Control de Qualitat en Dades: Errors, Fiabilitat i Entrenament
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,37 KB
Control de Qualitat en l'Obtenció de Dades i Gestió d'Errors
Per garantir la fiabilitat de les dades, s'han de valorar els següents aspectes:
- Rellevància: importància i utilitat de la investigació.
- Exactitud: precisió i exactitud amb què es mesura el fenomen.
- Coherència: amb altres dades d'altres investigacions i coherència interna.
- Validació: per detectar determinats errors.
Problemes en la Recopilació de Dades
Al recopilar dades, es poden presentar diversos problemes:
- Enquesta: problemes per contactar amb les persones. Quan no es troba la persona o es nega a col·laborar (dades no respostes o inexactes).
- Experiments: dificultat per recrear condicions similars o idèntiques al medi real.
- Observació: mètode lent.
Estratègies per Minimitzar Errors Comuns
Per minimitzar els errors més comuns en la recopilació de dades, es poden aplicar les següents estratègies:
- Tècnica del mostreig: elecció acurada de la mostra per minimitzar biaixos.
- Construcció del formulari: disseny d'un formulari ben formulat i clar.
- Recompenses i incentius: oferir recompenses per estimular la resposta.
- Participació d'entrevistadors formats: assegurar que els entrevistadors estiguin degudament capacitats.
- Verificació de dades: anàlisi dels qüestionaris per algú diferent de l'entrevistador.
Entrenament i Calibració: Fiabilitat i Variabilitat
Rol i Condicions de l'Entrevista
Els entrevistadors han de seguir unes pautes clares:
- Els entrevistadors han d'anunciar la seva visita i explicar-ne el motiu. S'ha de concretar la cita quan l'entrevistat pugui atendre sense presses i en un estat relaxat.
- L'entrevista ha de realitzar-se en un local que faciliti el diàleg, allunyat de soroll, garantint intimitat i anonimat.
- L'entrevistador ha de ser amable, educat i simpàtic, ha d'explicar el motiu de l'enquesta i destacar-ne el caràcter confidencial i anònim.
Qualitats Essencials dels Entrevistadors
Un equip d'entrevistadors eficaç necessita les següents qualitats:
- Qualitats ètiques: que impedeixin que responguin ells mateixos els qüestionaris o que suggereixin respostes als indecisos per guanyar temps. Han de tenir paciència amb gent amb mals modals o amb la necessitat de tornar diverses vegades al mateix domicili. Han de ser persones equilibrades.
- Qualitats socials: educats i correctes, sense ser excèntrics per no desentonar en cap medi. No han de mostrar sorpresa davant de les respostes que doni l'entrevistat.
- Qualitats tècniques: conèixer el mètode de l'enquesta per mostreig per respondre les preguntes que pugui formular la persona enquestada. Conèixer la tècnica de l'interrogatori i aclarir preguntes, així com la matèria sobre la qual tracta l'enquesta.
Procediments de Captació de Personal
La captació de personal implica els següents procediments:
- Procediments per contactar amb la gent i presentar l'estudi.
- Familiaritzar el personal amb els formularis de l'enquesta, mapes i altres elements.
- Estandaritzar un llenguatge comú en el moment de realitzar el qüestionari.
- Procediments per suprimir respostes inadequades.
- Regles i guies per utilitzar els procediments interns.
Objectius de la Formació del Personal de Camp
Els objectius de la formació del personal de camp són:
- Comunicar els objectius i la importància de l'estudi per a la població (al personal).
- Familiaritzar-los amb els conceptes que han d'utilitzar a l'enquesta.
- Preparar-los per a un correcte i ràpid desenvolupament de l'enquesta.
- Entregar-los les eines per gestionar casos complexos.
- Ensenyar-los a gestionar el rebuig dels enquestats.
- Familiaritzar-los amb els procediments administratius del procés d'obtenció de dades.
Control de Qualitat Continu dels Resultats
És molt important tenir un control constant dels resultats de l'enquesta mitjançant un control de qualitat que permeti:
- Verificar si les taxes de resposta i cooperació són les esperades.
- Determinar si el cost és diferent o no a l'estimat.
- Comprovar que la qualitat dels qüestionaris sigui l'esperada.
- Controlar si els treballadors de camp compleixen les seves tasques.
- Verificar la fiabilitat del qüestionari.
Variabilitat i Fiabilitat en la Mesura
- Fiabilitat:
- Precisió. Es repeteix el procés de mesura i s'avalua la concordança entre les diferents mesures.
- Variabilitat:
- Diferents valors obtinguts en les mesures.
- Repetibilitat:
- S'avalua fent més d'una mesura a la mateixa persona i en les mateixes condicions (concordança intraobservador).
- Concordança Interobservador:
- Consistència dels resultats obtinguts per dos observadors diferents sobre el mateix individu, sense que coneguin el resultat l'un de l'altre.