Crítica als Llibres de Text d'Història: Cap a un Pensament Crític
Enviado por Chuletator online y clasificado en Derecho
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,54 KB
Crítica al Llibre de Text Tradicional d'Història
Deficiències del Contingut i Estructura
Els continguts del currículum reflectits als llibres de text sovint presenten problemes:
- L'índex no correspon a interessos científics, ja que està fet pel ministeri i no per historiadors o docents. Per tant, el seu contingut no sorgeix del consens.
- Els llibres presenten una cronologia encadenada, és a dir, un tema porta a un altre sense més explicació i de forma estanca (finalitzem l'edat mitjana i comença la moderna sense saber per què).
- Es mostren com a realitats tancades i els fets arriben a nosaltres de manera lineal; no hi ha decisions ni diversos camins possibles.
Manca de Crítica i Reflexió
El llibre de text es troba nu de tota crítica i reflexió, per la qual cosa resulta irracional. No són constructius, i els elements sociohistòrics hi apareixen sense cap tipus de pedagogia (són antipedagògics). Són llibres elitistes amb construccions arcaiques (positivisme), preparats per a ser memoritzats i amb un clar interès nacional patriòtic.
Impacte en la Comprensió Històrica
Hem de dominar els llibres de text per a saber com utilitzar-los. No hi ha cap element crític al llibre; apareix el fet i prou. El passat hi apareix de forma lineal i la sensació és que una cosa succeeix a l'altra. Explicat d’aquesta forma, el present s’entén com un arbre genealògic; d’aquesta manera no veiem l'estructura actual de la nostra societat.
El Rol Docent i la Consciència Històrica
La nostra funció com a docents és que l'alumne pensi històricament (fer-se preguntes sobre el perquè del passat, com ha passat, quan...). Si un alumne no té consciència històrica, no tindrà esperit ciutadà perquè no tindrà models amb els quals comparar-se. Per exemple, si el noi/a no coneix què és el capitalisme, l'anarquia, el comunisme, no pot elegir; aleshores, no serà crític, seran ciutadans no actius a la societat, no tindran eines per a participar socialment.
Problemes Específics: Desconnexions i Biaixos
Als llibres hi ha moltes desconnexions, sovint només apartats clau sense relació entre si, desconnectats de la història local. La història passa d’un context espanyol a un europeu sense transició clara. No hi ha esperit crític als llibres de text.
Exemples de biaixos:
- Les guerres d'Àfrica entre nacions, als llibres les presenten com a guerres de tribus.
- Segons els llibres, la guerra és neta.
- De la Guerra Mundial no s'expliquen els objectius, les intencions ni el motiu.
- Segons els llibres, totes les guerres són evitables, no hi ha herois, canvien 'guerra' per 'enfrontament', no hi ha guerres justes ni legítimes.
- La guerra no soluciona res, sinó que genera nous problemes.
Reptes i Propostes de Millora
El nostre repte seria: reelaborar la història dels pobles d’Espanya superant la perspectiva del nacionalisme espanyol i integrar aquesta història al context d’Europa. Com ensenyar tota la història i els continguts als immigrants?
La Importància de la Identitat
La identitat és el que s'ha de treballar des de les Ciències Socials (CCSS): qui ets i on ets; des d'aquestes preguntes, integrar l'alumne al seu ambient i història social. La identitat es pot crear però també es pot destruir; té dos grans elements d'alimentació: la família i l’escola.