Criteris d'Avaluació, Objectius i Continguts Curriculars

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,16 KB

Criteris d'avaluació

  1. Què avaluar? Segons la qualitat i característiques dels continguts relacionats amb cada objectiu, tindrem un o més criteris per avaluar.
  2. Quan avaluar? Avaluació inicial, avaluació formativa o reguladora (durant el procés d’aprenentatge) i avaluació final.
  3. Com avaluar? Criteris d’avaluació expressats en verbs d’acció.


Objectius

Són els propòsits institucionals, explícits o no, que orienten l’activitat de l’organització i constitueixen la raó de ser del centre.

Taxonomies

Diferents dominis: cognitiu (Bloom o Guilford), afectiu (Raveno o Krathwohl), i psicomotor (Guilford o Harrow).

Taxonomia de Bloom

Divideix l’àmbit cognitiu en sis categories:

  • Conèixer
  • Comprendre
  • Aplicar
  • Analitzar
  • Sintetitzar
  • Valorar

Taxonomia de Krathwohl

Dividida en cinc categories on la característica principal és que és totalment subjectiva, en contraposició a l’objectivitat del domini cognitiu:

  • Recepció
  • Resposta
  • Valoració
  • Organització
  • Caracterització

Taxonomia de Harrow

Altament analítica i de base fonamental biològica i esportiva, presenta un total de sis nivells estructurats:

  • Moviments reflexos
  • Moviments fonamentalment bàsics
  • Habilitats perceptuals
  • Habilitats físiques
  • Destreses de moviments
  • Comunicació no discursiva

(Considerada la més acabada i perfecta, per això no rep crítiques).

Com formular objectius

  1. Expressar-los com a conductes observables.
  2. Establir condicions d'execució.
  3. Definir el criteri d’avaluació.

Contingut

Allò sobre el que es treballa (aspecte material) i l'operació que es realitza sobre o amb aquest contingut (aspecte formal). Són formes culturals i de sabers seleccionats per formar part de les diferents àrees curriculars.

Fase de selecció dels continguts

  1. Criteri de representativitat: Que sigui una mostra del conjunt global.
  2. Criteri d'exemplaritat: Que tingui capacitat de generalització.
  3. Significació epistemològica: Rellevància dins la disciplina (ex: abans de multiplicar han de saber sumar).
  4. Transferibilitat: Possibilitat d'aplicar-lo a diverses situacions o assignatures.
  5. Durabilitat: Que no sigui un coneixement obsolet ràpidament.
  6. Convencionalitat: Acceptat per la comunitat científica o social.
  7. Especificitat: Adequat al nivell i context.

Seqüenciació

Una vegada seleccionats els continguts, els hem d’ordenar. Tipus de seqüències:

  • Simples o lineals:
    • Homogènia
    • Heterogènia
    • Equidistant
    • No equidistant
  • Complexes:
    • Amb alternatives
    • Amb retroactivitat
    • En espiral
    • Convergent

Organització didàctica dels continguts

L'organització didàctica dels continguts del currículum considera una sèrie de principis:

  1. Significació: Epistemològica, psicològica o didàctica.
  2. Gradualitat: Organitzats perquè permetin avançar el subjecte en el maneig d’estructures mentals cada vegada més complicades.
  3. Autonomia de l’alumne: L’escola ha d’aconseguir unes bases generals i comunes per a tots els subjectes, marcant uns continguts mínims.

Tipus de continguts (LOGSE)

  1. Conceptuals: Designen conceptes, fets, principis i sistemes explicatius.
  2. Procedimentals: Conjunt d’accions ordenades i orientades cap a la consecució d’una finalitat (saber fer).
  3. Actitudinals: Fan referència al conjunt de valors, normes o principis que presideixen tot comportament (saber ser i estar).

Entradas relacionadas: