El David de Donatello: Escultura Renaixentista en Bronze i Simbolisme
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,46 KB
Fitxa Tècnica i Context General
- Autor: Donatello
- Tècnica: Fosa en bronze
- Tipologia: Escultura dempeus
- Alçada: 1,58 m
- Ubicació: Museu Nazionale del Bargello, Florència
Context Històric i Polític
La península Itàlica era una zona d'estats independents amenaçada per potències com Espanya, França o Alemanya. Florència es basava en la fabricació de teixits, el comerç i l'activitat bancària, destacant els Mèdici, que tenien poder i actuaven com a mecenes. L'entrada dels francesos a Milà, la caiguda dels Mèdici a Florència i la política d'expansió dels Reis Catòlics marquen la crisi d'aquestes repúbliques al voltant de l'any 1500. Roma passa a ser el centre artístic d'Itàlia.
Estil i Característiques Renaixentistes
El Renaixement i l'Humanisme
És una escultura d'estil renaixentista, l'art sorgit a Itàlia al segle XV. Exalta la naturalesa com a model i el nou sentit de l'home aportat per la filosofia humanista. L'estudi del Renaixement es divideix en Quattrocento, Cinquecento i Manierisme. L'humanisme és una concepció filosòfica del món que exalta la figura humana i la llibertat de l'home per interpretar el món. L'humanista és l'home culte, coneixedor del llatí i del grec, de la filosofia de Plató i Aristòtil.
Innovació de Donatello
A Donatello li interessa representar l'home en totes les seves circumstàncies: infància, adolescència, maduresa i vellesa. És el primer nu fos en bronze després de l'Antiguitat Clàssica. Va ser el primer artista florentí a inaugurar nous cànons de bellesa renaixentista i a recuperar l'estudi de la perfecció del cos humà. Les escultures de Donatello semblen naturals perquè reprodueixen moviments naturals.
Descripció de l'Obra: El David de Donatello
Anàlisi Formal i Composició
L'estàtua de David el representa com un adolescent nu, de mida natural, amb botes i un barret. Porta l'espasa de Goliat i la pedra amb la qual ha deixat inconscient el seu enemic. Als seus peus jeu el cap de Goliat.
La composició mostra el David dret. És una escultura tancada on tots els membres, que es mostren plegats en direcció cap a l'exterior del bloc vertical, finalment retornen a ell. És una figura asimètrica, en actitud de contrapposto, que presenta una alternança de membres tensos i relaxats. Es desvincula del que és convencional per adquirir un ritme més dinàmic, interpretant una postura clàssica, manifestant-se escassament preocupat.
La llum rellisca amb efectes de clarobscur, sobretot en l'ombra del barret sobre el rostre. El seu cos, suaument modelat, presenta una harmonia de moviments molt sensuals. En el cas del David, es busca l'expressivitat de la bellesa ambigua de l'adolescent que guanya pel seu posat, per la seva bellesa, i conté un caràcter impassible.
Temàtica i Simbolisme
Interpretacions Humanístiques i Polítiques
En l'àmbit humanístic, el David pot expressar l'exaltació de l'home lliure del Renaixement. Políticament, el David és l'al·legoria de la pacífica Florència que s'imposa sobre l'agressiva Milà.
Simbolisme Moral i Religiós
En la vessant moral, simbolitza el nou tipus d'heroi individual. En l'àmbit religiós, s'identifica el triomf de David amb el triomf de Crist sobre el pecat i la mort.