El Currículum Educatiu: Components Essencials i Marc Legal (LOE/LEC)

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,72 KB

Les Lleis Educatives i el Currículum

El Currículum i els seus Components

A Catalunya, la base per establir els currículums emana de laLlei Orgànica d’Educació de maig de 2006 (LOE) i laLlei Catalana d’Educació de 2009 (LEC). Totes dues lleis especifiquen els components que tot currículum ha d’incorporar i que en configuren la seva definició.

Definició de Currículum

El Currículum és el conjunt d’objectius, competències bàsiques, mètodes pedagògics i criteris d’avaluació de cada ensenyament reglat.

Objectius: Capacitats i Finalitats

Els Objectius són les capacitats, èxits, metes o finalitats que es pretenen aconseguir i que guien el procés educatiu. Aquestes intencions es tradueixen en aptituds o competències per realitzar alguna cosa. Els objectius es poden referir a diversos tipus de capacitats humanes:

  • Motrius: manipular, experimentar.
  • Cognitives: raonar, relacionar, comprendre.
  • Emocionals: valorar, gaudir, etc.
  • Socials: participar, dialogar, compartir.

A més de les capacitats, els objectius també han de precisar amb cert detall en quin grau s’han d’adquirir.

Competències Bàsiques: Coneixements, Habilitats i Actituds

Les Competències Bàsiques són el conjunt de coneixements, habilitats i actituds que es consideren imprescindibles perquè una persona assoleixi el seu desenvolupament personal, escolar i social.

No només s’han d’adquirir mitjançant el currículum formal, sinó també mitjançant activitats no formals i de l’aprenentatge informal en diferents situacions de la vida diària, tant a l’escola com a casa o qualsevol altre entorn on s’interactuï.

Les competències bàsiques s’expliciten en els ensenyaments mínims de les etapes que constitueixen l’educació bàsica i obligatòria (Educació Primària i ESO).

La seva incorporació permet posar l’accent en aquells aprenentatges que es considera imprescindible que la persona hagi desenvolupat en acabar l’ensenyament obligatori.

Continguts: Mitjans per al Desenvolupament de Capacitats

Els Continguts són el conjunt de coneixements que l’alumnat ha de treballar per desenvolupar les capacitats que es proposen en els objectius de cada etapa o cicle.

És important destacar la relació entre les diferents capacitats que els objectius i les competències bàsiques pretenen desenvolupar i els continguts concrets que s’utilitzaran per a aquesta finalitat. Els continguts deixen de ser finalitats en si mateixos i esdevenen mitjans destinats a aconseguir els èxits esperats.

Mètodes Pedagògics: Processos i Estratègies

Els Mètodes Pedagògics són el conjunt de processos, instruments, tècniques i estratègies que empra l’educador per assolir els objectius pedagògics i les competències bàsiques. Es poden fer servir diferents mètodes pedagògics destinats a desenvolupar intencions educatives similars.

Criteris d’Avaluació i Sistemes de Comprovació

Els Criteris d’Avaluació són enunciats que expressen el tipus i el grau d’aprenentatge que s’espera que assoleixin els alumnes en un moment determinat.

Són importants per saber determinar si s’estan aconseguint els objectius planejats. Per fer-ne la comprovació cal establir uns sistemes d’avaluació que permetin valorar si els processos d’aprenentatge de l’alumnat, els projectes d’aula o el propi sistema educatiu en general compleixen amb els objectius per als quals han estat dissenyats.

Entradas relacionadas: