Consumidors i Usuaris: Drets i Defensa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Derecho

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,66 KB

Consumidors i Usuaris

Definicions

Consumidor: Pren les decisions de compra. És a qui se li apliquen les estratègies de mercat.

Usuari: Utilitza el producte.

Tipus d'Usuari

  • Necessitat: Biològiques o socials.
  • Comportament psicològic: Compulsiu, racional o impulsiu.
  • Ús del producte: Personal o organitzacional.

Drets dels Consumidors

  1. Protecció de la salut i seguretat.
  2. Protecció dels interessos econòmics i socials.
  3. Indemnització o reparació de danys.
  4. Protecció jurídica, administrativa i tècnica.
  5. Informació, educació i formació.
  6. Associar-se.
  7. Drets lingüístics.
  8. Protecció de col·lectius.

Defensa dels Consumidors

Constitució Espanyola: Protecció al consumidor (art. 51.1 i 51.2).

Llei de Defensa dels Consumidors: Regula els següents aspectes:

  • Drets bàsics dels consumidors.
  • Associacions de consumidors.
  • Sancions en matèria de consum.
  • Procediments judicials de protecció dels consumidors.
  • Contractes entre consumidors i empreses.
  • Garanties i serveis postvenda.
  • Responsabilitat civil per béns defectuosos.

Organismes de Defensa dels Consumidors

Organismes Públics

  • AECOSAN (Agència Espanyola de Consum, Seguretat Alimentària i Nutrició): Seguretat, fomentar la informació i educació sobre la salut, drets dels consumidors, etc.
  • ACC (Agència Catalana de Consum): Drets bàsics dels consumidors, normativa, mediació i arbitratge, etc.
  • OMIC (Oficina Municipal d'Informació al Consumidor): Queixes i reclamacions.

Organismes Privats

  • Associacions de Consumidors: Associacions d'interès públic on 3 o més persones s'uneixen sense ànim de lucre per defensar els drets dels consumidors.
  • Consell de Consumidors i Usuaris:
  1. Informar sobre la Llei General de Defensa de Consumidors.
  2. Proposar i designar els representants de les associacions.
  3. Proposar a les administracions públiques les qüestions d'interès dels consumidors.
  4. Fer un seguiment dels informes per avaluar la seva efectivitat.
  5. Sol·licitar informació a les administracions públiques competents sobre matèries d'interès general que afectin els consumidors.
  6. Col·laborar en iniciatives públiques de protecció dels consumidors.
  7. Col·laboració entre associacions.

Funcions de les Associacions de Consumidors

  • Defensar consumidors i usuaris.
  • Informar, formar i educar els consumidors sobre els seus drets i obligacions.
  • Participar en les mediacions.
  • Formular peticions i iniciatives sobre el funcionament de serveis públics.
  • Representar els consumidors als mitjans de comunicació.

Deures de les Associacions de Consumidors

  • Actuar amb transparència.
  • Rectificar públicament.
  • Col·laborar amb les administracions públiques.

Drets de les Associacions de Consumidors

  • Representar els consumidors.
  • Participar en l'arbitratge de consum.
  • Exigir la rectificació pública de publicitat enganyosa.

Prohibicions de les Associacions de Consumidors

  • Obtenir ajudes d'empreses.
  • Incloure com a associades persones jurídiques amb ànim de lucre.
  • Realitzar comunicacions comercials de béns i serveis.

Entradas relacionadas: