Constructivisme i Psicologia Educativa: Teories i Mètodes

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,83 KB

Estructura General del Constructivisme Educatiu

Principis, Naturalesa i Funcions de l'Educació

  • L'educació escolar té una naturalesa social i una funció socialitzadora.
  • L'aprenentatge dels sabers i formes culturals ha de potenciar el procés de socialització i el de construcció de la identitat personal.
  • L'educació escolar ha de tenir en compte la naturalesa constructiva del psiquisme humà.

Principis Explicatius dels Processos d'Ensenyament i Aprenentatge

Aquests processos es basen en la construcció mental:

  • Construcció de significats i atribució de sentits als aprenentatges escolars.
  • Revisió, modificació i construcció d'esquemes mentals.

Els mecanismes d'influència educativa provenen de tres fonts principals:

  • Professors
  • Alumnes
  • Institucions educatives

Principis sobre els Processos de Construcció de Coneixements

  • L'activitat constructiva és l'element mediador entre l'estructura cognitiva i els sabers previs.
  • L'atribució de sentits i la construcció de significats han de ser relacionats i compatibles amb el que signifiquen i representen culturalment.
  • El docent ha de relacionar la capacitat mental constructiva amb el significat cultural que reflecteixen i representen els continguts escolars.

Anàlisi Constructivista dels Processos d'Ensenyament-Aprenentatge

Segons Serrano i Pons, es distingeixen tres subunitats:

  • Triangle Cognitiu: Alumne, docent, contingut (enfocat en la construcció de significats).
  • Triangle Afectiu-Relacional: Alumne, docent, metes/objectius (enfocat en l'atribució de sentit).
  • Triangle Instruccional: Contingut, alumne, metes/objectius, amb el docent al centre (enfocat en les competències).

Mètodes Constructivistes en l'Educació

  1. Mètode del Centre d'Interès

    • Etapa d'observació personal
    • Etapa d'associació
    • Etapa d'expressió
  2. Mètode de Recerca del Medi

    • Etapa de motivació
    • Etapa d'hipòtesis
    • Etapa d'explicitació de preguntes
    • Etapa de planificació de la recerca
    • Etapa de recollida, selecció i classificació de dades
    • Etapa de conclusions, generalització i expressió
  3. Mètode de Projectes de Treball Global

    • Etapa d'elecció del tema
    • Etapa de selecció dels objectes d'estudi
    • Etapa de selecció de les fonts d'informació
    • Etapa d'elaboració
    • Etapa d'avaluació

Perspectives Psicològiques en l'Educació

Perspectiva Psicomètrica

  • Binet i Simon: Escala mètrica de la intel·ligència.
  • Thurstone: Set aptituds primàries:
    • Comprensió i fluïdesa verbal
    • Aptitud numèrica
    • Visualització espacial
    • Velocitat perceptiva
    • Memòria
    • Raonament

Perspectiva del Processament d'Informació

Utilitza la metàfora de l'ordinador per explicar la cognició.

Teoria Componencial de la Intel·ligència

Components principals:

  1. Subteoria Componencial (Intel·ligència - Món Intern)
    • Metacomponents (planificació, monitorització)
    • Components de rendiment-execució (realització de tasques)
    • Components d'adquisició, retenció i transferència (aprenentatge)
  2. Subteoria Experiencial (Individu - Experiències)
  3. Subteoria Contextual (Individu - Món Extern)

Perspectiva Multifactorial: Intel·ligències Múltiples

Aquesta perspectiva postula l'existència de diverses formes d'intel·ligència.

Estils Cognitius

Patrons de reacció davant l'estimulació rebuda, de processament cognitiu de la informació i d'afrontament cognitiu de la realitat.

Tipus d'estils cognitius:

  • Dependència / Independència de camp
  • Reflexivitat / Impulsivitat
  • Simplicitat / Complexitat
  • Flexibilitat / Rigidesa

Conceptes Clau en Psicologia de l'Educació

  • Ansietat: Centració més gran en el propi jo que en la tasca.
  • Expectatives de Control: Grau en què el subjecte percep que té control sobre el seu entorn.
  • Autoeficàcia: Sentiment de competència enfront la tasca a realitzar.
  • Autoconcepte: Coneixement que té la persona sobre si mateixa.
  • Autoestima: Avaluació afectiva del propi jo.

Programació Neurolingüística (PNL)

Pràctica que consisteix en un conjunt de patrons, habilitats i tècniques per pensar i actuar de manera efectiva en la vida.

Entradas relacionadas: