La Crisi Econòmica i l'Evolució dels Mitjans a Catalunya
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Informática y Telecomunicaciones
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,91 KB
Premsa: Impacte de la Crisi
El 2011, hi havia 4.373 periodistes a l’atur a l’Estat espanyol (1.151 a Catalunya). El total de periodistes a l’atur a l’Estat era de 9.937.
De 2007 a 2010, la premsa d’informació general va retrocedir en vendes 80.000 exemplars (-14,4% de difusió). El sector revistes el 2009 va perdre un 37,7% de difusió i el 2010 el 14,2% de publicitat.
Diversos mitjans van tancar o van aplicar retallades significatives:
- El diari “Público” va tancar, deixant 110 treballadors al carrer (50 van continuar en la versió online). Tenia un deute de 20 milions d’euros.
- El diari “La Mañana” de Lleida va acomiadar 22 treballadors i feia sis mesos que no pagava. Tenia un deute de 5 milions d’euros.
- El diari “El Punt/Avui” va acomiadar uns 150 treballadors. “Avui” va néixer el 1976 i “El Punt” el 1979.
- El diari econòmic “Cinco Días” (Prisa) va acomiadar quinze treballadors.
- El diari gratuït “ADN” (del Grup Planeta) va tancar, deixant 60 treballadors sense feina.
- Les revistes “Don Balón” (36 anys d'història) i “Tretzevents” (seixanta anys d'història) també van tancar, deixant dotze i un nombre no especificat de treballadors sense feina, respectivament.
Hi ha un clar retrocés de lectors de premsa, però creix l’oferta en català amb el diari “Ara”, creat el 2010, i la versió catalana de “La Vanguardia” del 2011. Abans, el total de lectors de premsa generalista en català era del 13,4%; ara el consum creix.
Ràdio: Consum i Saturació
La ràdio és el tercer mitjà de comunicació de major consum, rere la televisió i les revistes. El 55,7% de la població catalana l’escolta cada dia.
Hi ha una saturació de l’oferta, és a dir, moltes emissores. El 2009 hi havia 886 freqüències, de les quals 583 són públiques (65,8%), 195 privades (22%) i 108 del tercer sector (12,2%). El sector públic està format per RNE, Catalunya Ràdio, COM Ràdio i les ràdios municipals.
En els últims anys, la competència pel lideratge és entre la pública Catalunya Ràdio i la privada RAC1 (Grup Godó).
A l’Estat, la més escoltada és la SER (Prisa), amb 4,1 milions d’oients, seguida d’Onda Cero (Planeta), amb 2,2 milions d’oients. Entre les musicals, la primera és Los 40 Principales (Prisa), la segona Cadena Dial (Prisa), la tercera Cadena 100 i la quarta Europa FM (Planeta), amb 1,4 milions d’oients.
La crisi també ha afectat el sector radiofònic:
- Punto Radio (Vocento) va acomiadar 50 treballadors.
- Van tancar Comunicalia (8 treballadors), Ràdio Manlleu (6 treballadors) i la Radiotelevisió de Mallorca (117 treballadors).
En aquest mitjà, ha anat creixent el consum en català. Actualment, hi ha un lleuger avantatge d’oients en castellà, però si continua l’actual evolució, en dos anys els oients en català poden passar a ser majoritaris.
Televisió: TDT i Crisi
Amb la implantació de la TDT, hi ha hagut una reordenació de l’oferta: de 56 canals el 2008 es va passar a 109 el 2010. No obstant això, la multiplicació de canals, en lloc d'afavorir el pluralisme, ha portat a una major concentració.
Aquest mitjà de comunicació és el predominant. Es calcula que cada català i espanyol es passen l'equivalent a 60 dies sencers cada any (dels 365) veient la televisió.
El Grup Godó té 8TV, 105TV, Barça TV i Estil 9. Sols gestiona 8TV; les altres les té llogades. Ara, Canal Català, de Nicola Pedrazzoli, es quedarà 105TV per fer una televisió independentista i fer de contrapunt a Intereconomia.
La crisi ha portat al tancament de diverses televisions locals:
- Televisió de l'Hospitalet (50 treballadors a l'atur)
- Gavà Televisió (6 treballadors sense feina)
- Canal Nord (Empordà) (5 treballadors)
- Maresme Digital TV2
La publicitat a televisió ha baixat un 32,5% entre 2007 i 2009. En el cas de TV3, un 30,2%.
Actualment, s'aplica una política per part de la dreta i el Grup Godó per treure la publicitat a Catalunya Ràdio i TV3. Molts sectors ho consideren un atac a la normalització lingüística.
A Catalunya, el 53,6% de la població mira televisió en català i el 85,7% en castellà.
Internet: Creixement i Ús
Aquest mitjà de comunicació ha vist créixer un 64% la publicitat entre 2007 i 2010. És el tercer en inversió publicitària, havent passat davant de la ràdio.
La penetració a Catalunya se situa entre el 65% i 70% de la població de 14 a 64 anys. El seu ús baixa molt entre els sectors (famílies) amb ingressos inferiors a 1.100 euros mensuals i entre la gent més gran (15%).
El creixent ús d’internet és per 3 causes principals:
- Relacions personals i creixement de les xarxes socials (53% d’internautes) i correu electrònic (90,5%).
- Utilització de serveis (consultes, gestions, etc.).
- Notícies. Hi ha els diaris exclusius per internet, com VilaWeb o Nació Digital, i els relacionats amb altres mitjans de comunicació (premsa, ràdios, televisions). També hi ha les ràdios i televisions per internet.