Crítica al Capitalisme i la Religió: Anàlisi de Marx

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,85 KB

Crítica a la Religió

La religió:

  • Atorga una fonamentació sobrenatural de la realitat.
  • Atemoreix els individus.
  • Contribueix a controlar els moviments de protesta social.
  • És l'opi del poble, el manté inactiu.

El Naixement del Moviment Obrer

Crítica del capitalisme degut a pràctiques abusives. Sorgiment de sindicats (unió de treballadors) i el socialisme.

  • Necessitat de millorar les condicions de treball.
  • La vaga com a instrument de lluita.

Socialisme Utòpic vs. Socialisme Científic

Socialisme:

  • Moviment que defensa la fraternitat i la igualtat.
  • Reformes socials que dignifiquin al treballador.
  • Model social nou, just i igualitari.

El socialisme és utòpic quan:

  • No es fonamenta científicament.
  • Considera que reformar el capitalisme és suficient.

Marx:

  • L’anàlisi del capitalisme demostra que no és reformable.
  • El capitalista és injust i explotador.
  • El capitalisme ha de ser enderrocat.

El Final Inevitable del Capitalisme

Per a l’economia política clàssica, el capitalisme és natural, sorgeix en una societat lliure i pot millorar les condicions de vida de la població.

Marx: El capitalisme no és natural, és una forma concreta d’organització socioeconòmica, un sistema injust que sobreviu a costa del patiment i l’alienació del proletariat. S’ha de comprendre per permetre l’arribada d’un ordre social just.

Les Conseqüències del Capitalisme

Crisi de sobreproducció per la manca de consum.

Aparició del Comunisme

  • Fi de la propietat privada dels mitjans de producció, terres, fàbriques i màquines.
  • Fi de la distinció capitalista/proletari i de la lluita de classes, eternitat del comunisme.
  • Fi de l’alienació, llibertat creadora.
  • Gestió comú de la riquesa i desaparició de l’explotació.
  • Marx: ‘De cadascú, segons les seves capacitats; a cadascú, segons les seves necessitats’ = oposició a la igualtat absoluta.

La Concepció Antropològica de l'Ésser Humà

  • La capacitat de transformació creativa de la realitat és allò essencial de l'humà: el treball.
  • L'ésser humà és fonamentalment pràctic.
  • La creació d'una obra singular, que abans no existia, que introdueix una nova realitat al món, és la realització més alta i plena de les potencialitats humanes.

L'Alienació i el seu Origen

  • Situació de l’obrer al sistema capitalista.
  • Impossibilitat d’expressar la creativitat.
  • Els mitjans de producció són en mans privades.
  • El capitalista necessita la força de treball.

Tipus d'Alienació

  • Alienació davant el producte:
    • L’objecte apareix com a quelcom alienat i amenaçador.
    • L’obrer no és amo del producte que elabora i aquest li és arrabassat pel capitalista.
    • L’objecte deixa de ser reflex de la seva humanitat i es torna estrany, hostil i aliè.
  • Alienació davant el procés:
    • Jornada laboral repetitiva, mecànica, deshumanitzadora.
    • Es presenta com quelcom aliè i hostil.

Altres Tipus d'Alienació

  • Alienació política: separació entre societat civil i Estat (l’Estat és al servei de la burgesia).
  • Alienació ideològica i religiosa: contribueix a la passivitat i submissió a l’interès dels capitalistes.

Plusvàlua

Concepte que explica l’origen de l’explotació capitalista.

  • La força de treball es pot comprar i vendre com qualsevol altre bé. El burgès paga a l’obrer per aquesta.
  • Què és el que paga? Quin és el valor que li dona el capitalista a la força de treball?
    • Existeixen dos tipus de valors: valor d’ús i valor de canvi.
    • Valor d’ús: valoració segons el profit i la utilitat que un bé proporciona. Exemple: Or -, Aigua +.
    • Valor de canvi: valoració segons la quantitat de treball que comporta el bé creat. Exemple: Or +, Aigua -.
  • El capitalista paga el valor de canvi, preu menor que el valor d’ús, la plusvàlua.
  • Plusvàlua: diferència entre el valor d’ús de la força de treball i el seu valor de canvi. És la font de riquesa del capitalista.
  • Els obrers produeixen més valor del que els paguen amb el salari.

Conclusió

El capitalisme és un sistema pervers i injust.

  • El tret propi de l’ésser humà, la creativitat, queda anul·lat.
  • El treballador és un simple instrument/mercaderia per al profit burgès.
  • La plusvàlua explica l’explotació.

Entradas relacionadas: