Cròniques de Jaume I i Bernat Desclot: Anàlisi Comparativa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,92 KB
Jaume I i el *Llibre dels fets*
El Llibre dels fets, o crònica de Jaume I, és una autobiografia dictada pel rei Jaume I el Conqueridor (1208-1276). Cobreix els 63 anys del seu regnat. L'obra, dictada a escrivans, té una clara intenció propagandística: vol que tothom recordi les seves gestes i que aquestes serveixin d'exemple per a la posteritat.
El protagonista: un model de cavaller
Jaume I es presenta com un cavaller cristià ideal. A més de la noblesa de llinatge, posseeix valentia, lleialtat, generositat, cortesia i honor. Defensa la fe cristiana i protegeix els febles. Al llarg de l'autobiografia, es mostra com un model a seguir.
Moments clau de la crònica
- El seu engendrament i naixement.
- La mort del seu pare.
- El jurament com a rei.
- La seva estada a Montsó i les lluites internes.
- El casament amb Elionor de Castella.
- La fi de la lluita amb la noblesa.
- La guerra a l'Urgell.
- La conquesta de Mallorca.
- La conquesta de València.
- La conquesta de Múrcia i les desavinences amb Alfons X de Castella.
- La croada a Terra Santa.
- El repartiment dels regnes.
- La mort del rei.
Estil i llengua: vivacitat i col·loquialisme
El text és viu, directe, de lectura fàcil i àgil. Utilitza un lèxic patrimonial i militar. El rei s'expressa amb un llenguatge pintoresc, col·loquial i casolà. La llengua és molt viva i reprodueix els usos col·loquials. Els diàlegs apareixen en estil directe, donant versemblança i credibilitat. L'autor fa servir paraules i frases pròpies dels personatges, incloent-hi el francès o l'àrab.
Bernat Desclot i la seva crònica
La crònica de Bernat Desclot (que possiblement era Bernat Escrivà) explica el regnat de Pere el Gran, la intervenció catalanoaragonesa a Sicília i la guerra contra França.
Propaganda i característiques de l'obra
L'obra té una intenció propagandística, buscant retratar la vida i trajectòria de Pere el Gran. Es ressalten:
- L'esperit cavalleresc.
- L'heroisme.
- La crueltat (en descripcions i situacions).
- El patriotisme i el sentiment antifrancès.
Esdeveniments principals
- La coronació.
- La pacificació del regne de València.
- L'enfrontament amb la noblesa catalana: el setge de Balaguer.
- Les Vespres Sicilianes.
- El regne de Sicília.
- El desafiament de Bordeus.
- La croada contra Catalunya.
- La mort del rei.
Un estil dual
La crònica presenta dues modalitats d'estil:
- Un estil culte, seguint el model de la Cancelleria, per a reflexions i comentaris de l'autor.
- Un estil directe, viu i col·loquial en els diàlegs dels personatges.