David Hume: Costum, Experiència i la Naturalesa del Coneixement

Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,74 KB

David Hume: Costum, Experiència i Coneixement

1. El text de David Hume destaca que les creences sobre qüestions de fet es deriven exclusivament del costum i l'experiència. Argumenta que cap qüestió de fet pot ser provada sense conèixer la seva causa o efecte, i aquest coneixement només és possible a través de l'experiència. Destaca la limitació de la nostra capacitat per estendre les experiències passades al futur i subratlla que la creença en la relació de causa i efecte és una modificació de la manera de concebre les coses, sense aportar noves idees. En aquest sentit, tota creença en qüestions de fet emergeix del costum, establint una connexió intrínseca entre experiència i percepció de la realitat.

2. Qüestió de fet: Es refereix a afirmacions o aspectes de la realitat que poden ser verificats mitjançant l'experiència empírica o l'observació.

Costum: Representa la repetició constant d'una successió d'esdeveniments que condiciona la nostra expectativa.

3. La frase "Estem del tot determinats pel costum quan concebem que un efecte es deriva de la seva causa usual" revela la perspectiva crucial de David Hume sobre com les nostres creences sobre la relació de causa i efecte es formen a través del costum. En aquest context, Hume destaca que la repetició constant d'esdeveniments crea una expectativa arrelada en nosaltres, determinant la manera com concebem les connexions causals en la nostra experiència quotidiana.

En la teoria humiana de les impressions i les idees, Hume argumenta que les impressions, que són les percepcions immediates i vívides, són la font fonamental de les nostres idees. El costum, segons Hume, és una força psicològica que influeix en la formació de les nostres creences. La successió repetida d'experiències condiciona la nostra ment a esperar que aquesta successió continuï en el futur, formant així les bases de les nostres creences sobre les relacions de causalitat.

Per tant, considerant la teoria de Hume, la frase subratlla la influència determinant del costum en la nostra concepció de les relacions de causa i efecte. Aquesta perspectiva destaca la rellevància dels patrons repetits d'experiències en la formació de les nostres creences, posant de manifest la importància del costum com a factor central en el pensament humà sobre la connexió causal i la comprensió de la realitat.


4. En primer lloc, mentre que Hume destaca la influència del costum i l'experiència en la formació de les creences, Descartes subratlla la importància de la raó com a via principal d'accés al coneixement. Mentre Hume considera que les impressions i les idees deriven de l'experiència, Descartes dóna prioritat a la certesa innata de les idees clares i distintes, com la idea de Déu i de la seva pròpia existència.

Pel que fa a la naturalesa del coneixement, Hume sosté que aquest es deriva de patrons repetits d'experiències, suggerint una perspectiva empirista. D'altra banda, Descartes adopta un punt de vista racionalista, afirmant que la certesa i la veritat es troben en el poder de la raó humana, que és capaç de discernir la veritat mitjançant el dubte metòdic i la intuïció clara.

En la seva aproximació a la causa i l'efecte, Hume postula que la nostra concepció d'aquesta relació està totalment determinada pel costum, mentre que Descartes busca establir una connexió causal basada en la claredat i la distinció de les idees.

Així, mentre Hume destaca la relació estreta entre experiència i creença, Descartes defensa la primacia de la raó i la certesa innata en la construcció del coneixement. Aquesta comparació revela les diferències clau entre les tradicions empirista i racionalista en la filosofia de la cognició.

5. La afirmació de Hume sobre el jo com una ficció s'emmarca dins de la seva perspectiva empirista. Hume argumenta que no podem percebre directament un jo permanent i immutable a través de les impressions o experiències, i la idea del jo és simplement una successió de percepcions en constant canvi.

Estic d'acord amb Hume en la mesura en què reconec la falta d'una percepció directa d'un jo immutable. Les evidències empíriques suggereixen que les percepcions i experiències canvien constantment, posant en dubte l'existència d'un jo permanent. No obstant això, també reconec la complexitat del jo i la seva existència com una construcció mental que facilita la coherència de la nostra identitat al llarg del temps. La interacció entre la percepció empírica i la construcció mental del jo pot ser vista com una forma de comprendre la riquesa i la complexitat de la naturalesa humana.

Entradas relacionadas: