Cultura, Clima i Condicions Laborals: Guia Essencial

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,67 KB

Cultura Organitzacional: Valors i Creences Compartides

La cultura organitzacional és el conjunt de valors, normes i creences, donades per suposades i compartides pels integrants d’una organització.

Conseqüències de les Cultures Organitzacionals

  • Ajuden a conduir incerteses col·lectives.
  • Contribueixen a crear un ordre social.
  • Permeten donar continuïtat als sistemes socials.

Els 3 Nivells de la Cultura Organitzacional (Shein, 1992)

Segons Shein (1992), hi ha 3 nivells en la cultura organitzacional:

Nivell 1: Artefactes

Són els elements visibles i accessibles, captats pels sentits i amb significat pels membres de l’organització. Exemples: uniformes, disseny de l’espai físic, tecnologia.

Nivell 2: Valors

Valors que atribuïm a una organització a partir de les inferències que fem del comportament i de les accions o formes de fer que es potencien en l’organització. Exemples: fidelitat, puntualitat, esforç.

Nivell 3: Creences

Són les premisses de caràcter tàcit, que es donen per suposades i solen funcionar de manera inconscient. Exemples: creences religioses, beneficis del respecte a l’entorn.

Socialització Organitzacional

La socialització és el procés pel qual una cultura, societat i organització ‘condiciona’ o normalitza el comportament dels seus membres.

L'Acollida: Integració de Nous Empleats

L’acollida es tracta de proporcionar tota aquella informació que creiem que pot ser d’utilitat a la persona de recent incorporació, per facilitar la seva integració. També es tracta de transmetre el caliu i els valors de l’organització.

Manual d'Acollida: Suport Essencial

El manual de benvinguda és el principal suport de comunicació del pla d’acollida. És de gran utilitat per a tots els treballadors i treballadores, ja que conté tota la informació pràctica i essencial sobre els procediments i funcionament de l’organització a la qual ens incorporem. Resumeix la cultura corporativa de l’organització i inclou tota la informació necessària i útil perquè la integració en el lloc i en l’empresa sigui el més positiva i senzilla possible.

Contracte Psicològic en l'Àmbit Laboral

El contracte psicològic són les creences d’un individu sobre els termes i condicions d’un acord d’intercanvi implícit recíproc. Aquestes creences influeixen en els comportaments.

Funcions del Contracte Psicològic

  • Reduir la incertesa.
  • Control i direcció dels treballadors.
  • Sentiment de participació.

Trencament i Violació del Contracte Psicològic

El trencament i la violació del contracte psicològic generen insatisfacció, descontentament, vagues, mal ambient, desencís, desmotivació i, en general, problemes laborals.

Clima Laboral: L'Ambient de Treball

El clima laboral és el conjunt de percepcions individuals, amb un alt grau de consens i amb uns mínims de perdurabilitat temporal, que descriuen l’ambient d’una organització, a partir d’un conjunt de dimensions que relacionen l’individu, el grup i l’organització.

Factors que Generen el Clima Laboral

El clima laboral es genera amb el conjunt de:

  • Lideratge
  • Motivació
  • Comunicació
  • Satisfacció laboral
  • Cultura d’empresa

Satisfacció Laboral i el seu Entorn

La satisfacció laboral va lligada a:

  • Sou
  • El propi treball
  • Possibilitat de progressar
  • Supervisió
  • Relació amb els companys
  • Seguretat en el treball
  • Política d’empresa
  • Entorn físic

L’entorn físic implica:

  • Soroll
  • Il·luminació
  • Temperatura
  • Qualitat de l’aire
  • Color
  • Mobiliari
  • Privadesa
  • Símbols d’estatus

Avaluació del Clima Laboral

L’avaluació del clima laboral és permanent i té com a objectius:

  1. Anticipar-se als conflictes o malestars existents o percebuts pels membres de l’organització.
  2. Estimular l’evolució de les mentalitats.
  3. Elaborar una eina de gestió.
  4. Posar en marxa una actuació prèvia a un canvi d’estructura.

Aspectes Clau en les Avaluacions del Clima

Independència
Grau d'autonomia de les persones en l’execució de les seves tasques.
Condicions Físiques
Característiques mediambientals en les quals es desenvolupa la feina.
Lideratge
Tipus de lideratge segons expectatives i necessitats.
Relacions en l'Entorn Laboral
Qualitat i quantitat de les relacions humanes dins d’una empresa o organització.
Implicació
Grau d’entrega dels treballadors envers l’empresa.

Condicions de Treball: Factors i Circumstàncies

Les condicions de treball són un ampli conjunt de factors i circumstàncies que, de manera directa o indirecta, es troben relacionades amb la forma amb què es porten a terme les activitats laborals.

Àmbits de les Condicions de Treball

Aquestes condicions engloben 3 àmbits principals:

Medi ambient del treball
Condicions ambientals o entorn físic del treball. Relació entorn-treballador.
Exigències de la tasca
Condicions físiques i mentals requerides per la feina.
Organització del treball
Relació entre l’organització i el treballador, incloent-hi horaris i mètodes.

Entradas relacionadas: