La coordinació motriu: definició, tipus i entrenament
Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física
Escrito el en
catalán con un tamaño de 6,77 KB
La coordinació és la capacitat de moure el cos ordenadament per l’espai mitjançant l’actuació conjunta del SNC (Sistema Nerviós Central) i la musculatura per realitzar un determinat moviment.
Classificació de la coordinació
Segons les característiques del moviment
- Coordinació dinàmica general: El moviment és global, implicant en l’acció diferents regions corporals. Serveix de base a tots els moviments i es manifesta en desplaçaments, girs i salts.
- Coordinació dinàmica específica o segmentària: Moviments analítics i control dels nostres segments corporals. Impliquen la manipulació d’objectes en les quals determinats segments acostumen a realitzar tasques diferenciades (per exemple: malabars o tocar la bateria).
En aquest tipus de coordinació és important la percepció espai-temps de l’objecte en moviment o de l’espai pel qual volem manipular-lo. Són moviments que fan referència al sentit de la vista; per això parlem de:
- Coordinació ull-mà (coordinació oculomanual).
- Coordinació ull-peu.
- Coordinació ull-cap.
La coordinació segmentària és fonamental per a l'obtenció d'un bon control i ajust de l'acte motor, ja que assumeix un rol clau en la consolidació de la dominància de la lateralitat i en l'estructuració espai-temps, facilitant l'adquisició de les habilitats motrius bàsiques.
Segons la participació muscular
- Intermuscular: És la coordinació entre tots els músculs que intervenen en una determinada acció. Cada múscul té una funció específica:
- Agonistes: Són els principals responsables del moviment.
- Antagonistes: Permeten el moviment.
- Sinergistes: Col·laboren en el moviment.
- Fixadors: Ajuden amb una contracció isomètrica que fixa l'articulació.
- Intramuscular: Fa referència a la capacitat d’un sol múscul d’actuar nerviosa i mecànicament de manera conjunta i eficaç davant d’un moviment.
Elements que faciliten la coordinació
Analitzadors del moviment
- Kinestèsics: Situats als músculs, tendons, lligaments i articulacions; informen de la posició d’extremitats i tronc.
- Tàctils: Situats a la pell, mans i peus; informen de la forma i superfície dels objectes.
- Estàtic-dinàmics: Situats a nivell vestibular (oïda interna); informen de la posició del cap i són responsables de l’equilibri.
- Visuals: Situats als ulls; indiquen els moviments del propi subjecte i la posició dels altres.
- Acústics: Informen dels sorolls durant les accions.
La percepció del temps (Timing)
Representa la capacitat per percebre el temps de forma adequada en relació amb la presa de decisions i l’acció (timing). També representa el com i el quan d’una resposta motriu davant d’un obstacle o adversari.
El repertori gestual
Fa referència a la possibilitat de respondre a un moviment basant-se en els moviments apresos anteriorment. Si aquest repertori és ampli, la resposta és més ràpida i eficaç.
Elements que dificulten la coordinació
- A més grups musculars implicats, més dificultat.
- A més velocitat d’execució, més dificultat.
- La durada de l’activitat i un baix nivell de condició física influeixen negativament.
- L'ús d'un mòbil (pilota, raqueta, etc.): la seva mida i forma afecten la coordinació.
Relació amb la resta de qualitats físiques
La coordinació està estretament lligada a la resta de capacitats:
- Força: Necessitem un mínim de força per a l'acció.
- Resistència: La fatiga disminueix la coordinació.
- Velocitat: Necessària per a la reacció i l'execució ràpida.
- Flexibilitat: Ajuda a aconseguir l'amplitud de moviment necessària.
Objectius del treball de la coordinació
- Millorar totes les habilitats motrius.
- Desenvolupar patrons automàtics de resposta.
- Millorar l’activació i inhibició sincronitzada de grups musculars.
- Millorar el temps de reacció i l’adaptació a situacions noves.
El treball coordinatiu ha de ser el ciment del repertori gestual de qualsevol infant abans d'iniciar una activitat fisicoesportiva específica.
Fases de la coordinació
- Mecanisme de percepció: Rebre informació de l’entorn. Cal potenciar la participació activa i l'atenció selectiva.
- Mecanisme de decisió: El nombre d'alternatives, el risc i la incertesa dificulten aquest procés.
- Mecanisme d’execució: Realització del moviment. Depèn dels grups musculars i la velocitat.
- Control del moviment (Feedback): Informació que permet interpretar el grau de correcció per arribar a l’automatització.
Evolució de la coordinació
Entre els 4 i 7 anys s'experimenta el major creixement motriu i cognitiu.
- Lateralitat: Als 6 anys es té consciència de dreta/esquerra sobre un mateix; als 8 anys, respecte als altres.
- Equilibri: L'estàtic comença a l'any; el dinàmic progressa entre els 5 i 12 anys.
- Esquema corporal: S'adquireix des dels 2-3 anys fins als 11-12 anys.
Entrenament de la coordinació
S'han d'utilitzar exercicis dinàmics i variats que l'esportista no hagi automatitzat. Les pautes principals són:
- Variació del ritme i de les condicions externes (mida, pes, espai).
- Combinació d'activitats ja conegudes.
- Execució bilateral i variacions de la informació perceptiva (ex: tapar els ulls).
Nota: Les accions d'elevada dificultat en estat d'esgotament només es reserven per a esportistes de nivell, ja que la fatiga no és ideal per treballar la tècnica.
Exemplificacions de tasques
- Accions amb el propi cos: Desplaçaments amb canvis de pas, girs, salts i tombarelles.
- Llançaments i recepcions: Ús de pilotes de diferents mides amb la mà dominant i no dominant, en estàtic o en moviment.
- Salts amb cordes: Salts bàsics, alternatius, a peu coix o amb cordes col·lectives.