El Cub en l'Escultura: Minimalisme, Oteiza i Chillida

Enviado por Chuletator online y clasificado en Plástica y Educación Artística

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,2 KB

El Cub: Significació i Presència en l'Art

El cub, igual que l'esfera, té una gran significació. En el centre topogràfic de l'Islam, la Kaaba a la Meca, hi ha un cub.

El Cub en l'Escultura

El Cub en l'Escultura Minimalista

El cub és una idea matemàtica, un cos geomètric amb elements geomètrics en els quals es plantegen amb particular claredat els problemes de volum, color, relació de proporcions, percepció, fenòmens òptics, ordre geomètric i materialitat. El cub, el volum prismàtic, es converteix en un paradigma de l'art minimal.

Els cubs d'artistes concebuts per Sol LeWitt en els anys 60 i 70 són un testimoni de la fredor geomètrica del cub. En ells, les repeticions i variacions d'elements modulars defineixen estructures que es desenvolupen seguint lleis d'apilament de mòduls, que van omplint l'espai.

El Cub en l'Obra de Jorge Oteiza

L'obra geomètrica abstracta d'Oteiza arrenca a mitjans dels anys cinquanta. El cub o el quadrat, com a unitat modular essencial, esdevindrà el tema més constant durant la maduresa d'Oteiza. Representa la forma abstracta bàsica per expressar l'estructura essencial del paisatge còsmic. En algunes de les primeres escultures de pedra basades en el cub, Oteiza va seccionar la massa i va obrir les seves parts sense destruir-ne les proporcions inicials.

Aquesta noció que el buit era tan present com la massa escultural tenia importància per a Oteiza tant en un sentit metafísic com en un sentit formal: implicava la penetració de l'espai real dins dels límits de l'objecte, encara que el seu punt de partida fos sempre un mòdul o una unitat matemàtica donada (gairebé sempre el cub).

El Cub en l'Obra d'Eduardo Chillida

Apèndix: Diàleg amb Eduardo Chillida

Víctor Gómez Pin: Som al vostre taller d'escultura; imagineu-vos que ve un nen que no sap què és un escultor i us pregunta: "A què es dedica, vostè?" Interrogació que, ja sense la frescor del nen, es podria reprendre així: "Quin és l'objectiu, quina és la causa final del vostre ofici?"

Eduardo Chillida: Sóc un senyor que, amb uns mitjans específics, es fa interrogacions no només sobre l'espai, sinó també sobre la densitat, la velocitat, el volum, la força magnètica:

Projecte Tindaya, 1996: Amb aquestes paraules defineix Eduardo Chillida, al juliol de 1996, la seva idea del projecte, basat en el concepte de crear un lloc introduint l'espai en la matèria, que va representar la culminació de l'obra de l'artista i que, per les seves singulars característiques d'escala i ubicació, està destinada a convertir-se en una fita que serà necessari conèixer i analitzar per avaluar el conjunt de la producció d'un dels escultors contemporanis més importants del món. Chillida va trobar la inspiració en la seva escultura d'alabastre anomenada «Muntanya buida», consistent en un cub dins d'una muntanya. El buit creat consisteix en un cub de 50 metres de costat, al qual s'accedeix des d'un passadís de 80 metres de llarg i una secció de 15x15 metres, en un nivell inferior, que permet la visió neta de l'horitzó des de l'interior mentre els visitants s'aproximen.

Entradas relacionadas: