Contractes de les Administracions Públiques

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,68 KB

La Llei de Contractes de les Administracions Públiques

Reial decret legislatiu 3/2011, 14 de novembre

Introducció

Regula i afecta els contractes de tipus administratiu que subscriuen les administracions públiques.

Existeixen dues categories:

  • Contractes sotmesos al Dret Administratiu.
  • Contractes de Dret Privat, regulats per les normes juridicoprivades.

Són contractes administratius:

  • Típics: L'execució d'obres, la gestió de serveis públics i la realització de subministraments, els de consultoria i assistència o de serveis.
  • Privats: En particular, els contractes d'assegurances, bancaris i d'inversions, i els contractes que tinguin per objecte la creació i interpretació artística i literària i els d'espectacles.

Principis bàsics en la contractació administrativa

En els diferents contractes celebrats per l'Administració Local s'han de complir tres principis bàsics:

  1. Principi de publicitat: S'ha de fer públic per informar tothom. La publicitat dependrà del preu del contracte.
  2. Principi de concurrència i principi d'igualtat: Ha de poder participar tothom que vulgui i compleixi els requisits.
  3. Principi de no discriminació: No es pot discriminar ningú.

Selecció del contractista

Tipus de procediment

  1. Procediment obert: Tot empresari interessat podrà presentar una proposició.
  2. Procediment restringit: Aquells empresaris seleccionats expressament per l'Administració.
  3. Procediment negociat: Serà adjudicat a l'empresari justificadament elegit per l'Administració, prèvia consulta i negociació dels terminis del contracte amb un o varis empresaris.

Tant en el procediment obert com el restringit l'adjudicació es podrà efectuar per subhasta o concurs.

Sistemes de selecció

Els sistemes de selecció són els següents:

  1. Concurs: S'adjudicarà per concurs aquells contractes en què la selecció de l'empresari no s'efectuï exclusivament en atenció a l'oferta amb el preu més baix, i en particular, en aquests casos:
    • Aquells projectes o pressupostos hagin pogut ser establerts prèviament per l'Administració quan l'òrgan de contractació consideri que la definició de la prestació aprovada per l'Administració és susceptible de ser millorada pels licitadors.
    • Aquells per a la realització dels quals faciliti l'Administració materials o mitjans auxiliars que per la seva bona utilització exigeixi garanties especials.
    • Aquells que requereixin la utilització de tecnologia especialment avançada o que la seva execució sigui particularment complexa.

    En els plecs de clàusules administratives particulars del concurs s'establiran els criteris objectius que han de servir de base per a l'adjudicació, com el preu, la fórmula de revisió, cost d'utilització, la qualitat, la rendibilitat, valor tècnic, manteniment, etc.

    L'Administració tindrà la facultat d'adjudicar el contracte a la proposició més avantatjosa globalment o declarar desert el concurs.

    L'òrgan de contractació adjudicarà el contracte en el termini de tres mesos, a comptar de l'obertura de les proposicions, llevat que ho estableixi un altre plec de clàusules d'administració particulars.

    Si no s'acorda l'adjudicació dins d'aquest termini, els empresaris admesos a concurs tindran dret a retirar la seva proposició i a què se'ls retorni o cancel·li la garantia que haguessin prestat.

  2. Subhasta: Es valora el preu més baix. Hi ha la Presumpció de Temeritat, que permet eliminar aquells contractistes que van molt per sota del preu general.

    La mesa de contractació qualificarà prèviament els documents presentats en temps i forma i procedirà, en acte públic, a l'obertura de les ofertes admeses i a la proposta a l'òrgan de contractació de l'adjudicació del contracte al postor que ofereixi el preu més baix.

    L'adjudicació haurà de recaure en un termini màxim de 20 dies a comptar des del següent al d'obertura, en acte públic de les ofertes rebudes.

    Si no fos així, l'empresari tindrà dret a retirar la proposició i que se li retorni o cancel·li la garantia que hagués presentat.

    Quan s'acordi la resolució del contracte l'Administració podrà adjudicar el contracte al licitador o licitadors, per ordre de les seves ofertes, abans de procedir a una nova convocatòria.

Normes generals del procediment d'adjudicació

Hi ha unes normes generals de procediment d'adjudicació:

  1. Tots els procediments per a l'adjudicació de contractes s'anunciaran en el BOE.
  2. Les proposicions seran secretes.
  3. Cada licitador només podrà presentar una proposició.
  4. L'òrgan de contractació per a l'adjudicació dels contractes estarà atès per una Mesa de Contractació constituïda per un president, els vocals i un secretari.
  5. Procediment en contractes menors: per a contractes d'obra límit 5.000.000 pessetes. La resta límit 2.000.000 pessetes. No caldrà expedient. Llibertat absoluta de contractació.
Plecs de clàusules tècniques
  1. Garanties:
    • Garantia definitiva
    • Garantia Global
    • Garantia Provisional
  2. Execució, modificació i suspensió
  3. Revisió de Preus
  4. Invalidesa dels contractes
  5. Extinció dels Contractes:
    • Compliment
    • Resolució

Entradas relacionadas: