El Context i la Pràctica de les Activitats Fisicoesportives
Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física
Escrito el en catalán con un tamaño de 11,82 KB
UF 1-NF1: El Context de les Activitats Fisicoesportives
El Vostre Perfil Professional
Professional polivalent, amb capacitat per exercir la seva activitat en l'àmbit dels serveis socials, l'oci actiu i el turisme, i de l'activitat física saludable, responent al canvi de tendència que ha experimentat la pràctica física i esportiva a la nostra societat.
Què Veiem en Aquesta Definició?
- La necessitat d'un professional qualificat i polivalent.
- Àmbits: serveis socials, oci, turisme, activitat física saludable. Es refereix a les diferents sortides professionals.
- Tendència a l'alça de la pràctica esportiva.
- FORMACIÓ!
Què és la Metodologia?
Definició: Part de la pedagogia que tracta els mètodes d'ensenyament, és a dir, de la manera racional i sistemàtica d'ensenyar.
Inclou:
- Procediments i maneres d'organitzar les activitats per assolir objectius proposats en el procés d'aprenentatge; d'altra manera: és la forma d'ensenyar.
- En el nostre àmbit seran especials, molt més pràctiques i amb major relació (+ interacció) entre usuari i professional.
Àmbits on Podem Treballar
- Professor/a (esports)
- Animador/a (recreació, inclusió social, espectacles, turisme, etc.)
- Coordinador/a
- Responsable de projectes
- Director/a
- etc.
La Pràctica Esportiva al Nostre País
L'enquesta oficial d'hàbits esportius a Espanya 2015 ens diu:
Raons per les quals Practiquen Esport
- Per estar en forma (majoria dones)
- Com a activitat d'oci (majoria homes)
- Per prescripció mèdica
- Per relaxar-se i desconnectar (majoria dones)
- Per superació personal
- Per pertànyer a un grup social
Aspectes a Tenir en Compte
L'Evolució Esportiva dels Últims Anys
- Fitness
- Wellness
- Globaleisure (salut + oci)
Efectes de l'Activitat Física sobre la Salut
Qui Practica Esport?
El 53% de la població espanyola major de 15 anys practica algun esport.
El 2010 era un 40%.
Pràctica per Sexe i Edat
- Per sexe, veiem que en alguns esports la pràctica masculina és molt més alta que la femenina, però cada cop amb menys diferència.
- Per edat, les persones entre 15 i 19 anys són les que més practiquen esport i va disminuint segons l'edat. Tot i això, el percentatge en adults i gent gran és cada cop més destacable.
Pràctica per Nivells de Formació i Ocupació
- Per nivells de formació, el nivell de pràctica alta és per als que tenen més formació (73%), i a mesura que disminueix un, també ho fa l'altre.
- Per ocupació, els estudiants són els que més practiquen (85%), seguits dels treballadors (65%), els desocupats (54%), els jubilats (23%) i els que es dediquen a les "tasques de la llar" (28%).
Evolució de l'Interès per l'Esport (García Ferrando i Llopis, 2011)
Com i on es Practica l'Esport?
Freqüència i Lloc de Pràctica
- Freqüència: Gairebé el 20% dels practicants ho fan diàriament i al voltant del 50% setmanalment/mensualment.
- Lloc: Quant al lloc, el 46% prefereixen espais a l'aire lliure, el 24% en espais tancats i el 30% restant en ambdós llocs.
Pràctica per Lliure vs. Afiliació
- El destacable és que cada cop més es practica per lliure, sense afiliar-se a cap club ni entitat esportiva.
- Igual que la pràctica de l'esport com a recreació i no com a competició.
Quins Esports es Practiquen Més?
Modalitats i Preferències per Sexe
- El 80% dels esportistes practiquen més d'una modalitat.
- El 58% practiquen esports individuals i un 14% en equip.
- Les dones tendeixen als esports individuals i els homes als col·lectius.
Classificació de les Manifestacions Esportives
- Aquàtiques: natació, aiguagim, hidroteràpia, etc.
- Fisicoesportives dirigides: manteniment físic, aeròbiques (spinning, step, etc.), arts marcials, etc.
- Lúdiques: caminades populars, bicicleta per vies verdes, masterclass, jornades esportives tradicionals del territori, etc.
- Musculació: fitness, manteniment i posada en forma, rehabilitació, etc.
- Esportives tradicionals: esports normals però de forma lúdica.
- Combinades i puntuals: classe de manteniment + aeròbic; musculació + natació, per exemple.
- Que milloren la qualitat de vida: sauna, flotarium, banyera d'hidromassatge, etc.
Tendències en la Pràctica Esportiva
Segons els estudis europeus, sabem que:
- Augmenta la consciència dels beneficis = augment dels hàbits.
- Es tendeix a la pràctica per la salut i es redueix l'esport per competició.
- Els esportistes cada cop més prefereixen practicar més d'un esport.
- Cada cop menys distància entre practicants masculins i femenins.
- Augment de la pràctica femenina jove gràcies a les extraescolars.
- Increment en la població de gent gran.
- Augment dels espais públics i privats per practicar esport.
En general, diríem que la tendència és augmentar la idea d'esport pels hàbits saludables juntament amb l'alimentació i la prevenció de riscos.
Agents de l'Educació i l'Esport
Definició: Denominem agents de l'educació i l'esport totes aquelles persones que intervenen en l'activitat fisicoesportiva o que hi produeixen algun efecte. N'hi ha dos de principals:
Agents Principals
- Usuaris (esportistes, jugadors/es, participants, etc.) que duen a terme la pràctica en si.
- Els/les professionals que dissenyen la intervenció i la dirigeixen.
Altres Agents
- Els àrbitres o jutges que intervenen en l'esport de competició, ja sigui federat, escolar o professional.
- Les famílies dels esportistes si aquests són menors d'edat.
- Públic
- Personal sanitari
- Voluntaris
Els Usuaris
Són els protagonistes de l'activitat; la seva pràctica es determina molt pel moment del cicle vital en què es troben. Separem les etapes:
Edat Escolar
- És una etapa molt àmplia amb necessitats molt diferents si comparem, per exemple, una nena de preescolar amb una adolescent de 14 anys.
- S'inicien amb l'escola, majoritàriament amb esports col·lectius.
- En dos àmbits diferents: educació física (l'objectiu és el desenvolupament motor i els hàbits saludables, és obligatòria) i l'esport extraescolar (més lúdic i recreatiu, en tot cas voluntari).
- Els aportarà: regularitat, afinitat amb el professional, valors de superació personal i col·lectiva, i la interacció social.
Etapa de la Joventut
- L'elecció és pròpia, tot i que hi influeix el pensament dels familiars o professionals propers que aconsellen quin esport seria el més adient.
- És un tipus de població molt donada a l'esport perquè tenen més consciència de l'esport per salut, perquè tenen més de tot (energia, motivació, endorfines, etc.); es reforça el benestar i l'autoestima.
- Tenen més temps lliure perquè encara no treballen ni tenen responsabilitats.
- Ajuda a prevenir el consum d'hàbits perjudicials.
Edat Adulta: Dues Subetapes
- Adulta jove: assumeixen noves funcions com tenir parella, embaràs, fills i una feina que assegura un sou mensual. Aquestes noves responsabilitats poden provocar una reducció de la pràctica a només els caps de setmana, per exemple. Pels volts dels 40 es passa a la següent edat:
- Adulta mitjana: s'han assolit objectius de vida, les capacitats físiques comencen a disminuir; per tant, la motivació principal serà mantenir-se en forma per alentir la vellesa.
La Vellesa
- Es torna a disposar de temps lliure i l'activitat física en formarà part.
- L'objectiu és preventiu o rehabilitador.
- Més que mai cal que estigui supervisada; algunes activitats poden ser perjudicials.
Pràctica (25/09/2018)
Per parelles, ompliu un quadre amb els consells per a l'entrenament amb nens i nenes:
- Consells generals
- Per fomentar la socialització
- Per aconseguir el millor grau de comprensió
- Per atendre totes les característiques físiques
- Per fer créixer la seva personalitat
Els Professionals
És un model de referència en el qual s'emmiralla l'esportista.
Accions Clau
- Interès per l'esportista
- Guanyar-se el respecte
- Mantenir la motivació alta
- Empatia
- Progressar com a professional
Estils d'Ensenyament de l'Entrenador
- Directiu
- Conformista
- Cooperatiu
Àrbitres i Jutges
Definició: És la persona que s'encarrega de vigilar i garantir l'aplicació del reglament en una competició.
On en podem trobar?
Aspectes Clau
- És molt important que tots els reconeguem; sense ells no hi hauria competició.
- Tasca difícil; també s'equivoquen, però no tot s'hi val.
- Cal que tinguin gran habilitat social.
Les Famílies
Col·laboren en la transmissió de valors juntament amb l'escola.
Tipus de Famílies
- Desinteressats
- Entrenadors de grada
- D'assistència tècnica
- Ben orientats
Què els Hem de Demanar?
- Que siguin conscients de les limitacions.
- Autocontrol.
- Saber estar en el guanyar i perdre.
- Promoure l'autonomia de decisió.
- Control dels comentaris: sempre positius o millor callar.
- Que respectin les normes.
Cartells per a les Famílies
L'Educació dels Valors
Definició de Joc Net
Conjunt d'actituds respectuoses amb les normes de joc i un comportament considerat i lleial amb els altres agents esportius (sobretot contrincants i àrbitres).
Valors Clau
- Esforç i superació
- Compromís i perseverança
- Diversitat i integració
- Participació i companyerisme
- Respecte per les persones i les normes
- Escolta i diàleg
El Gènere a l'Esport
Encara vivim en una societat esportivament parlant masculina.
Hi ha estereotips: nen = futbol, nena = gimnàstica/dansa.
És necessari revertir-la com a educadors.
Incorporar la Perspectiva de Gènere
Definició de Perspectiva de Gènere
És una metodologia destinada a identificar i valorar les situacions de desigualtat i discriminació a les quals estan exposades les dones per la seva condició.
Mesures Institucionals
- Incloure la perspectiva de gènere dins les programacions amb transversalitat.
- Oferir professionals no diferenciades.
- Promoure el seu empoderament afavorint més llocs de treball.
Com a Professionals
- Llenguatge no sexista.
- Tractar igual homes i dones quan corregim.
- Utilitzar com a model tant nois com noies.
- Proposar activitats tradicionalment femenines.
- Evitar estereotips verbals.
- Intervenir en casos de pressió entre sexes.
- Tractar les diferències físiques amb normalitat.
- etc.
Perspectiva de Gènere i Avaluació
- Valorar si el desenvolupament de les activitats s'ha efectuat en condicions iguals:
- Llenguatge
- Contingut
- Intervenció i participació
- Evitar la comparació de rendiment entre home i dona.
- Valorar la convivència al grup.