El Conveni Col·lectiu: Fonts Professionals i Regulació

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,2 KB

Fonts Professionals, Supletòries i Indirectes

1. El conveni col·lectiu

Concepte i naturalesa

“El conveni col·lectiu té cos de contracte però ànima de llei”.

Concepte: “Norma sorgida d’una negociació entre representants dels treballadors i empresaris adreçada, fonamentalment, a la negociació de condicions de treball”. Negociació del salari i condicions (regulació).

Naturalesa:

  • És una norma jurídica.
  • Té un origen contractual o negocial. No l’imposa el Govern.

2. Reconeixement constitucional (art. 37.1 CE) i desenvolupament normatiu (Títol III TRLET: arts. 82 i ss)

Hi ha una força vinculant dels convenis i regula el conveni col·lectiu amb una gran amplitud.

3. Relació amb la Llei i el reglament laboral

El conveni col·lectiu no pot contradir el contingut de la llei o del reglament.

  • Regla general: inferioritat jeràrquica (art. 3.1 b ET).
  • Excepcions: Remissions en blanc. Art. 14 TRLET. Si el conveni col·lectiu no preveu una durada màxima, ens remetrem a la llei. El conveni col·lectiu adapta la norma laboral al sector o a l’empresa.
  • Espai natural: regulació sectorial o empresarial.
  • Relació de “vas comunicant” amb el reglament laboral.

4. Tipologia de convenis col·lectius

Segons l'àmbit:

  • Empresarial i supraempresarial. Pot tenir aquests dos tipus d‘àmbits.
  • Mala articulació legal dels diversos àmbits (art. 83.1 TRLET). El conveni col·lectiu tindrà l’àmbit que les parts decideixin, i això és un enrenou per determinar quin és el conveni col·lectiu que s’ha d’aplicar.

Depenent de l’abast personal:

  • Conveni normatiu: Títol III TRLET (remissió). S’aplica a tots els treballadors i a tots els empresaris que es troben dins de l'àmbit del conveni col·lectiu.
  • Conveni d’eficàcia limitada: Naturalesa contractual. Convenis d’eficàcia no normativa = convenis extraestatutaris, que serien els convenis col·lectius que afecten només els treballadors i empresaris representats en el procés negociador.

Només per a treballadors i empresaris directament representats en el procés negociador.

Los convenios que no cumplen las exigencias del Título III del ET se suelen llamar convenios «extraestatutarios» (fuera o al margen del ET). Son lícitos, pero su grado de aplicabilidad es menor: su eficacia se limita a los trabajadores y empresarios representados directamente en la negociación (afiliados al sindicato o a la asociación empresarial correspondiente), y, según la jurisprudencia, no tienen valor normativo, sino meramente contractual para las partes firmantes (que habrán de encargarse así de llevarlos a los correspondientes contratos de trabajo). Su ámbito funcional y territorial puede ser variado, prácticamente en los mismos términos que el convenio estatutario.

Entradas relacionadas: