El Context i la Pràctica de les Activitats Fisicoesportives

Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 11,82 KB

UF 1-NF1: El Context de les Activitats Fisicoesportives

El Vostre Perfil Professional

Professional polivalent, amb capacitat per exercir la seva activitat en l'àmbit dels serveis socials, l'oci actiu i el turisme, i de l'activitat física saludable, responent al canvi de tendència que ha experimentat la pràctica física i esportiva a la nostra societat.

Què Veiem en Aquesta Definició?

  • La necessitat d'un professional qualificat i polivalent.
  • Àmbits: serveis socials, oci, turisme, activitat física saludable. Es refereix a les diferents sortides professionals.
  • Tendència a l'alça de la pràctica esportiva.
  • FORMACIÓ!

Què és la Metodologia?

Definició: Part de la pedagogia que tracta els mètodes d'ensenyament, és a dir, de la manera racional i sistemàtica d'ensenyar.

Inclou:

  • Procediments i maneres d'organitzar les activitats per assolir objectius proposats en el procés d'aprenentatge; d'altra manera: és la forma d'ensenyar.
  • En el nostre àmbit seran especials, molt més pràctiques i amb major relació (+ interacció) entre usuari i professional.

Àmbits on Podem Treballar

  • Professor/a (esports)
  • Animador/a (recreació, inclusió social, espectacles, turisme, etc.)
  • Coordinador/a
  • Responsable de projectes
  • Director/a
  • etc.

La Pràctica Esportiva al Nostre País

L'enquesta oficial d'hàbits esportius a Espanya 2015 ens diu:

Raons per les quals Practiquen Esport

  1. Per estar en forma (majoria dones)
  2. Com a activitat d'oci (majoria homes)
  3. Per prescripció mèdica
  4. Per relaxar-se i desconnectar (majoria dones)
  5. Per superació personal
  6. Per pertànyer a un grup social

Aspectes a Tenir en Compte

L'Evolució Esportiva dels Últims Anys

  • Fitness
  • Wellness
  • Globaleisure (salut + oci)

Efectes de l'Activitat Física sobre la Salut

Qui Practica Esport?

El 53% de la població espanyola major de 15 anys practica algun esport.

El 2010 era un 40%.

Pràctica per Sexe i Edat

  • Per sexe, veiem que en alguns esports la pràctica masculina és molt més alta que la femenina, però cada cop amb menys diferència.
  • Per edat, les persones entre 15 i 19 anys són les que més practiquen esport i va disminuint segons l'edat. Tot i això, el percentatge en adults i gent gran és cada cop més destacable.

Pràctica per Nivells de Formació i Ocupació

  • Per nivells de formació, el nivell de pràctica alta és per als que tenen més formació (73%), i a mesura que disminueix un, també ho fa l'altre.
  • Per ocupació, els estudiants són els que més practiquen (85%), seguits dels treballadors (65%), els desocupats (54%), els jubilats (23%) i els que es dediquen a les "tasques de la llar" (28%).

Evolució de l'Interès per l'Esport (García Ferrando i Llopis, 2011)

Com i on es Practica l'Esport?

Freqüència i Lloc de Pràctica

  • Freqüència: Gairebé el 20% dels practicants ho fan diàriament i al voltant del 50% setmanalment/mensualment.
  • Lloc: Quant al lloc, el 46% prefereixen espais a l'aire lliure, el 24% en espais tancats i el 30% restant en ambdós llocs.

Pràctica per Lliure vs. Afiliació

  • El destacable és que cada cop més es practica per lliure, sense afiliar-se a cap club ni entitat esportiva.
  • Igual que la pràctica de l'esport com a recreació i no com a competició.

Quins Esports es Practiquen Més?

Modalitats i Preferències per Sexe

  • El 80% dels esportistes practiquen més d'una modalitat.
  • El 58% practiquen esports individuals i un 14% en equip.
  • Les dones tendeixen als esports individuals i els homes als col·lectius.

Classificació de les Manifestacions Esportives

  • Aquàtiques: natació, aiguagim, hidroteràpia, etc.
  • Fisicoesportives dirigides: manteniment físic, aeròbiques (spinning, step, etc.), arts marcials, etc.
  • Lúdiques: caminades populars, bicicleta per vies verdes, masterclass, jornades esportives tradicionals del territori, etc.
  • Musculació: fitness, manteniment i posada en forma, rehabilitació, etc.
  • Esportives tradicionals: esports normals però de forma lúdica.
  • Combinades i puntuals: classe de manteniment + aeròbic; musculació + natació, per exemple.
  • Que milloren la qualitat de vida: sauna, flotarium, banyera d'hidromassatge, etc.

Tendències en la Pràctica Esportiva

Segons els estudis europeus, sabem que:

  1. Augmenta la consciència dels beneficis = augment dels hàbits.
  2. Es tendeix a la pràctica per la salut i es redueix l'esport per competició.
  3. Els esportistes cada cop més prefereixen practicar més d'un esport.
  4. Cada cop menys distància entre practicants masculins i femenins.
  5. Augment de la pràctica femenina jove gràcies a les extraescolars.
  6. Increment en la població de gent gran.
  7. Augment dels espais públics i privats per practicar esport.

En general, diríem que la tendència és augmentar la idea d'esport pels hàbits saludables juntament amb l'alimentació i la prevenció de riscos.

Agents de l'Educació i l'Esport

Definició: Denominem agents de l'educació i l'esport totes aquelles persones que intervenen en l'activitat fisicoesportiva o que hi produeixen algun efecte. N'hi ha dos de principals:

Agents Principals

  1. Usuaris (esportistes, jugadors/es, participants, etc.) que duen a terme la pràctica en si.
  2. Els/les professionals que dissenyen la intervenció i la dirigeixen.

Altres Agents

  1. Els àrbitres o jutges que intervenen en l'esport de competició, ja sigui federat, escolar o professional.
  2. Les famílies dels esportistes si aquests són menors d'edat.
  3. Públic
  4. Personal sanitari
  5. Voluntaris

Els Usuaris

Són els protagonistes de l'activitat; la seva pràctica es determina molt pel moment del cicle vital en què es troben. Separem les etapes:

Edat Escolar

  • És una etapa molt àmplia amb necessitats molt diferents si comparem, per exemple, una nena de preescolar amb una adolescent de 14 anys.
  • S'inicien amb l'escola, majoritàriament amb esports col·lectius.
  • En dos àmbits diferents: educació física (l'objectiu és el desenvolupament motor i els hàbits saludables, és obligatòria) i l'esport extraescolar (més lúdic i recreatiu, en tot cas voluntari).
  • Els aportarà: regularitat, afinitat amb el professional, valors de superació personal i col·lectiva, i la interacció social.

Etapa de la Joventut

  • L'elecció és pròpia, tot i que hi influeix el pensament dels familiars o professionals propers que aconsellen quin esport seria el més adient.
  • És un tipus de població molt donada a l'esport perquè tenen més consciència de l'esport per salut, perquè tenen més de tot (energia, motivació, endorfines, etc.); es reforça el benestar i l'autoestima.
  • Tenen més temps lliure perquè encara no treballen ni tenen responsabilitats.
  • Ajuda a prevenir el consum d'hàbits perjudicials.

Edat Adulta: Dues Subetapes

  • Adulta jove: assumeixen noves funcions com tenir parella, embaràs, fills i una feina que assegura un sou mensual. Aquestes noves responsabilitats poden provocar una reducció de la pràctica a només els caps de setmana, per exemple. Pels volts dels 40 es passa a la següent edat:
  • Adulta mitjana: s'han assolit objectius de vida, les capacitats físiques comencen a disminuir; per tant, la motivació principal serà mantenir-se en forma per alentir la vellesa.

La Vellesa

  • Es torna a disposar de temps lliure i l'activitat física en formarà part.
  • L'objectiu és preventiu o rehabilitador.
  • Més que mai cal que estigui supervisada; algunes activitats poden ser perjudicials.

Pràctica (25/09/2018)

Per parelles, ompliu un quadre amb els consells per a l'entrenament amb nens i nenes:

  1. Consells generals
  2. Per fomentar la socialització
  3. Per aconseguir el millor grau de comprensió
  4. Per atendre totes les característiques físiques
  5. Per fer créixer la seva personalitat

Els Professionals

És un model de referència en el qual s'emmiralla l'esportista.

Accions Clau

  • Interès per l'esportista
  • Guanyar-se el respecte
  • Mantenir la motivació alta
  • Empatia
  • Progressar com a professional

Estils d'Ensenyament de l'Entrenador

  • Directiu
  • Conformista
  • Cooperatiu

Àrbitres i Jutges

Definició: És la persona que s'encarrega de vigilar i garantir l'aplicació del reglament en una competició.

On en podem trobar?

Aspectes Clau

  • És molt important que tots els reconeguem; sense ells no hi hauria competició.
  • Tasca difícil; també s'equivoquen, però no tot s'hi val.
  • Cal que tinguin gran habilitat social.

Les Famílies

Col·laboren en la transmissió de valors juntament amb l'escola.

Tipus de Famílies

  • Desinteressats
  • Entrenadors de grada
  • D'assistència tècnica
  • Ben orientats

Què els Hem de Demanar?

  1. Que siguin conscients de les limitacions.
  2. Autocontrol.
  3. Saber estar en el guanyar i perdre.
  4. Promoure l'autonomia de decisió.
  5. Control dels comentaris: sempre positius o millor callar.
  6. Que respectin les normes.

Cartells per a les Famílies

L'Educació dels Valors

Definició de Joc Net

Conjunt d'actituds respectuoses amb les normes de joc i un comportament considerat i lleial amb els altres agents esportius (sobretot contrincants i àrbitres).

Valors Clau

  • Esforç i superació
  • Compromís i perseverança
  • Diversitat i integració
  • Participació i companyerisme
  • Respecte per les persones i les normes
  • Escolta i diàleg

El Gènere a l'Esport

Encara vivim en una societat esportivament parlant masculina.

Hi ha estereotips: nen = futbol, nena = gimnàstica/dansa.

És necessari revertir-la com a educadors.

Incorporar la Perspectiva de Gènere

Definició de Perspectiva de Gènere

És una metodologia destinada a identificar i valorar les situacions de desigualtat i discriminació a les quals estan exposades les dones per la seva condició.

Mesures Institucionals

  • Incloure la perspectiva de gènere dins les programacions amb transversalitat.
  • Oferir professionals no diferenciades.
  • Promoure el seu empoderament afavorint més llocs de treball.

Com a Professionals

  • Llenguatge no sexista.
  • Tractar igual homes i dones quan corregim.
  • Utilitzar com a model tant nois com noies.
  • Proposar activitats tradicionalment femenines.
  • Evitar estereotips verbals.
  • Intervenir en casos de pressió entre sexes.
  • Tractar les diferències físiques amb normalitat.
  • etc.

Perspectiva de Gènere i Avaluació

  • Valorar si el desenvolupament de les activitats s'ha efectuat en condicions iguals:
  • Llenguatge
  • Contingut
  • Intervenció i participació
  • Evitar la comparació de rendiment entre home i dona.
  • Valorar la convivència al grup.

Entradas relacionadas: