Criteris d'Avaluació, Objectius i Continguts Curriculars
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,16 KB
Criteris d'avaluació
- Què avaluar? Segons la qualitat i característiques dels continguts relacionats amb cada objectiu, tindrem un o més criteris per avaluar.
- Quan avaluar? Avaluació inicial, avaluació formativa o reguladora (durant el procés d’aprenentatge) i avaluació final.
- Com avaluar? Criteris d’avaluació expressats en verbs d’acció.
Objectius
Són els propòsits institucionals, explícits o no, que orienten l’activitat de l’organització i constitueixen la raó de ser del centre.
Taxonomies
Diferents dominis: cognitiu (Bloom o Guilford), afectiu (Raveno o Krathwohl), i psicomotor (Guilford o Harrow).
Taxonomia de Bloom
Divideix l’àmbit cognitiu en sis categories:
- Conèixer
- Comprendre
- Aplicar
- Analitzar
- Sintetitzar
- Valorar
Taxonomia de Krathwohl
Dividida en cinc categories on la característica principal és que és totalment subjectiva, en contraposició a l’objectivitat del domini cognitiu:
- Recepció
- Resposta
- Valoració
- Organització
- Caracterització
Taxonomia de Harrow
Altament analítica i de base fonamental biològica i esportiva, presenta un total de sis nivells estructurats:
- Moviments reflexos
- Moviments fonamentalment bàsics
- Habilitats perceptuals
- Habilitats físiques
- Destreses de moviments
- Comunicació no discursiva
(Considerada la més acabada i perfecta, per això no rep crítiques).
Com formular objectius
- Expressar-los com a conductes observables.
- Establir condicions d'execució.
- Definir el criteri d’avaluació.
Contingut
Allò sobre el que es treballa (aspecte material) i l'operació que es realitza sobre o amb aquest contingut (aspecte formal). Són formes culturals i de sabers seleccionats per formar part de les diferents àrees curriculars.
Fase de selecció dels continguts
- Criteri de representativitat: Que sigui una mostra del conjunt global.
- Criteri d'exemplaritat: Que tingui capacitat de generalització.
- Significació epistemològica: Rellevància dins la disciplina (ex: abans de multiplicar han de saber sumar).
- Transferibilitat: Possibilitat d'aplicar-lo a diverses situacions o assignatures.
- Durabilitat: Que no sigui un coneixement obsolet ràpidament.
- Convencionalitat: Acceptat per la comunitat científica o social.
- Especificitat: Adequat al nivell i context.
Seqüenciació
Una vegada seleccionats els continguts, els hem d’ordenar. Tipus de seqüències:
- Simples o lineals:
- Homogènia
- Heterogènia
- Equidistant
- No equidistant
- Complexes:
- Amb alternatives
- Amb retroactivitat
- En espiral
- Convergent
Organització didàctica dels continguts
L'organització didàctica dels continguts del currículum considera una sèrie de principis:
- Significació: Epistemològica, psicològica o didàctica.
- Gradualitat: Organitzats perquè permetin avançar el subjecte en el maneig d’estructures mentals cada vegada més complicades.
- Autonomia de l’alumne: L’escola ha d’aconseguir unes bases generals i comunes per a tots els subjectes, marcant uns continguts mínims.
Tipus de continguts (LOGSE)
- Conceptuals: Designen conceptes, fets, principis i sistemes explicatius.
- Procedimentals: Conjunt d’accions ordenades i orientades cap a la consecució d’una finalitat (saber fer).
- Actitudinals: Fan referència al conjunt de valors, normes o principis que presideixen tot comportament (saber ser i estar).