El Currículum Educatiu: Definició, Components i Lleis Clau
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,63 KB
Què és el Currículum Educatiu?
El currículum és el conjunt d’objectius, continguts, mètodes pedagògics i criteris d’avaluació que guien el procés educatiu. En l’educació infantil, estableix què han d’aprendre els infants i com s’ha de fer per afavorir el seu desenvolupament global.
Components Clau del Currículum
- Objectius: Fites que l’alumnat ha d’assolir en cada etapa educativa.
- Competències: Capacitats per aplicar coneixements de manera efectiva en diferents situacions.
- Continguts: Conjunts de coneixements, habilitats i actituds a treballar.
- Metodologia didàctica: Estratègies i tècniques per facilitar l’aprenentatge.
- Criteris d’avaluació: Paràmetres per valorar el grau d’assoliment dels objectius.
- Estàndards i indicadors d’aprenentatge: Referents concrets per mesurar el progrés de l’alumnat.
Marc Normatiu i Lleis Educatives Clau
- LGE (Llei General d’Educació, 1970): Ley General de Educación.
- LOECE (Llei Orgànica de l’Estatut de Centres Escolars, 1980): Ley Orgánica del Estatuto de Centros Escolares.
- LODE (Llei Orgànica Reguladora del Dret a l’Educació, 1985): Ley Orgánica Reguladora del Derecho a la Educación.
- LOGSE (Llei Orgànica d’Ordenació General del Sistema Educatiu, 1990): Ley Orgánica de Ordenación General del Sistema Educativo.
- LOPEG (Llei Orgànica de Participació, Avaluació i Govern dels Centres Docents, 1995): Ley Orgánica de Participación, Evaluación y Gobierno de los Centros Docentes.
- LOCE (Llei Orgànica de Qualitat de l’Educació, 2002):
- LOE (Llei Orgànica d’Educació, 2006):
- LEC (Llei d’Educació de Catalunya, 2009):
- LOMLOE (Llei Orgànica de Modificació de la LOE, 2020)
Competències Específiques en Educació Infantil
- Creixement en harmonia: Desenvolupament físic, emocional i social equilibrat.
- Descobriment de l’entorn: Exploració i comprensió del món que els envolta.
- Comunicació i representació: Desenvolupament del llenguatge i altres formes d’expressió com el dibuix o la música.
Les àrees són blocs de coneixement (com ara llengua, matemàtiques o educació artística) que s’ensenyen a l’escola. Els eixos són temes transversals (com el desenvolupament personal, els valors o la sostenibilitat) que es treballen en diverses àrees per donar coherència i profunditat al procés d’aprenentatge.
Principis Fonamentals de l'Educació Infantil
L’educació infantil es basa en diversos principis clau, com ara:
- Globalització: L’aprenentatge s’ha d’abordar de manera integrada i significativa.
- Activitat i experimentació: L’infant ha de ser protagonista del seu aprenentatge.
- Joc com a eina d’aprenentatge: El joc és la principal forma d’exploració i aprenentatge en aquesta etapa.
- Afectivitat i relació: S’ha de garantir un ambient segur i estimulant per al desenvolupament emocional.
- Atenció a la diversitat: S’han de respectar els diferents ritmes i necessitats dels infants.