El Currículum Educatiu a l'Educació Infantil: Conceptes Clau i Aplicació
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,44 KB
Trets Rellevants del Currículum Actual
Ordenació dels Ensenyaments
- 1r cicle d'Educació Infantil (Llar d'infants): Decret 101/2010, de 3 d'agost, d'ordenació dels ensenyaments del primer cicle d'educació infantil.
- 2n cicle d'Educació Infantil (Parvulari): Decret 181/2008, de 9 de setembre, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments del segon cicle de l'educació infantil.
El Currículum Obert
És aquell que ofereix els continguts a assolir d'una forma molt àmplia. L'actual és obert i flexible, lligant amb la idea de l'autonomia.
Avantatges del Currículum Obert
- Adaptabilitat: Possibilitat d'adaptar-lo a les característiques de cada context escolar i a les necessitats educatives dels alumnes.
Inconvenients del Currículum Obert
- L'equip de mestres ha de mostrar un domini expert del currículum per saber-lo desenvolupar.
Reunions entre Professionals o de Cicle
- Coordinació d'equip de cicle.
- Coordinació amb el 1r cicle d'Educació Infantil i amb el cicle inicial de primària.
- Coordinació amb tots els agents implicats.
Les Competències segons l'Informe Delors
Les competències es defineixen tenint en compte 4 punts clau:
- Component d'executar: Es manifesta amb una acció experta; són comunes les rúbriques i pautes de treball.
- Component de continguts: Per ser competent, la persona ha de tenir coneixements.
- Component de context: Les competències s'apliquen i s'aprenen en contextos de pràctica.
- Component d'autonomia: Hi ha d'haver autoregulació per ser competent.
Definició de Competència
Acció o actuació ràpida, eficaç i progressiva. S'han d'aplicar coneixements teòrics amb una certa qualitat per, més tard, aplicar-los en situacions que amb el temps serem capaços de controlar.
Competències a l'Educació Infantil
A l'etapa d'Educació Infantil no podem considerar competències en el sentit estricte, ni podem exigir que l'infant demostri ser competent en les seves capacitats. L'infant està en procés de desenvolupament de les capacitats cognitives, motores, comunicatives, emocionals i socials.
Tipus de Capacitats (9 Capacitats)
- Progressar en el coneixement i domini del seu cos, en el moviment i la coordinació, tot adonant-se de les seves possibilitats.
- Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una imatge positiva de si mateix/a i de les altres persones.
- Adquirir progressivament hàbits bàsics d'autonomia en accions quotidianes, per actuar amb seguretat i eficàcia.
- Pensar, crear, elaborar explicacions i iniciar-se en les habilitats matemàtiques bàsiques.
- Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà de diversos llenguatges.
- Observar i explorar l'entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i respecte i participar, gradualment, en activitats socials i culturals.
- Mostrar iniciativa per afrontar situacions de la vida quotidiana, identificar-ne els perills i aprendre a actuar-hi en conseqüència.
- Conviure en la diversitat, relació amb les altres persones i resolució de conflictes.
- Comportar-se d'acord amb unes pautes de convivència que portin a una autonomia personal.
Agrupació de Capacitats a Parvulari
A Parvulari, les 9 capacitats s'agrupen en 4 eixos:
- Ser i actuar
- Pensar i comunicar
- Descobrir
- Conviure
Relació entre Etapes Educatives
- Educació Infantil (EI): Capacitats
- Educació Primària (EP): Competències bàsiques (personals, comunicatives, metodològiques, convivencials)
Nivells de Concreció Curricular
- 1r Nivell (Administració Educativa): MEC / Generalitat de Catalunya - Disseny curricular / Currículum.
- 2n Nivell (Centre Educatiu): Claustre, equip docent del cicle / departament - Concreció curricular de centre.
- 3r Nivell (Aula): Mestres i educadors d'equip docent - Programacions d'aula.
Elements Clau del Currículum
Preguntes Essencials del Currículum
- Què ensenyar? Objectius, continguts (sabers culturals).
- Quan ensenyar? Temps/període, duració d'allò que programarem.
- Com ensenyar? Metodologia.
- Com avaluar? Observació, documentació.
Naturalesa de les Àrees a Educació Infantil
A Educació Infantil no parlem d'assignatures sinó d'Àrees:
- Educació física
- Medi i socials
- Anglès, Castellà, Català
Tipus de Continguts
- Verbals: Noms, dades, conceptes.
- Procedimentals: Càlcul, ortografia, resum, esquema.
- Actitudinals: Sexisme, igualtat, esports.
Àrees Específiques d'Educació Infantil (EI)
- Descoberta d'un mateix i dels altres.
- Descoberta de l'entorn.
- Comunicació i llenguatges.
Avaluació
L'avaluació és reguladora, s'adapta a l'aprenentatge.