El Currículum i la Planificació Educativa: Nivells i Elements Clau

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,08 KB

El Currículum i la Planificació Educativa

Nivells de Planificació en la Intervenció Educativa

La intervenció en l’àmbit formal s’organitza en tres nivells de concreció:

  • 1r nivell de concreció: el currículum.
  • 2n nivell de concreció: la proposta didàctica.
  • 3r nivell de concreció: la programació.

La intervenció en l’àmbit no formal es desplega en els nivells següents:

  • Plans: Defineixen les grans línies d’actuació.
  • Programes: Concreten els objectius del pla en una realitat determinada i per a un temps precís.
  • Projectes: Es corresponen amb una intervenció que concreta les intencions del programa.

El Currículum: Definició i Perspectives

És el primer element de la planificació educativa dins l’àmbit formal. Conté les línies generals per on ha de transcórrer la pràctica educativa.

Per tant, el podem definir com un pla educatiu organitzat per assolir unes metes educatives.

Depenent de la perspectiva, dona peu a diferents interpretacions:

  • Alumnat: Conjunt d’assignatures i activitats que s’han de cursar per aconseguir una titulació o assolir uns objectius determinats.
  • Docent: Es considera com la base de la seva intervenció professional.
  • Administració educativa: Sèrie de disposicions, recollides en un document escrit, necessàries per aconseguir una titulació determinada.

Tipus de Currículum

Currículum Obert i Tancat (Afecta el Centre Educatiu)

  • Currículum obert: Disposa de certa flexibilitat i permet modelar la concreció final.
  • Currículum tancat: Les possibilitats d’innovació i de concreció de nous continguts són nul·les.

Currículum Explícit i Ocult (Afecta l'Alumnat)

  • Currículum explícit: Procedeix dels ensenyaments previstos en el currículum i desenvolupats per les programacions.
  • Currículum ocult: Conté els aprenentatges que es produeixen sense ser planificats de manera intencionada, aquells que són apresos a causa de la interacció amb els docents i altres companys.

Currículum Formal i Real

  • Currículum formal: Està per escrit i coincideix amb el currículum explícit.
  • Currículum real: És el que realment s’acaba portant a la pràctica a l’aula.

El currículum formal mai acaba de ser el currículum real, ja que el currículum ocult incorpora continguts importants que no arriben a determinar-se com a metes educatives.

Les Lleis Educatives i el Currículum

Components del Currículum

El currículum és el conjunt d’objectius, competències bàsiques, continguts, mètodes pedagògics i criteris d’avaluació de cada ensenyament reglat.

Legislació Educativa Clau

La base d’aquest currículum són les lleis d’educació, com la LOMCE (Llei Orgànica per a la Millora de la Qualitat Educativa) del Ministeri d’Educació.

En el cas de Catalunya, té la seva pròpia llei d’educació, la LEC (Llei d'Educació de Catalunya), impulsada pel Departament d’Ensenyament.

Elements Clau del Currículum

Objectius Educatius

Els objectius són el conjunt de capacitats, èxits, metes o finalitats que es pretenen aconseguir i que guien el procés educatiu.

Es poden referir a diversos tipus de capacitats humanes:

  • Motrius: Manipular, experimentar...
  • Cognitives: Raonar, relacionar, comprendre...
  • Emocionals: Valorar, gaudir, tenir en consideració...
  • Socials: Participar, dialogar, compartir...

Els objectius també han de precisar, amb cert detall, en quin grau s’han d’adquirir.

Les Competències Bàsiques

Són el conjunt de coneixements, habilitats i actituds que es consideren imprescindibles perquè una persona assoleixi el seu desenvolupament personal, escolar i social.

Aquestes s’expliciten en els ensenyaments mínims de les etapes que constitueixen l’educació bàsica i obligatòria i s’agrupen en vuit competències clau:

  • Comunicació lingüística.
  • Matemàtica.
  • Coneixement i la interacció amb el món físic.
  • Digital (Informàtica).
  • Social i ciutadana.
  • Cultural i artística.
  • Aprendre a aprendre.
  • Autonomia i iniciativa personal.

Aquestes competències permeten assenyalar aquells aprenentatges que es consideren imprescindibles.

Els Continguts Educatius

Els continguts són el conjunt de coneixements que l’alumnat ha de treballar per desenvolupar les capacitats que es proposen en els objectius de cada etapa o cicle. Les capacitats que els objectius i les competències bàsiques volen desenvolupar han d’estar estrictament lligades amb els continguts concrets que s’utilitzaran per a aquesta finalitat.

Tipus de Continguts
  • Procediments.
  • Fets, conceptes i sistemes conceptuals.
  • Actituds, valors i normes.

IMPORTANT: No s'han de confondre els objectius amb els continguts. Els primers enuncien una finalitat, mentre que els segons són instruments per aconseguir-la.

Els Mètodes Pedagògics

Els mètodes pedagògics són el conjunt de processos, instruments, tècniques i estratègies que utilitzarà l’educador/a per assolir els objectius pedagògics i les competències bàsiques.

Les estratègies metodològiques són les normes i decisions que organitzen l’acció didàctica i faciliten els mètodes d’aprenentatge.

Aquesta relació es pot resumir com: OBJECTIUS → CONTINGUTS → MÈTODES

Entradas relacionadas: