de triangulació:

  • Triangulació d’investigadors: Quan fem recerca sempre és bo tenir un punt de vista d’algun altre grup que treballi una altra perspectiva.
  • Triangulació de teories: Utilitzar perspectives teòriques diferents a l’hora d’abordar un fenomen.
  • Triangulació de mètodes: Obtenir dades per la via de 2 mètodes i veure si les dades dels resultats obtinguts són diferents de l’altre per tal de tenir una visió més completa i vàlida del fenomen estudiat.

Crítica principal: Les dades o els investigadors sempre aborden una sola realitat que és cooperable. La principal crítica parteix del supòsit que les dades o teories o investigadors sempre aborden una sola realitat, cada element posa de manifest una cara de la realitat.

3 formes d’abordar aquesta combinació de mètodes:

  • Complementació: Forma més senzilla de combinar quanti i quali tot i que també es poden combinar 2 elements qual (entrevistes i grups de discussió).
  • Combinació
  • Triangulació: És una idea de fusió o de validació mútua.
  • Mètode: Perspectiva heurística. És una forma de mirar per trobar coses, una determinada forma de mirar la realitat.
  • Integració: Un element integrat dins un altre.
  • El disseny concurrent: Disseny mix quant i qual; es treballa de forma integrada.
  • Disseny concurrent: 1ª fase: QUAN-qual, on fem una recerca totalment quant i tenim elements qual que ens ajuden a interpretar millor els resultats, una 2na fase: un quant primer més modest i un qual més aprofundit. M’ajuda a millorar la fase qual. En la 3ª fase, sobretot QUAL. 4ª fase, qual, entrevistes molt obertes, que després m’ajuda a fer enquestes més profundes, amb els temes principals que han sortit a les entrevistes, QUANT.

Avantatges de la combinació de mètodes

  1. Quan fem quali ens ajuda a fer una millor fase quant:
  • Pot contribuir en l’avanç i la formulació de problemes.
  • En el plantejament d’hipòtesis. Podran ser més realistes, les hipòtesis venen del marc teòric. Poden ser hipòtesis més acurades pel col·lectiu que estic estudiant.
  • Pistes per a l'anàlisi de la informació quantitativa. El quali ens pot ajudar a tenir una informació més rica.
  • La investigació quantitativa pot facilitar la qualitat: selecció de casos per a l’estudi posterior.
  • Poden combinar-se per obtenir una millor visió de conjunt: micro (qual) i macro (quant).
  • Per dur a terme un estudi d’un fenomen o objecte des d’un punt de vista estàtic i dinàmic.
  • Per combinar les perspectives dels subjectes que estan sent investigats (interna) i la de l’observador (externa).
  • Ajuda a localitzar una relació de causalitat des de la comprensió dels processos i mecanismes.

Combinar quanti i quali = millor resultat, no obstant, dona més feina.

Mètodes i tècniques no són exactament el mateix. Tècnica té més la noció de procediments, tenir certes capacitats, té un component de ser molt més mecànic. Mètode, en el fons, té un contingut més abstracte, més general, té més una perspectiva heurística.

  • Entrevista: És la fonamental
  • Grup de discussió.
  • Mètode biogràfic: Combina aspectes d’entrevista amb aspectes d’ús de documents.
  • Ús de documents (mètode documental)

Els 3 primers es basen en la conversa, en la interacció verbal. Preguntes i respostes. Mentre l’ús de documents és diferent, la gran diferència, és la reactivitat (quan jo produeixo les dades, estic influint d’alguna manera en aquella informació).

La reactivitat no és una característica única dels mètodes qualitatius. Als quantitatius també pot haver-hi si hi ha interacció. Enquesta Grup de discussió. Entrevista.

Què no és la recerca qualitativa?

  • No és exclusivament exploratòria o subsidiària. (Com? I Per què?)
  • No és barata ni més fàcil d’aplicar que l’estratègia quantitativa.
  • No és necessàriament inductiva, tot i que sí és més flexible que l’est quantitativa.

Entradas relacionadas: