Crítiques a la intel·ligència i aprenentatge

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,94 KB

Les crítiques

Les crítiques d'aquest concepte d'intel·ligència que només té en compte els coneixements teòrics es basen en tres arguments:

  • El primer, que la intel·ligència abarca molt més que QI ja que no té en compte ni l'afectivitat ni la creativitat.
  • El segon és que un alt QI no té per què ser igual a l'èxit social.
  • El tercer argument és que els tests d'intel·ligència s'han utilitzat sovint com a instrument per legitimar desigualtats socials prèvies.

Inteligència emocional

Com allò que ens defineix com a éssers humans i defineix la nostra intel·ligència, l'intel·ligència emocional es basaria en cinc habilitats.

L'Aprenentatge

Definició: és un procés psíquic gràcies al qual s'assegura l'adquisició i la comprensió de nocions, conceptes, informacions, fenòmens i esdeveniments.

Tipus d'aprenentatge

  • Aprentatge per observació d'un model o imitació: copiar o repetir el que fa algú altre.
  • Aprentatge per assaig i error: respondre a un requeriment de manera aleatòria i retenir els positius que es repeteixen, mentre es deixen de banda els negatius.
  • Aprenentatge repetitiu (significatiu): el subjecte memoritza continguts sense comprendre'ls.
  • Aprentatge receptiu: es poden recuperar o reproduir més tard.
  • Aprenentatge per descobriment: descobrir, investigar i reordenar els conceptes.
  • Aprenentatge significatiu: relació entre la informació nova i els inconvenients que ja posseeix l'individu. Es produeix la interiorització.

Conductisme

És una teoria psicològica de l'aprenentatge, amb dues variants fonamentals, basada en dues premisses:

  1. La voluntat d'igualar la psicologia i les ciències naturals, per això es basen únicament en els aspectes observables del comportament psíquic, sense tenir en compte elements com l'inconscient o la motivació.
  2. La voluntat d'igualar el comportament animal i humà.

El conductisme clàssic (Ivan Pavlov)

Per a Pavlov, tota conducta no és res més que un reflex, una resposta a un estímul de l'entorn. Distingueix entre:

  • RI: Resposta o reflex incondicionat.
  • RC: Resposta o reflex condicionat.
  • EI: Estímul incondicionat.
  • EC: Estímul condicionat.

Condicionament operant (B. Skinner)

Skinner es va adonar que el fet decisiu en el condicionament de les conductes, és a dir, de l'aprenentatge, són les consequències que aquestes desperten en l'entorn. A partir d'aquí va establir 5 tipus de condicionament operant:

  1. Reforç positiu: Si la conducta va seguida d'un premi, aquesta tendirà a repetir-se.
  2. Castig: Reforça negativament una conducta i condiciona el subjecte a no repetir-la.
  3. Omissió: Intenta que no es repeteixi una conducta.
  4. Reforç negatiu: Estímul negatiu que no es deixa de fer fins que la conducta es modifica.

Entradas relacionadas: