Constructivisme i Psicologia Educativa: Teories i Mètodes
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,83 KB
Estructura General del Constructivisme Educatiu
Principis, Naturalesa i Funcions de l'Educació
- L'educació escolar té una naturalesa social i una funció socialitzadora.
- L'aprenentatge dels sabers i formes culturals ha de potenciar el procés de socialització i el de construcció de la identitat personal.
- L'educació escolar ha de tenir en compte la naturalesa constructiva del psiquisme humà.
Principis Explicatius dels Processos d'Ensenyament i Aprenentatge
Aquests processos es basen en la construcció mental:
- Construcció de significats i atribució de sentits als aprenentatges escolars.
- Revisió, modificació i construcció d'esquemes mentals.
Els mecanismes d'influència educativa provenen de tres fonts principals:
- Professors
- Alumnes
- Institucions educatives
Principis sobre els Processos de Construcció de Coneixements
- L'activitat constructiva és l'element mediador entre l'estructura cognitiva i els sabers previs.
- L'atribució de sentits i la construcció de significats han de ser relacionats i compatibles amb el que signifiquen i representen culturalment.
- El docent ha de relacionar la capacitat mental constructiva amb el significat cultural que reflecteixen i representen els continguts escolars.
Anàlisi Constructivista dels Processos d'Ensenyament-Aprenentatge
Segons Serrano i Pons, es distingeixen tres subunitats:
- Triangle Cognitiu: Alumne, docent, contingut (enfocat en la construcció de significats).
- Triangle Afectiu-Relacional: Alumne, docent, metes/objectius (enfocat en l'atribució de sentit).
- Triangle Instruccional: Contingut, alumne, metes/objectius, amb el docent al centre (enfocat en les competències).
Mètodes Constructivistes en l'Educació
Mètode del Centre d'Interès
- Etapa d'observació personal
- Etapa d'associació
- Etapa d'expressió
Mètode de Recerca del Medi
- Etapa de motivació
- Etapa d'hipòtesis
- Etapa d'explicitació de preguntes
- Etapa de planificació de la recerca
- Etapa de recollida, selecció i classificació de dades
- Etapa de conclusions, generalització i expressió
Mètode de Projectes de Treball Global
- Etapa d'elecció del tema
- Etapa de selecció dels objectes d'estudi
- Etapa de selecció de les fonts d'informació
- Etapa d'elaboració
- Etapa d'avaluació
Perspectives Psicològiques en l'Educació
Perspectiva Psicomètrica
- Binet i Simon: Escala mètrica de la intel·ligència.
- Thurstone: Set aptituds primàries:
- Comprensió i fluïdesa verbal
- Aptitud numèrica
- Visualització espacial
- Velocitat perceptiva
- Memòria
- Raonament
Perspectiva del Processament d'Informació
Utilitza la metàfora de l'ordinador per explicar la cognició.
Teoria Componencial de la Intel·ligència
Components principals:
Subteoria Componencial (Intel·ligència - Món Intern)
- Metacomponents (planificació, monitorització)
- Components de rendiment-execució (realització de tasques)
- Components d'adquisició, retenció i transferència (aprenentatge)
Subteoria Experiencial (Individu - Experiències)
Subteoria Contextual (Individu - Món Extern)
Perspectiva Multifactorial: Intel·ligències Múltiples
Aquesta perspectiva postula l'existència de diverses formes d'intel·ligència.
Estils Cognitius
Patrons de reacció davant l'estimulació rebuda, de processament cognitiu de la informació i d'afrontament cognitiu de la realitat.
Tipus d'estils cognitius:
- Dependència / Independència de camp
- Reflexivitat / Impulsivitat
- Simplicitat / Complexitat
- Flexibilitat / Rigidesa
Conceptes Clau en Psicologia de l'Educació
- Ansietat: Centració més gran en el propi jo que en la tasca.
- Expectatives de Control: Grau en què el subjecte percep que té control sobre el seu entorn.
- Autoeficàcia: Sentiment de competència enfront la tasca a realitzar.
- Autoconcepte: Coneixement que té la persona sobre si mateixa.
- Autoestima: Avaluació afectiva del propi jo.
Programació Neurolingüística (PNL)
Pràctica que consisteix en un conjunt de patrons, habilitats i tècniques per pensar i actuar de manera efectiva en la vida.