Currículum de Ciències: Coneixements, Habilitats i Competències
Enviado por Ethel y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 5 KB
Currículum
Coneixements
- Els materials: com són i com canvien, per tal de poder prendre decisions en relació amb el seu ús.
- L’energia: les seves fonts i com es transfereix, per tal de valorar la necessitat d’utilitzar-la racionalment.
- Els éssers vius: què els caracteritza, com s’interrelacionen entre ells i amb el medi, per tal de comprendre la necessitat de conservar la seva diversitat, els diferents hàbitats i que les persones adoptin formes de viure que possibilitin el manteniment de la salut pròpia i col·lectiva.
- La Terra: la seva situació a l’Univers, la seva estructura i els seus canvis, per tal de posar en dubte mites i aprendre a buscar explicacions racionals als fenòmens observats.
- La tecnologia: les seves parts, l’estructura i el funcionament dels objectes tecnològics, per tal de ser capaç d’analitzar, dissenyar o fabricar objectes tècnics orientats a donar resposta a alguna necessitat de les persones.
Habilitats i estratègies
Buscar respostes o solucions a problemes de tipus científic o tecnològic, a partir del plantejament de preguntes i hipòtesis investigables; dissenyar en equip processos per donar-hi resposta; recollir dades i organitzar-les; identificar regularitats i deduir conclusions a partir de les evidències obtingudes; construir models i prototips; i descriure i justificar –oralment, gràficament i per escrit– el procés dut a terme i els resultats obtinguts. Inclou experimentació, ús de tecnologies científiques, investigacions i treball mitjançant experiments i la ciència.
Objectius
- Plantejar-se, identificar i resoldre interrogants i problemes relacionats amb fenòmens i elements significatius de l’entorn natural, social i cultural, utilitzant estratègies de cerca i tractament de la informació, analitzar els resultats i plantejar solucions alternatives als problemes.
- Utilitzar diversos llenguatges per expressar i comunicar els continguts de l’àrea de forma personal i creativa, seleccionar i interpretar dades expressades per mitjà de codis diversos (lingüístics, numèrics, gràfics) i reflexionar sobre el propi procés d’aprenentatge.
- Identificar l’especificitat dels éssers humans, analitzar i valorar críticament la intervenció humana en el medi i el seu impacte al llarg del temps, adoptant compromisos individuals i col·lectius d’actuar en la protecció i millora del medi ambient i del patrimoni cultural.
- Apreciar el gaudi que comporta arribar a trobar explicacions racionals dels fets i problemes que s’identifiquen en el nostre entorn i de la utilitat de l’aplicació de procediments i actituds científiques.
Competències bàsiques pròpies de l’àrea
S’entén per competència la capacitat d’utilitzar els coneixements i habilitats, de manera transversal i interactiva, en contextos i situacions que requereixen la intervenció de coneixements vinculats a diferents sabers, cosa que implica la comprensió, la reflexió i el discerniment tenint en compte la dimensió social de cada situació.
Competències transversals
Comunicatives
- Competència comunicativa lingüística i audiovisual.
- Competències artística i cultural.
Metodològiques
- Tractament de la informació i competència digital.
- Competència matemàtica.
- Competència d’aprendre a aprendre.
Personals
- Competència d’autonomia i iniciativa personal.
Competències específiques: conviure i habitar el món
- Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic.
- Competència social i ciutadana.
Capacitats: interacció amb el món físic
- Comprensió i interpretació de la vida, el món físic i les seves interaccions.
- Nocions i experiències (processos i metodologies) científiques i tecnològiques.
- Pràctica de valors per la cura del medi ambient i la salut.
Què aporta a l'alumnat de primària?
- Adquisició de nous principis per al respecte del medi ambient i la salut.
- Vivència de nous moments interactuant amb el medi.
- Adquisició i foment del criteri propi a partir de la base científica.
- Treball d’actituds i potenciació de la sensibilitat per l'entorn.
- Potenciació de l’aprenentatge significatiu.
Característiques de la ciència a ensenyar
La formació científica a l’educació primària té com a denominador comú l’adquisició de les capacitats següents, a més del domini dels models conceptuals de referència:
- Observar.
- Experimentar.
- Descriure.
- Interpretar i comprendre (de forma gradual).
- Formular hipòtesis i contrastar-les amb la realitat.
- Dialogar per aprendre.
- Comunicar el que han après.