Crítica a l'Innatismo: Arguments i Objeccions
Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,62 KB
Crítica de l'Innatismo
Argument del Consens Universal
Argument: "... hi ha uns principis, tant especulatius com pràctics, acceptats de manera universal per tothom".
Objeccions
- A banda de la teoria de l'innatisme, hi ha altres teories que poden explicar per què els humans comparteixen les mateixes veritats.
- Els nens i els idiotes, per exemple, no tenen en la seva ment aquests principis.
Argument Platònic
(Reminiscència: conèixer és recordar / l'enteniment descobreix el que ja sabia):
Versió general: Poden haver-hi en l'enteniment veritats que el mateix enteniment desconegui.
Altres Versions
- La capacitat intel·lectual és innata, el coneixement adquirit.
- El descobriment de la veritat inconscient al principi depèn de la maduració de l'enteniment.
- Allò inconscient esdevé conscient quan algun agent extern provoca en l'enteniment aquesta revelació (Menó: diàleg socràtic).
Contra l'Argument Platònic
Contra la versió general: És absurd dir que l'enteniment conegui i desconegui la mateixa cosa al mateix temps.
Contra les Altres Versions
Objeccions a la versió 1: És un absurd parlar d'una capacitat que en alguns casos no pot exercitar-se. Si parlem d'algú que té capacitats intel·lectuals és perquè l'exercita en aquest moment o l'ha exercitat en algun moment anterior.
Objeccions a la versió 2: Resulta injustificable parlar de la maduració de l'enteniment al marge de la seva interacció amb el medi extern a través dels sentits. Si l'enteniment evoluciona és perquè exercita aquest contacte continu i constant amb el seu entorn.
Objeccions a la versió 3: El reconeixement d'una veritat oblidada no significa que aquesta veritat sigui innata, significa que en algun moment de la nostra vida la vam adquirir però no la vam comprendre. És en una etapa posterior quan el nostre enteniment, per efecte de la pràctica contínua i constant, tot i recuperant-la de la memòria, pot ser capaç d'entendre-la. I, en algun cas, cegat per l'emoció d'aquest descobriment, ha fet que l'enteniment pugui elaborar una explicació que té més de poètica que de versemblant, com la teoria de la reminiscència platònica.
Argument de l'Evidència
- Argument: L'evidència d'aquests principis generals és l'efecte de la seva naturalesa innata.
- Objeccions: L'evidència d'aquests principis no és l'efecte del seu caràcter innat, sinó que depèn de la claredat i del coneixement del significat de les paraules a les quals estan associades. Quan s'entenen les paraules amb què designem aquests principis, s'accepten immediatament. No és possible pensar el contrari del que aquests principis afirmen. Pel seu caràcter general i abstracte, és possible que per algunes persones, més acostumades a la singularitat i familiaritat de les paraules corrents, aquesta evidència sigui incapaç de veure-la.
Prioritat dels Principis Generals
Argument: Si acceptem l'evidència de 2+1=3 i allò verd no és vermell és perquè deriva de l'evidència d'aquests dos principis especulatius generals i innats (A=A / A≠noA).
Objeccions
- L'evidència que la gent corrent atorga a aquests dos judicis particulars no depèn de la influència d'aquests dos principis especulatius perquè la majoria els desconeix.
- Per principi, l'evidència està més a prop d'allò més particular que d'allò més general.
- Els principis generals són el resultat d'un procés de raonament inductiu: es dedueixen per reflexió dels casos particulars.
Caràcter Apriòric de les Idees Innates
Argument: Aquests dos principis són anteriors a qualsevol idea adquirida o adventícia (a posteriori). Sense aquests dos principis seria impossible assolir la certesa d'altres coneixements.
Objeccions
- Els elements bàsics sobre els quals estan constituïdes les idees generals (els dos principis especulatius) són les idees particulars: material adquirit pels sentits.
- Aquests dos principis no són les veritats que apareixen en primer lloc en les ments infantils, sinó més aviat les últimes. Si fos així, aquestes veritats innates haurien de ser les primeres que es pensessin, les primeres que apareixerien en la ment.
Caràcter Originari de les Idees Innates
Argument: Aquests dos principis són anteriors a qualsevol procés educatiu realitzat de forma premeditada (escoles).
Objeccions
Si fos així, aquestes veritats innates apareixerien de forma més clara en la ment d'aquelles persones que no han rebut cap mena d'educació: nens petits, idiotes, salvatges i gent analfabeta. Aquests dos principis són completament desconeguts entre aquests sectors de la humanitat.
Conclusió de Locke
Locke acaba amb una ironia la bateria d'objeccions realitzades contra les proves de l'innatisme, tot i preguntant-se per l'origen d'aquests dos principis especulatius:
"... són l'idioma i el treball de les escoles i de les acadèmies en les nacions cultes, habituades a aquests tipus de discursos o estudis, on les disputes són freqüents, perquè es tracta de principis aptes per polemitzar en l'art de convèncer, tot i que, cal dir-ho, en cap cas condueixen al descobriment de la veritat o a l'avenç del coneixement".
Conclusió: L'innatisme és un prejudici adquirit en les escoles.